• Anonym (ts)

Mirtazepin

Har fått recept på Mirtazepin, låg dos mot dålig sömn. Känner mig inte helt säker på att prova, har inte allt för höga förväntningar med tanke på att det är ssri plus biverkningen viktökning. Om den får mig att sova och får mig att må bättre och jag inte tillhör de som får ökad aptit av den så vore det ju bra. Men sen då? Hur länge ska man ta den? Rättar sömnen till sig så att man kan sova gott utan tabletten sen? Jag vill höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden Mirtazepin
  • Anonym (Ångest)

Men jag fattar inte... vilken dos har läkaren sagt att du ska äta?? Att du ska dela en tablett på 4?? Går det ens?

• Anonym (ts)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-06-23 09:54:54 följande:

Men jag fattar inte... vilken dos har läkaren sagt att du ska äta?? Att du ska dela en tablett på 4?? Går det ens?

Ja, det gick. Och jag blev trött och har sovit på det. (Utom inatt för jag drack alkohol igår och då brukar jag sova dåligt, även med denna tydligen.)

Liten tablett från början, delad i fyra pyttesmå bitar.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-23 10:02:46 följande:

Ja, det gick. Och jag blev trött och har sovit på det. (Utom inatt för jag drack alkohol igår och då brukar jag sova dåligt, även med denna tydligen.)

Liten tablett från början, delad i fyra pyttesmå bitar.

Har läkaren ordinerat den dosen?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-06-23 10:03:55 följande:

Har läkaren ordinerat den dosen?

Ja.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-23 10:07:24 följande:

Ja.

Jag tycker du ska ge den en vecka iallafall...

Jag fick mkt god effekt mot ångest på 4 dagar med den. Å sömnen också.
  • Anonym (Ångest)

Går det att dricka alkohol med den?

• Anonym (ts)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-06-23 11:41:57 följande:

Går det att dricka alkohol med den?

Både ja och nej. Fass ger olika besked. Du ska väl helst inte dricka. Jag sov ju dåligt också som resultat av det.

Alkohol ger ju ångest i sig dagen efter så bäst är ju att helt utesluta det.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-06-23 10:34:26 följande:

Jag tycker du ska ge den en vecka iallafall...

Jag fick mkt god effekt mot ångest på 4 dagar med den. Å sömnen också.

Tack. Jag testar nog några dar till.
  • Anonym (Sömnlös)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-20 09:38:40 följande:

Har du någon plan för att sluta med mirta? Jag har även blivit ordinerad KBT. Jag vill ju helst klara mig utan tabletter öht. Jag har tagit melatonin och ibland lergigan men melatonin gör inte att jag sover hela natten och jag känner av den lite dagen efter. Lergigan kan jag sova mer på men känner av mer dagen efter. Jag är trött på att känna av dessa tabletter dagen efter och att inte våga gå och lägga mig utan att ta en tablett. Så trött på att ligga vaken att jag hellre stoppar i mig något varje kväll. 

Inte i nuläget. Känner att medicinen hjälper mer än den gör skada så vill fortsätta ta den. Har försökt somna utan, men det går inte.. Hoppas att även du får god effekt av den :)
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-23 13:03:37 följande:

Tack. Jag testar nog några dar till.

Tycker jag du gör helt rätt i!

Fortsätt informera oss gärna :)
  • Anonym (Varning!)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-20 23:06:35 följande:
    Men fy! Hur länge sen är det här? Hur gammal var du? Hur stor dos?

Jag har ju redan tagit medlet nu men mindre än fyra gram. Känner mig ganska konstig. Självmordstankar och depression finns ju med bland biverkningarna så jag försöker vara uppmärksam på hur jag mår. Jag är egentligen emot den här sortens tabletter men tänkte nu till sist att jag ändå skulle prova.

Jag har i första hand fått medlet mot sömnbesvären. Det är dumt att läkare får skriva ut den här sortens mediciner utan att ha en ordentlig uppföljning. De borde minst boka in telefontid så att man stämmer av hur det går. 
    Hej!

Det är ungefär 10 år sedan jag åt dem. Minns inte vilken dos men antar att det var en normaldos.

Om du har sömnbesvär- be om Melatonin istället. Det är ett naturligt sömnhormon, likadant som det du har i din egen kropp och som du har en underproduktion av eftersom du inte somnar. Det brukar vara mycket effektivt och nästintill biverkningsfritt.

Bara att du får sova ordentligt kommer göra att depressionen blir mycket bättre :)
Svar på tråden Mirtazepin