Hur mycket har ni andra i buffert?
Den här tråden handlar inte om sparande i stort utan är bara nyfiken på hur mycket ni andra har i lättillgängligt buffertsparande? Tänker mig medel på ett vanligt lönekonto eller liknande.
Den här tråden handlar inte om sparande i stort utan är bara nyfiken på hur mycket ni andra har i lättillgängligt buffertsparande? Tänker mig medel på ett vanligt lönekonto eller liknande.
Du är absolut något på spåren där. Det är väldigt få människor i det här landet som har pengar. Många har en "förmögenhet" i sin bostad men det är inte riktigt samma sak. Det blir väldigt liten fallskärm om lönen skulle sluta komma eller om man skulle få problem som inte fångas upp av det allmänna.
Jag har drygt 50 000 kr på mitt buffertkonto, lönen står på ett annat. Hade sambon skött sin del av ekonomin i år hade det legat högre. Om jag bara ser till min del av utgifterna sparar jag oftast 5000 kr per månad. Jobbar 80% + fp lägsta nivå.
Vi har någonstans mellan 40-80k i buffert beroende på om vi behövt lägga ut på något oväntat. Just nu har vi 67k kr. Har inte ökat på bufferten alls på 2 år nu pga av att vi varit f lediga och nu studerar jag utan att låna. Dvs vi lever upp den inkomsten vi har, ungefär iaf. Vi spar liite till barnen och pension.
Men min stora buffert ligger i att jag äger två lägenheter värde ca 3 miljoner styck. så ca 6 milj i värde men har endast 2milj i lån på dessa totalt.
Jag brukar ha runt 20k på lönekontot, resten köper jag fonder för så dessa kan jag ju ändå få loss på ett par dagar.
Varför ska man ha så mycket i buffert? De pengarna man har i aktier, fonder och likande kan man ju ändå få inom ett par dagar.
Jag brukar ha runt 20k på lönekontot, resten köper jag fonder för så dessa kan jag ju ändå få loss på ett par dagar.
Varför ska man ha så mycket i buffert? De pengarna man har i aktier, fonder och likande kan man ju ändå få inom ett par dagar.
Vi är en av dem med pengarna i huset. Drygt 2 miljoner minst i dagsläget. Förvisso har vi haft en buffert på en helt ok summa som gått till renovering ( inte lull lull utan en nödvändig större skada). Känner mig ändå trygg då vi väl spar i hop nya pengar då igen då vi tjänar rätt bra.
Vi är en av dem med pengarna i huset. Drygt 2 miljoner minst i dagsläget. Förvisso har vi haft en buffert på en helt ok summa som gått till renovering ( inte lull lull utan en nödvändig större skada). Känner mig ändå trygg då vi väl spar i hop nya pengar då igen då vi tjänar rätt bra.
Jag hoppas ni bytt ut det till de nya sedlarna/mynten... Dumt att ha 2 milj i gamla "värdelösa" sedlar/mynt hemma.
Liksom en "buffert" kan aldrig bli för stor. BLIR den för stor så banken ber en ta ut pengar för de får inte plats för allt i valvet så får man väl investera! Satsa pengar i industrier och företag och ALLA blir glada.