Anonym (ts) skrev 2018-06-19 12:08:05 följande:
Har fått recept på Mirtazepin, låg dos mot dålig sömn. Känner mig inte helt säker på att prova, har inte allt för höga förväntningar med tanke på att det är ssri plus biverkningen viktökning. Om den får mig att sova och får mig att må bättre och jag inte tillhör de som får ökad aptit av den så vore det ju bra. Men sen då? Hur länge ska man ta den? Rättar sömnen till sig så att man kan sova gott utan tabletten sen? Jag vill höra andras erfarenheter.
Fick den utskriven pga grava sömnproblem. Sov i regel varannan natt och 12-18 timmar åt gången. Hade dessutom svår ångest och hade provat SSRI utan resultat. Vägde 50 kg när jag började med mirtan. Väger idag 62 kg. Första året gjorde jag inget annat än åt allt jag såg, efter det blev det bättre. Vägde 69 kg som mest. Vikten är lägre nu oxh jag äter inte så mycket längre. Måste dock alltid äta ngt litet 30 min efter intag av mirta, känner mig hungrig annars och kan då inte somna. Min sömn har inte rättat till sig så tar jag inte medicinen varje kväll ligger jag vaken hela natten. Trots viktuppgång mår jag så mycket bättre nu är förut så skulle nog fortsätta med mirtan även om jag hade gårr upp i vikt mer. Ätit den dagligen i nästan 2 år nu.
Var trött dagligen i 2-3 veckor när jag började med mirtan, efter det har det inte varit något problem :)
Ökade dosen vid ett tillfälle då jag inte längre kunde somna på 15 mg. Behövdes gissningsvis en högre dos pga viktuppgången för har tagit samma dos i över 1 år nu. Undrar du något mer är det bara att fråga :)