• Anonym (ts)

Hur mycket har ni andra i buffert?

Den här tråden handlar inte om sparande i stort utan är bara nyfiken på hur mycket ni andra har i lättillgängligt buffertsparande? Tänker mig medel på ett vanligt lönekonto eller liknande.

• Svar på tråden Hur mycket har ni andra i buffert?
  • Anonym (A)

Hur många sparar på kontanter hemma? Det är tydligen vanligt i Tyskland, där man inte litar på bankerna?.

• Anonym (Spaura.)

Funderar på att köpa lite fysiskt silver/guld att ha hemma, som en riktigt prepper!

• Tiina87

Jag har en minst en årslön på ett konto (sparkonto) jag komma åt om 2-3 dagar. Sedan har jag runt 100k som jag kommer åt idag.

Till långsiktiga sparabde där jag har ca 4mkr på låst sparkonto med bra räntan och runt 50k på aktie/räntekontot. Sparar regelbundet varje måbad och klumpsumma lite här och där under året.

• Bjoer
    Anonym (. 2) skrev 2018-06-16 22:07:57 följande:
    Alla på familjeliv är rika, lyckade och har spännande karriärer. Flört

Därför är sådana här frågor värdelösa för ingen är ändå ärlig.
    Det är väl inte så mycket att folk är oärliga som att vissa frågor drar till sig vissa människor. Folk som har mer pengar lär väl svara oftare på frågor om hur mycket pengar man har. Folk som har mycket sex svarar på de frågorna osv. Klassiskt selection bias.
  • Tiina87
    Anonym (A) skrev 2018-06-18 09:50:04 följande:

Hur många sparar på kontanter hemma? Det är tydligen vanligt i Tyskland, där man inte litar på bankerna?.

Jag har alltid kontanter men det är som mest 1000kr i små och stora sedlar samt mynt (har bytt ut nu med de nya pengarna) men det är mest för att jag alltid tar ut kontanter om jag ska ha utekväll med vänner villet kanske sker någon helg varannan månad.
  • Anonym (0 kronor)

Jag har alltid 0 kronor i buffert. Min fästman har en buffert jag kan ta av om det blir kris så jag behöver inte bry mig om sånt.

• Anonym (Landet)
    Anonym (0 kronor) skrev 2018-06-18 16:12:00 följande:
    Jag har alltid 0 kronor i buffert. Min fästman har en buffert jag kan ta av om det blir kris så jag behöver inte bry mig om sånt.
    Och om det tar slut med fästmannen då?
  • Anonym (***)
    Anonym (Leaochtheo) skrev 2018-06-17 21:41:55 följande:
    De flesta storbanker och ekonomiska rådgivare rekommenderar ändå en årslön som investerad buffert som ?vuxen?, även om den ?snabbt åtkomliga? bufferten snarare brukar vara tre månadslöner enligt rek.

Ovan exempel är knappast särskilt ovanligt, det är relativt vanligt med fuktskada/trasigt tak/brunn som rasar/andra dolda fel om man äger sitt boende. Oavsett boendeform händer saker i livet. Oförutsedd skada som inte täcks av försäkring, dödsfall i familj som drabbar dig eller annan närstående ekonomiskt, sjuka husdjur där försäkring ej täcker operation (dyrt), sjukskrivning eller varsel där a-kassa/försäkringskassan handlägger i flera månader osv..
    Jag pratar inte om budgetens storlek, jag pratar om pengar på ett konto utan ränta.

Investerade pengar kan man inte ha för mycket av.
  • Anonym (0 kronor)
    Anonym (Landet) skrev 2018-06-18 16:13:51 följande:
    Och om det tar slut med fästmannen då?
    Då har jag ingen buffert. men jag får då försöka följa hans råd, att ha 10 000 sparat "ifall att", och om man tar av de pengarna så lägger man tillbaks asap.
  • Anonym (anneli)

Jag är "fattigpensionär" och har ca 8000 i en ständig buffert. Inte mkt men jag tänker att om spisen pajar så köper jag en begagnad.

Svar på tråden Hur mycket har ni andra i buffert?