• Anonym (gaaaah)

Hangry man bråkar om småsaker

Min kille är världens finaste, snällaste, mest omtänksamme man jag någonsin stött på, men när han blir hangry då fan gäller det att hålla sig undan. Då kan han bråka om vad som helst och han sanning för stunden gäller till dödagar till och med efter framlagda bevis. Han kan ha hur fel som helst om att Chris Pine spelade Starlord eller att ägg som står upp i vatten men inte flyter är oätliga, han vägrar erkänna att han har fel. Sedan, när han inte är hangry, kan han ha faktan rätt, men låtsas då inte vid att han någonsin sagt något annat.

Jag har redan varit smått irriterad på det här men idag kändes det som att han blev alldeles bakom då han grälade med vår dotter i 50 minuter!!!! om hur man kokar ris. I nästan en timme tjafsade han med en femåring om hur man kokar ris!

Jag har så klart försökt uppmärksamma honom på hur han beter sig när han är hangry men han tycker inte att det är något att bry sig om eftersom det ju bara är småsaker. Sen och som han själv säger så blir det ju bättre när han ätit något. Problemet där är bara att han, när han är hangry, ofta vägrar att äta något eller laga mat, han är liksom bara sur och grinig då och ingen mat passar och allt tar får lång tid att göra som tar längre ungefär 30 sekunder vilket till och med är för långt för att ens ta en knäckeskiva eller ett äpple.

Jag är lite trött på det här. I perioder händer det nästan flera gånger varje dag, för att sedan kanske inte hända alls på en månad till att hända kanske en eller två gånger i veckan.

Vad gör vi? Kan diabetes göra att det blir så här eller finns det någon annnan förklaring?

• Svar på tråden Hangry man bråkar om småsaker
  • IceKitten
    OlgaElvira skrev 2018-06-15 05:09:54 följande:

Känner inte till ordet hangry, vad betyder det?

Mix mellan hungry och angry.

Så helt enkelt blir han sur för att han är hungrig.
  • OlgaElvira
    IceKitten skrev 2018-06-15 05:13:14 följande:

Ok, då förstår jag. Är det engelsk/amerikansk slang detta ord kommer från?
    Men till dina funderingar. Ja, det är många, som blir griniga, kinkiga och allmänt otrevliga när deras blodsocker sjunker. Jag är själv en sådan, jag har insett mitt problem och har alltid en rulle druvsocker till hands, det räcker för mig, några minuter senare är jag mitt vanliga gladlynta jag.
  • Anonym (K)

Bråkar med en femåring i nästan en timme, hjälp!

Hur tror du din dotter påverkas av detta? Ett barn har inte verktygen att försvara sug eller förstå, hon kommer bara förstå att hon gör något fel, eller är fel, för att pappa är arg. Hur skulle du reagera om någon du mr i beroendeställning till bråkade på dig i 50 minuter för att den menar att du gjort något fel, men du förstår inte vad?

Sånt här sätter sig hos barn, tänk på det. Det här kommer hon få deala med i sitt liv framöver, det kommer påverka henne, och det är ditt ansvar att ta hand om det nu när hon är liten.

Är själv uppvuxen med en pappa som fick oberäkneliga utbrott, och det påverkade mig på så sätt att jag aldrig känt att jag duger. Ingen brydde sig om hur hans humör påverkade oss barn. Önskar att någon gjort det.

• Anonym (Trams)
    IceKitten skrev 2018-06-15 05:13:14 följande:

Låter ju bara korkat. Varför inte skriva hungrig eller hungry?
  • Anonym (SissiLill)

Filma honom. Så gjorde jag med min syrra och då fattade hon äntligen hur illa och elak hon lät när hon var hangry. Nu har hon alltid snacks med sig så hon får upp blodsockret snabbt.

Diabetiker är generellt bra på att hålla koll på blodsockret. Men de har ju omvänt problem att de har för mycket blodsocker om de inte sköter sin diabetes. Har din man några diabetessymtom? Viktförlust, stor törst och stora urinmängder, trötthet? I så fall måste han söka läkare.

Om inte behöver han ta och skärpa sig. Att stå och tjafsa med en femåring i en timme gör honom till en rätt otrevlig typ oavsett blodsockernivå. Han kanske ska se över hur maten äts? Jag äter fem mindre mål om dagen annars går blodsockret som en bergochdalbana men vissa kan ju äta typ två stora mål mat och ändå må bra så det är väldigt individuellt. Tror du måste sätta ner foten och kräva förbättring. Ett barn ska inte leva med en instabil förälder.

