• Anonym (ts)

Mirtazepin

Har fått recept på Mirtazepin, låg dos mot dålig sömn. Känner mig inte helt säker på att prova, har inte allt för höga förväntningar med tanke på att det är ssri plus biverkningen viktökning. Om den får mig att sova och får mig att må bättre och jag inte tillhör de som får ökad aptit av den så vore det ju bra. Men sen då? Hur länge ska man ta den? Rättar sömnen till sig så att man kan sova gott utan tabletten sen? Jag vill höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden Mirtazepin
  • Anonym (:))

Fördelar: sov gott, verkade snabbt mot ångest och depression (när jag satte in Sertralin tog det såå mycket längre tid att få god effekt).

Nackdelar: ökad aptit. Orolig mage. Ont i nedre delen av ryggen. Huvudvärk.

• Anonym (ts)

Tog mirtazepin igår. Kände att det var lika bra att testa. Har blivit ordinerad att dela tabletten i fyra delar. Inte lätt att dela en liten smal tablett i fyra! Jag tog alltså en fjärdedel av 15 mg. Känner mig väldigt seg idag. Sov nästan hela natten men vet inte om den här segheten gör att jag känner mig mer utvilad. Har blivit informerad om att tröttheten inte ska hålla i sig mer än en vecka och kanske till och med bara kommer att finnas där första dan.
    Känner mig irriterad, vet inte om det har med segheten att köra. Får se hur dagen utlöper, om jag ska ta en till ikväll och så vidare. Jag känner än så länge ingen ökad aptit.
    Tack alla för era svar och för att ni delar med er av era erfarenheter. Det är lättare att förhålla sig till en medicin utifrån andra människors berättelser än utifrån vad en läkare och en bipacksedel säger.

• Anonym (ts)
    Anonym (Sömnlös) skrev 2018-06-20 00:10:26 följande:
    Fick den utskriven pga grava sömnproblem. Sov i regel varannan natt och 12-18 timmar åt gången. Hade dessutom svår ångest och hade provat SSRI utan resultat. Vägde 50 kg när jag började med mirtan. Väger idag 62 kg. Första året gjorde jag inget annat än åt allt jag såg, efter det blev det bättre. Vägde 69 kg som mest. Vikten är lägre nu oxh jag äter inte så mycket längre. Måste dock alltid äta ngt litet 30 min efter intag av mirta, känner mig hungrig annars och kan då inte somna. Min sömn har inte rättat till sig så tar jag inte medicinen varje kväll ligger jag vaken hela natten. Trots viktuppgång mår jag så mycket bättre nu är förut så skulle nog fortsätta med mirtan även om jag hade gårr upp i vikt mer. Ätit den dagligen i nästan 2 år nu.

Var trött dagligen i 2-3 veckor när jag började med mirtan, efter det har det inte varit något problem :)

Ökade dosen vid ett tillfälle då jag inte längre kunde somna på 15 mg. Behövdes gissningsvis en högre dos pga viktuppgången för har tagit samma dos i över 1 år nu. Undrar du något mer är det bara att fråga :)
    Har du någon plan för att sluta med mirta? Jag har även blivit ordinerad KBT. Jag vill ju helst klara mig utan tabletter öht. Jag har tagit melatonin och ibland lergigan men melatonin gör inte att jag sover hela natten och jag känner av den lite dagen efter. Lergigan kan jag sova mer på men känner av mer dagen efter. Jag är trött på att känna av dessa tabletter dagen efter och att inte våga gå och lägga mig utan att ta en tablett. Så trött på att ligga vaken att jag hellre stoppar i mig något varje kväll. 
  • Anonym (ts)

Har känt mig ganska konstig idag och nu lite illamående. Vet inte om jag ska ta en till ikväll och hoppas på att må bättre imorgon. Eller riskera att må sämre.

• Anonym (Varning!)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-19 12:08:05 följande:

Har fått recept på Mirtazepin, låg dos mot dålig sömn. Känner mig inte helt säker på att prova, har inte allt för höga förväntningar med tanke på att det är ssri plus biverkningen viktökning. Om den får mig att sova och får mig att må bättre och jag inte tillhör de som får ökad aptit av den så vore det ju bra. Men sen då? Hur länge ska man ta den? Rättar sömnen till sig så att man kan sova gott utan tabletten sen? Jag vill höra andras erfarenheter.

Viktökning och ökad aptit är väl det minsta du ska oroa dig för.

Jag åt Mirtazapin under ett halvår, det är längesen nu. Läkaren påstod att jag var deprimerad och borde testa (jag var egentligen naturligt ledsen över en nära väns bortgång). Jag fick Mirtazapin just för att jag hade svårt att sova.

Däckade på kvällarna gjorde jag. Jovisst! I en vecka eller två innan effekten försvann.

Tyvärr hade läkemedlet den mycket otrevliga biverkningen PSYKOS! Så från att ha varit en helt normal, dock tillfälligt ledsen, ung kvinna till att bli inlagd på psykosavdelning... Jag blev bra igen när jag slutade ta medicinen. Men det var inte roligt att se zombies, höra röster etc. Och depressionen blev mycket, mycket värre. Jag försökte ta mitt liv.

