• Anonym (ts)

Mirtazepin

Har fått recept på Mirtazepin, låg dos mot dålig sömn. Känner mig inte helt säker på att prova, har inte allt för höga förväntningar med tanke på att det är ssri plus biverkningen viktökning. Om den får mig att sova och får mig att må bättre och jag inte tillhör de som får ökad aptit av den så vore det ju bra. Men sen då? Hur länge ska man ta den? Rättar sömnen till sig så att man kan sova gott utan tabletten sen? Jag vill höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden Mirtazepin
  • Anonym (. Eila)

Beror lite på varför du sover dåligt... Men det kan hjälpa att bryta en ond cirkel.

Jag sov jättebra på mirtszapin men gick tyvärr upp i vikt... Det du kan göra är att kolla om du måste ta en hel eller om du kan sova på mindre dos.. Efter att jag slutat med tabletterna varje dag provade jag efter ngr veckor att bara ta en halv tablett och jag sov lika bra på det... Tog även bara en fjärdedels ibland

• Anonym (Fia)

Jag har haft Mirtazapin ordinerat som sömnmedel att ta vid behov! Du förlorar inget på att testa hur just du svarar på den medicinen. Sedan får du väga nytta mot de biverkningar du upplever. Biverkningarna blir i relation till vilken dos just du behöver så testa vilken som är lägsta möjliga dos som ändå ger effekt i så fall. Och man måste även testa sig fram vid vilken tidpunkt på kvällen man behöver ta dom.

Mirtazapin är inte SSRI utan SNRI.

Någonstans måste du väga in hur svåra sömnproblem du har och vad du är beredd att utstå för att få hjälp med dem. Enda vägen är att testa dig fram till något som fungerar. 

• kaffeman

Jag har den och jag tycker att det är den bästa jag haft, har inga biverkningar.

Dock så hjälper den inte mig att återfå den naturliga tröttheten, utan jag äter den varje kväll, en timme innan läggdags.

• Anonym (ts)
    Anonym (Fia) skrev 2018-06-19 13:02:38 följande:

Jag har haft Mirtazapin ordinerat som sömnmedel att ta vid behov! Du förlorar inget på att testa hur just du svarar på den medicinen. Sedan får du väga nytta mot de biverkningar du upplever. Biverkningarna blir i relation till vilken dos just du behöver så testa vilken som är lägsta möjliga dos som ändå ger effekt i så fall. Och man måste även testa sig fram vid vilken tidpunkt på kvällen man behöver ta dom.

Mirtazapin är inte SSRI utan SNRI.

Någonstans måste du väga in hur svåra sömnproblem du har och vad du är beredd att utstå för att få hjälp med dem. Enda vägen är att testa dig fram till något som fungerar. 

Okej, snri. Har tagit ssri och tänker att det är ungefär samma men ska läsa på om det.
    Jag har fått veta att jag får räkna med att vara trött dagen efter i alla fall första gången till första veckan jag tar den. Har du alltid tagit vid behov eller tog du den dagligen i början? Blir du hungrig av den? Hur resonerar du kring när du ska ta den ifall du bara tar den vid behov? Tar du andra medel för sömn också?
  • Anonym (Ångest)

Har hört att den även ska vara bra för ångest och Depp... någon som har erfarenhet av det?

• Anonym (Fia)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-19 13:43:22 följande:
    Okej, snri. Har tagit ssri och tänker att det är ungefär samma men ska läsa på om det.
    Jag har fått veta att jag får räkna med att vara trött dagen efter i alla fall första gången till första veckan jag tar den. Har du alltid tagit vid behov eller tog du den dagligen i början? Blir du hungrig av den? Hur resonerar du kring när du ska ta den ifall du bara tar den vid behov? Tar du andra medel för sömn också?
    Jag testade den en period men endast vid behov, nu använder jag Propavan istället. Jag har problem med hetsätning och den förvärrades katastrofalt av Mirtazapin. Jag tog den därför endast i nödfall. Jag har väldigt grava sömnstörningar. 
    Jag prövade mig fram i samråd med läkaren och insåg rätt snart att det var ohållbart att använda Mirtazapin annat än i nödfall för min del. Sedan flera år använder jag den inte alls. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-06-19 14:44:25 följande:

Har hört att den även ska vara bra för ångest och Depp... någon som har erfarenhet av det?

Min psykiatriker tyckte att den som antidepressivt preparat är omodern, har mycket biverkningar och dålig effekt mot depression.

Jag har en kompis som tycker den är jättebra mot depression!  

Jag tror inte den är något förstahandsval direkt.  

Har man problem med låg vikt/ tappat aptiten, vilket är ett rätt vanligt symtom vid depression  kan den kanske vara extra bra eftersom de flesta går upp i vikt av den. 
  • Anonym (Ångest)

Har hört att de sätter in mirta på psykakuten och att den brukar ha effekt på ångest på bara ett par dagar...

• Anonym (ts)
    Anonym (Fia) skrev 2018-06-19 16:34:20 följande:
    Jag testade den en period men endast vid behov, nu använder jag Propavan istället. Jag har problem med hetsätning och den förvärrades katastrofalt av Mirtazapin. Jag tog den därför endast i nödfall. Jag har väldigt grava sömnstörningar. 
    Jag prövade mig fram i samråd med läkaren och insåg rätt snart att det var ohållbart att använda Mirtazapin annat än i nödfall för min del. Sedan flera år använder jag den inte alls. 
    Du blir alltså hungrig av den direkt? Även när du bara har tagit den en enstaka kväll? Nä, usch, jag förstår att du inte tar den.
    Min läkare har sagt att ifall jag får ökad aptit ska jag sluta ta den. Jag tycker det är bra att läkare inte tar lätt på det för det är inte roligt om jag ska gå upp flera kilo även om jag skulle råka sova bra på den.
  • Anonym (Sömnlös)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-19 12:08:05 följande:

Har fått recept på Mirtazepin, låg dos mot dålig sömn. Känner mig inte helt säker på att prova, har inte allt för höga förväntningar med tanke på att det är ssri plus biverkningen viktökning. Om den får mig att sova och får mig att må bättre och jag inte tillhör de som får ökad aptit av den så vore det ju bra. Men sen då? Hur länge ska man ta den? Rättar sömnen till sig så att man kan sova gott utan tabletten sen? Jag vill höra andras erfarenheter.

Fick den utskriven pga grava sömnproblem. Sov i regel varannan natt och 12-18 timmar åt gången. Hade dessutom svår ångest och hade provat SSRI utan resultat. Vägde 50 kg när jag började med mirtan. Väger idag 62 kg. Första året gjorde jag inget annat än åt allt jag såg, efter det blev det bättre. Vägde 69 kg som mest. Vikten är lägre nu oxh jag äter inte så mycket längre. Måste dock alltid äta ngt litet 30 min efter intag av mirta, känner mig hungrig annars och kan då inte somna. Min sömn har inte rättat till sig så tar jag inte medicinen varje kväll ligger jag vaken hela natten. Trots viktuppgång mår jag så mycket bättre nu är förut så skulle nog fortsätta med mirtan även om jag hade gårr upp i vikt mer. Ätit den dagligen i nästan 2 år nu.

Var trött dagligen i 2-3 veckor när jag började med mirtan, efter det har det inte varit något problem :)

Ökade dosen vid ett tillfälle då jag inte längre kunde somna på 15 mg. Behövdes gissningsvis en högre dos pga viktuppgången för har tagit samma dos i över 1 år nu. Undrar du något mer är det bara att fråga :)
Svar på tråden Mirtazepin