• sextiotalist
    Anonym (Trams) skrev 2018-06-15 06:12:57 följande:

Eller varför inte använda svenska?

Beteendet är för övrigt oacceptabelt. Nästa gång så får du plocka bort barnen från situationen, ta dig hemifrån och göra klart för din sambo att ni återkommer inte innan han har lugnat ner sig
  • Anonym (K)

Förstår mig inte på föräldrar som inte fattar hur deras beteende och kassa partnerval påverkar barnen negativt.

Ingen insikt eller intresse i basic psykologi finns och hur beteenden påverkar barn och sedan sitter kvar som vuxen. Obegripligt.

Att växa upp med t ex bråk, missbruk eller annat skit ger sår man bär med sig som vuxen.

TS. Att han är snäll ibland betyder inte ett skit, det medför bara en annan problematik för barnet/barnen.

• Anonym (K)

Ber om ursäkt att jag kastat ur mig mina innersta tankar som inte är speciellt snälla eller ödmjuka, men nu är det för sent att ångra sig.

Står dock fast vid att det sätter spår hos barn att bli bråkade på provocerat och orättvist.

• IceKitten

Nu är det ju dock inte jag som har hittat eller använt uttrycket. Jag är inte TS... Jag svarade bara på en kommentar om vad det betydde.
  • OlgaElvira

Min morfar var likadan, tydligen inte ovanligt i min släkt. Då kallades att man var matilsken, alla visste vad det innebar. Ett vanligt uttryck i den trakten.

• OlgaElvira

Min morfar var likadan, tydligen inte ovanligt i min släkt. Då kallades att man var matilsken, alla visste vad det innebar. Ett vanligt uttryck i den trakten.

• Anonym (Likadant)

Förstår dig. Har också en hangry man. Spelar ingen roll vad, hur man säger nåt. Bäst är att hålla ungarna borta och va tyst tills han fått käk. Lätt att säga att man är dålig förälder som valt fel partner etc men livet är tyvärr inte en dans på rosor för alla. Jag försöker i allafall göra mitt bästa för att undvika dessa situationer. Men håller med om å önskar förstås att han kunde ta ett vuxet ansvar.

• Fiona M
    Därför att det inte betyder samma sak.
    en.oxforddictionaries.com/definition/hangry
    sextiotalist skrev 2018-06-15 06:19:16 följande:
    Vilket svenskt ord brukar du använda för det?

• Fiona M

Han inser ändå att han beter sig illa när han piggnat till igen?
    Hade det bara varit ni två hade det väl varit en sak, men nu har ni ett barn. Även om han tycker det är småsaker så får han trycka i sig ngt för snabb energi eller hålla tyst. Det är inte acceptabelt att låta sitt dåliga humör gå ut över barnen, och helt ofattbart att göra det när det är så lätt att åtgärda.

• sextiotalist
    Fiona M skrev 2018-06-15 10:22:27 följande:
    Därför att det inte betyder samma sak.
    en.oxforddictionaries.com/definition/hangry
    sextiotalist skrev 2018-06-15 06:19:16 följande:
    Vilket svenskt ord brukar du använda för det?

Det jag alltid använt, hungerilska
  • Fiona M
    sextiotalist skrev 2018-06-15 10:39:30 följande:
    Det jag alltid använt, hungerilska
    Aldrig hört, men man lär sig ngt nytt varje dag!
  • sextiotalist
    Fiona M skrev 2018-06-15 10:51:29 följande:
    Aldrig hört, men man lär sig ngt nytt varje dag!
    Åh, det har jag hört sedan jag var liten, 60-talet, det var långt innan man började med svengelska i Sverige.
  • Anonym (M)

Så blir tyvärr både jag och min man när vi är hungriga (inte kul när båda är det!) Till din mans försvar kan jag bara säga att gränsen till att bli hangry är väldigt svår att känna. Vi har alltid bananer hemma som jag tar om jag märker att jag är lättirriterad.

Min man är svårare, han vägrar att äta nåt annat än det han är sugen på. Så det händer att jag tar vår dotter och går, så får han säga till när han ätit. Jag sätter inte henne i situationen att han ska gräla på henne, eftersom det inte är något hon får ut något av. Det funkar för oss och det har gett mannen en tankeställare på hur han beter sig, faktiskt.

Svar på tråden Hangry man bråkar om småsaker