Anonym (ts) skrev 2018-06-19 12:08:05 följande:
Har fått recept på Mirtazepin, låg dos mot dålig sömn. Känner mig inte helt säker på att prova, har inte allt för höga förväntningar med tanke på att det är ssri plus biverkningen viktökning. Om den får mig att sova och får mig att må bättre och jag inte tillhör de som får ökad aptit av den så vore det ju bra. Men sen då? Hur länge ska man ta den? Rättar sömnen till sig så att man kan sova gott utan tabletten sen? Jag vill höra andras erfarenheter.
Viktökning och ökad aptit är väl det minsta du ska oroa dig för.
Jag åt Mirtazapin under ett halvår, det är längesen nu. Läkaren påstod att jag var deprimerad och borde testa (jag var egentligen naturligt ledsen över en nära väns bortgång). Jag fick Mirtazapin just för att jag hade svårt att sova.
Däckade på kvällarna gjorde jag. Jovisst! I en vecka eller två innan effekten försvann.
Tyvärr hade läkemedlet den mycket otrevliga biverkningen PSYKOS! Så från att ha varit en helt normal, dock tillfälligt ledsen, ung kvinna till att bli inlagd på psykosavdelning... Jag blev bra igen när jag slutade ta medicinen. Men det var inte roligt att se zombies, höra röster etc. Och depressionen blev mycket, mycket värre. Jag försökte ta mitt liv.
Men idag mår jag bra. Det finns alltid sätt att må bra igen :)
Jag vill höja ett varningens finger när det gäller antidepressiva. Hälften jag känner har blivit LITE bättre, ungefär hälften har blivit MYCKET sämre.
Har du fått en ordentlig utredning och hjälp kring att analysera varför du mår som du mår? En tablett kan aldrig göra mer än att ta bort de värsta symtomen. Innan du provar läkemedel: försök att komma tillrätta med grundorsakerna till ditt mående.
Det kan låta jobbigt och svårt när man inte mår bra och inte har ork/lust/energi men det första man ska göra är att se till att äta regelbundet. Du ska också se till att ta dig upp samma tid varje morgon även om du är dyngtrött och inte har fått en blund i ögonen. Minst en timmes promenad i dagsljus varje dag. Hårdare träning minst två gånger i veckan. Och så: även om du inte orkar träffa andra eller hitta på saker- gör det ändå! Dessa råd brukar bota nästan alla depressioner och sömnproblem.
Ta kontakt med kurator angående ditt mående eller ännu hellre en psykolog som är förstående och som kan ta sig an dig över tid.
Stor kram och lycka till!