• Aliona

Ojämn bodelning?

Anonym (123) skrev 2018-06-19 15:16:40 följande:

Jag hänvisade aldrig till juridik. Är dock jävligt oetiskt om ts sambo hade betalat högtalarsystemet ur egen ficka. 

Men vissa kanske är så pengakåta.

Som andra redan har förklarat för dig - saker som man köpt under tiden som man var sambo ska delas lika oavsett vem som betalat det, just för att det inte ska bli någon skillnad på om en betalar förbrukningsvaror (mat, försäkring, resor, nöjen och aktiviteter) och den andra dyra prylar.
  • Aliona

Blir det en stor skillnad så ska den som får minst i värde få ersättning i pengar för mellanskillnaden. Men sambolagen är inte tvingande, så man kan också nöja sig med att var och en tar vad den vill ha och behöver. Har separerat två gånger och då bara delade vi utan att räkna på värdet, men då hade vi bidragit ganska lika och ingen av oss led direkt någon nöd.

• Aliona
    Anonym (123) skrev 2018-06-20 10:31:05 följande:

Och du kan ju läsa vad jag mer skrivit. Jag är fullt medveten om detta. Det handlar om vem som har mage att göra sådant.

Om den ena bidrar köper mer förbrukningsvaror så kommer en "jämn" bodelning inte jämna ut det i vilket fall. Och om man ens accepterar att ens partner inte bidrar lika mycket till förbrukningsvaror så är man ju rätt dum faktiskt. Men men... jag antar att den som är dummast är den som inte tänker på sånt här i förväg och inte säkrar upp sin egendom.

Tyvärr är inte alla lika smarta som du. Men du kanske tycker att de ska skylla sig själva?
  • Aliona
    Anonym (123) skrev 2018-06-28 09:28:22 följande:

Din senare förklaring till kvinnofälla var ju att kvinnan inte kan tänka själv och försörjer mannen, detta är tydligen "orättvist" och därför ska hon få 50%.

Jag: Är dock jävligt oetiskt om ts sambo hade betalat högtalarsystemet ur egen ficka. Men vissa kanske är så pengakåta.Du: Igen: det där kallas "kvinnofällan"

Om killen har köpt ett dyrt högtalarsystem för egna pengar så är det inte i någon värld rimligt att hon ska få 50% av det värdet, oavsett vilken fälla hon har satt sig själv i.

Och varför svarar du inte på hela mitt inlägg?

Du upprepar dig på ett väldigt tröttsamt sätt.

Tar ett samboförhållande slut så delar man på det som köptes under samboskapet. Det spelar ingen roll vem som betalade vardagsinköp, semestrar eller dyra prylar. Det är inte orättvist eller att vara pengakåt, och det är reglerat i lag för att det är den rådande uppfattningen och inte ska komma som en överaskning för någon.

Om man som du tycker att det är fel så kan man för all del komma överens om att den som köper en dyr pryl ska få behålla den utan att ersätta den andra, och då gör man det genom samboavtal.

Det är varken svårt eller konstigt och det erbjuder olika lösningar för olika par. Nu hade inte ts ett samboavtal och då får man anse det överenskommet att de delar på värdet.
  • Aliona
    Anonym (123) skrev 2018-06-28 16:35:09 följande:

Så dom som har valt att leva i en jämställd relation redan nu ska straffas?

Fast det göt de ju inte. Om man delar på kostnaderna, delar på hushållsarbetet och delat på tillgångarna när man går isär så är det ju ingen som får mer eller mindre.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-06-28 22:26:45 följande:

Nej där har du faktiskt fel , man måste inte dela upp allt 50/50 man får dela upp det som man vill om man är överens.

Ja precis, man kan så klart välja att inte tillämpa sambolagen om man är överens sinsemellan att göra på annat sätt, men inte för att någon annonym snubbe på nätet tycker att man är pengakåt för att man väljer att göra det man har rätt till.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-06-29 07:20:24 följande:

Är man inte pengakåt om man roffar åt sig så mycket man kan bara för att man  har möjlighet till det, istället för att använda sunt föfrnuft?

Är det ts du pratar om eller ett hypotetiskt fall?
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 18:08:04 följande:

När ska du fatta att om man inte betalt 50% av sakerna tex ingenting så kanske det är mer rimligt att man inte tar det man inte betalt för bara för att det brukats gemensamt.