Men idag mår jag bra. Det finns alltid sätt att må bra igen :)

Jag vill höja ett varningens finger när det gäller antidepressiva. Hälften jag känner har blivit LITE bättre, ungefär hälften har blivit MYCKET sämre.

Har du fått en ordentlig utredning och hjälp kring att analysera varför du mår som du mår? En tablett kan aldrig göra mer än att ta bort de värsta symtomen. Innan du provar läkemedel: försök att komma tillrätta med grundorsakerna till ditt mående.

Det kan låta jobbigt och svårt när man inte mår bra och inte har ork/lust/energi men det första man ska göra är att se till att äta regelbundet. Du ska också se till att ta dig upp samma tid varje morgon även om du är dyngtrött och inte har fått en blund i ögonen. Minst en timmes promenad i dagsljus varje dag. Hårdare träning minst två gånger i veckan. Och så: även om du inte orkar träffa andra eller hitta på saker- gör det ändå! Dessa råd brukar bota nästan alla depressioner och sömnproblem.

Ta kontakt med kurator angående ditt mående eller ännu hellre en psykolog som är förstående och som kan ta sig an dig över tid.

Stor kram och lycka till!

• Anonym (ts)
    Anonym (Varning!) skrev 2018-06-20 21:55:05 följande:
    Viktökning och ökad aptit är väl det minsta du ska oroa dig för.

Jag åt Mirtazapin under ett halvår, det är längesen nu. Läkaren påstod att jag var deprimerad och borde testa (jag var egentligen naturligt ledsen över en nära väns bortgång). Jag fick Mirtazapin just för att jag hade svårt att sova.

Däckade på kvällarna gjorde jag. Jovisst! I en vecka eller två innan effekten försvann.

Tyvärr hade läkemedlet den mycket otrevliga biverkningen PSYKOS! Så från att ha varit en helt normal, dock tillfälligt ledsen, ung kvinna till att bli inlagd på psykosavdelning... Jag blev bra igen när jag slutade ta medicinen. Men det var inte roligt att se zombies, höra röster etc. Och depressionen blev mycket, mycket värre. Jag försökte ta mitt liv.

Men idag mår jag bra. Det finns alltid sätt att må bra igen :)

Jag vill höja ett varningens finger när det gäller antidepressiva. Hälften jag känner har blivit LITE bättre, ungefär hälften har blivit MYCKET sämre.

Har du fått en ordentlig utredning och hjälp kring att analysera varför du mår som du mår? En tablett kan aldrig göra mer än att ta bort de värsta symtomen. Innan du provar läkemedel: försök att komma tillrätta med grundorsakerna till ditt mående.

Det kan låta jobbigt och svårt när man inte mår bra och inte har ork/lust/energi men det första man ska göra är att se till att äta regelbundet. Du ska också se till att ta dig upp samma tid varje morgon även om du är dyngtrött och inte har fått en blund i ögonen. Minst en timmes promenad i dagsljus varje dag. Hårdare träning minst två gånger i veckan. Och så: även om du inte orkar träffa andra eller hitta på saker- gör det ändå! Dessa råd brukar bota nästan alla depressioner och sömnproblem.

Ta kontakt med kurator angående ditt mående eller ännu hellre en psykolog som är förstående och som kan ta sig an dig över tid.

Stor kram och lycka till!
    Men fy! Hur länge sen är det här? Hur gammal var du? Hur stor dos?

Jag har ju redan tagit medlet nu men mindre än fyra gram. Känner mig ganska konstig. Självmordstankar och depression finns ju med bland biverkningarna så jag försöker vara uppmärksam på hur jag mår. Jag är egentligen emot den här sortens tabletter men tänkte nu till sist att jag ändå skulle prova.

Jag har i första hand fått medlet mot sömnbesvären. Det är dumt att läkare får skriva ut den här sortens mediciner utan att ha en ordentlig uppföljning. De borde minst boka in telefontid så att man stämmer av hur det går. 
  • Anonym (ts)

Känner mig inte lika dåsig idag men känner mig fortfarande lite konstig. Inget att ta lätt på att ta såna här tabletter. 

• Anonym (ts)

Blir fysiskt trött av dom. En enkel tur till affären fem minuter bort gör mig fysiskt trött. Skulle aldrig orka en timmes löptur nu. Hur länge ska jag utsätta mig för det här tycker ni? Tisdag, onsdag, torsdag, fredag, fyra dagar nu. En fjärdedels tablett, herregud vilken effekt det finns i den lilla bit jag sätter i min mun.

En vecka har jag tänkt mig max. Sen har jag saker i schemat som gör att jag inte kan må så här längre. Jag kan inte vara så trött som jag är nu, jag kan inte släntra runt som om jag vore på en psykavdelning eller lägga mig under ett täcke när det inte passar längre. 

Aptiten har inte varit större, den har förändrats något, dragits mer till det söta, men inte överdrivet och inte obehärskat. Jag har upplevt ett visst stopp i aptiten också så den är jag inte orolig över. Men resten. Känner mig så konstig. 

Fortsätt gärna att berätta era upplevelser, ni som vill dela med er.

• Anonym (Aldrig)

Gick upp 30 kg på 3-4 månader på dessa, rasade i vikt när jag sluta med dom igen.

Svar på tråden Mirtazepin