Sommarpresent till barn
Ger ni så kallade sommarpresenter till era barn när de går på sommarlov eller liknande?
Ger ni så kallade sommarpresenter till era barn när de går på sommarlov eller liknande?
Nej. Vi äter utelunch eller fikar efter skolavslutningen, det får räcka.
Har aldrig ens hört talas om det. De flest brukar dock få nya skolavslutningskläder. Däremot så kunde nog en och annan förälder locka med någon slant ifall betygen var bra förr i tiden då barnen fick betyg varje år.
Aldrig hört talas om, känns jättekonstigt.
Jag fick ofta någon present inför semestern när jag var barn och tyckte det var skoj. Så den traditionen för jag vidare.
Oftast är det något som är användbart på semestern, ex mask/fenor, simdyna, dagbok, pysselhäfte. Förra året blev det dock en dyrare present, de fick varsin mobil att spela/titta på (dvs utan sim-kort), vi skulle resa en hel del (bil och flyg)och dessutom med väntetider...
aldrig hört talas om!
Så, Nej, vi ger inte våra barn någon sommarpresent.
Känns väldigt lite överdrivet att kalla det jättekonstigt? Det är väl mest en rolig idé.
Jo, hon har nog fått nån slags sommarpresent de sista åren. Efter skolans slut, inför semester har hon fått något hon vill ha.
Jag fick ofta någon present inför semestern när jag var barn och tyckte det var skoj. Så den traditionen för jag vidare.
Oftast är det något som är användbart på semestern, ex mask/fenor, simdyna, dagbok, pysselhäfte. Förra året blev det dock en dyrare present, de fick varsin mobil att spela/titta på (dvs utan sim-kort), vi skulle resa en hel del (bil och flyg)och dessutom med väntetider...
aldrig hört talas om!
Så, Nej, vi ger inte våra barn någon sommarpresent.
Har aldrig ens hört talas om det. De flest brukar dock få nya skolavslutningskläder. Däremot så kunde nog en och annan förälder locka med någon slant ifall betygen var bra förr i tiden då barnen fick betyg varje år.
Ända sen barnen gått ut första klass har vi gett de en liten godispåse i cellofan som vi knutit ett snöre om och hängt runt halsen. Väldigt uppskattat och de frågde varje år så vi inte hade glömt det. Så det blev en tradition. Sista åren på högstadiet tyckte de att de kunde få de hemma för det blev lite pinsamt haha men de ville absolut ha dem :).
Sen firade vi varje sommarlov med en tårta där det stod sommarlov på. Kunde farmor o farfar, mormor o morfar komma så gjorde de det och de brukade få ett kuvert med en sommarslant till glass.
Verkligen inget konstigt som vissa skriver här.
Ingen tradition som jag har haft, sonen fyller dessutom år sent på våren, så han hade fått sina presenter precis innan.
Däremot så hade vi som tradition, när jag växte upp, att äta pannkakor den dagen vi slutade skolan, något jag försökte med, men inte gick hem, eftersom han var måttligt förtjust i pannkakor
Efter skolavslutningen brukade vi åka till kusten och äta lyxglass på en glassbar. Sån glass med bägare man fick behålla, med grädde, strössel, paraply, maräng och vispgrädde.
Jag är den enda av tre syskon som fyller år på sommaren, men vi alla tre brukade få sommarpresent av mormor kring midsommar. Brukade vara något semesterrelaterat. Badboll, vattenpistoler, uppblåsbart pooldjur eller liknande.
Min äldsta fyller direkt efter julhelgen, så det blev för mycket då, så därför har hon fått någon present på sommaren, oftast utomhusrelaterat innan syskonen kom. Vi uttrycker det inte som sommarpresent, men lite nya grejer att ha ute. I år skaffade vi ett brännbollsset då sambons äldsta tyckte det var svårt. Hopprepen har kommit fram och jag har laddat med nya gatkritor och såpbubbelsvärd. Oftast brukar de få ett lego när det reas ut när vi är på semester. Kanske någon extra målarbok när man är iväg. Annars försöker vi hålla igen med nya leksaker och bara ge födelsedagar, jul och när jag varit på barnloppis höst och vår. Inte för kostnadens skull utan för att de har så mycket.
Ja vi kör lite sommarpresent, bara för att det är kul.
I år fick de en påse på skolavslutningen med två smågrejor i, slime och squischy till dottern och pokemonkort och en bygggrej till sonen.
Sen fick de också en låda blandade böcker, eftersom jag alltid översköljer dem med böcker, pysselböcker osv så hade jag köpt lite extra många av olika sorter att ta fram just till sommarlovet.
Än är min tjej bara 2,5 men vi gav faktiskt henne en cykel som sommarpresent. Hade aldrig trott att det skulle vara något jag sysslade med men eftersom hon fyller år kring jul så blir det väldigt mycket och vinterrelaterat då. Kanske är det tillfälligt nu när allt går så snabbt för henne, senare kan hon ju ha samma cykel i ett par år t ex.
Jag gillar dock tanken på att göra skolavslutningen till något speciellt med lite firande, vilket är något jag saknade som barn.