Men vi har fattat att du stenhårt vill att man ska ta 50% av allting bara för att man har rätt till det enligt lag.

Jag respekterar det.

Tankefelet du gör är att se till vem som har betalat varje enstaka grej och utgå från det. Det funkar för det mesta inte i samboskap. Man måste istället se till att två personer bidrar till hushållets sammanlagda utgifter, även om en kanske tar mer av matinköp eller betalar hyran, och den andra deras inredning. När man ska föytta isär är det otroligt komplicerat att räkna på tex vad en har ätit för men inte betalat. Därför är grundregeln att man delar lika på de saker som finns kvar av värde när man flyttat isär. Om båda två tycker att det är rimligt så kan man så klart dela på annat sätt, men den ena kan inte bara tycka att hen betalat just den där dyra grejen och därför ska få den.

Om det nu är så att man är sambo och har besparingar som man vill köpa något för och man vill vara säker på att inte behöva ersätta sin sambo senare vid separation så går det urmärkt att skriva samboavtal.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 19:00:24 följande:

Varför skulle man behöva ersättta sin sambo för sina besparingar eller skriva samboavtal?

Med besparingar tolkar jag det som du menar sparkonto, fonder etc.

Nej dina besparingar är dina, men om du använder dem för att köpa tex en bil eller högtalarsystem som ni båda använder så har hon ju rätt till halva värdet av det när ni sen separerar.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 19:27:56 följande:

Ja tyvärr är det så.

Ett tips är att inte vara girig och roffa åt sig så mycket man kan bara för att lagen säger att man har rätt till 50%.

Det blir ingen bra separation speciellt om man har barn.

Hur tycker du att man ska göra om den ene köpt en bostad för att båda ska ha någonstans att bo, betalt all kontantinsats lån och man endast delat på månadsavgiften och drift.

Tycker du man ska gå in och ta hälften bara för att man har möjlighet att göra det enligt  eller låta den som äger bostaden behålla den?

Jag tycker att man ska komma överens om det innan, när man fortfarande har det bra, och gärna med jurist som förklarar vad det innebär.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 20:14:12 följande:

Om man ska vara överens innan så kan man ju undra vad vi ska med lagen till, om den inte fanns så skulle det driva folk till att fatta gemesamma beslut innan.

Eller så kan man ju hålla det förnuftigt och enkelt, har man inte köpt eller betalt den eller ens äger bostaden så kan man ju låta det förbli så.

Skulle personligen aldrig begära hälften av någons bostad vid en separation, skulle inte kunna leva med mig själv att utsätta någon för en sådan handling bara för att jag har lagen på min sida.

Lagen finns för att man ansett att 50-50 delning är en rimlig standard att utgå från, och för att skydda personer i samboförhållanden i sen sk kvinnofällan (ja - det kan vara en man också). Hae hon inte betalat bostaden så har hon kanske betalat mat, nöjen och semestrar. Eller stannat hemma och tagit hand om barnen. Detta har upprepats igen och igen i denhär tråden så det börjar ärligt talat bli tjatigt nu.

Du skulle inte begära hälften av en bostad som du inte äger - fine, det fiffiga är att du inte behöver göra det heller. Jag å andra sidan skulle aldrig neka min fru hälften av det vi äger om vi skils åt, trots att jag har tagit lånet, stått för handpenningen och ensamt försörjt oss ett antal år nu. Vi har båda bidragit på olika sätt till vårt hem och vårt liv och det går inte att räkna ut med att jag betalade - så den är min.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 20:59:55 följande:

Fru då är du ju gift, då gav ju bort hälften av allt den dagen du skrev på, vad är konstigt?

Liten skillnad mot sambos.

Det gjorde du när du blev sambo också. Eller så gör så skriver du samboavtal respektive äktenskapsförord och behåller enskild egendom.

Fö var vi sambo innan vi gifte oss och jag tänkte likadant då.
  • Aliona
    Aliona skrev 2018-07-03 21:06:05 följande:

Det gjorde du när du blev sambo också. Eller så gör så skriver du samboavtal respektive äktenskapsförord och behåller enskild egendom.

Fö var vi sambo innan vi gifte oss och jag tänkte likadant då.

Förtydligande: när man blir sambo ger man bort, för att citera dig, de framtida inköpen.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 21:29:08 följande:

Gör man?

Ja i bemärkelsen att sambon har rätt till 50% av värdet av det som köpts vid en bodelning.
Svar på tråden Ojämn bodelning?