• Jukka1

Skuggholmarna, vad är det?

Hej alla,

Jag är helt ny här och kanske är detta totalt off topic, men har försökt få reda på vad det här är för något och får inte riktigt fram någon info någonstans. Tänkte att ni kanske vet, tycker man alltid brukar få svar här på både det ena och det andra. 

Under våren har jag flera gånger när jag varit ute i vår stuga i Stockholms skärgård rattat in ett väldigt märkligt radioprogram som verkar heta "Skuggholmarnas radiopsykolog". Blev väldigt intresserad efter ett par gånger eftersom psykologen alltid ger väldigt skruvade svar och råd på alla brev hon får in. Började kolla runt med både SR och andra radiokanaler om de visste något om det, men ingen visste någonting.

För några veckor sedan lyckades jag fixa teknik för att kunna spela in det och har lyckats få in nästan tre hela avsnitt, har lagt upp dem här:

SEN började det riktigt sjuka. Folk har kontaktat mig för att de fått brev hem från någonting som kallas för Skuggholmarnas Vårdcentral, med undergångsinformation under namnet "Tips för din mentala hemberedskap", med tips om vad man ska göra för att förbereda sig på kriget. Men inga vanliga tips! Fick en bild skickad till mig som jag lagt upp på min blogg om ni vill läsa: www.jukkasfaren.se/hem/vad-%C3%A4r-skuggholmarna

Och när man googlar finns det INGENTING som heter Skuggholmarna!

Min fråga är: vad är detta? Vem har gjort det? Har någon av er hört det? Har ni fått brev hem? Vad vet ni om detta?

Är tacksam för all info eller tips som ni kan ge!

/Jukka

• Svar på tråden Skuggholmarna, vad är det?
  • Anonym (-)

NU FATTAR JAG!

Antingen så är detta radioteater - ELLER så är det en sekt!

Walden är en essä. I denna essä lever de som de tycks leva på Skuggholmarna.
    "Dubbelplusbra" är ett uttryck grundat av George Orwell, ang. samhället som utspelar sig i boken "1984". De på skuggholmarna vänder sig emot ett sådant samhälle, de vill leva som i walden - nära naturen, med fiskare, slutet samhälle, osv.

• OupaOupa
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 15:30:17 följande:

Erlander 29 år, tredje klippet, 11:50 in.
    Meterolog som skriver i Windings = tecken som kan läsas om här:

en.wikipedia.org/wiki/Wingdings

Meddelandet som Erlander skriver i Wingdings är LYSSNAR NÅGON?
  • Anonym (-)
    OupaOupa skrev 2018-06-23 15:58:31 följande:
    Meddelandet som Erlander skriver i Wingdings är LYSSNAR NÅGON?
    Tack! Försökte lista ut det, men blev avbruten av grannen som kom förbi.

Kan det vara radioteater. Kan trådstararen vara en del av det? TS har ju lyckats få med hela avsnitt. Verkar mer suspekt åt det hållet.
  • OupaOupa
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 16:02:08 följande:

Tack! Försökte lista ut det, men blev avbruten av grannen som kom förbi.

Kan det vara radioteater. Kan trådstararen vara en del av det? TS har ju lyckats få med hela avsnitt. Verkar mer suspekt åt det hållet.

Jag är övertygad om att det är en radioteater som har tagit det hela ett steg längre med utskicken. Har ännu inte bestämt mig för om TS är en del av det men lutar nog mot det eftersom han inte hörts av sedan sin första TS. Vad tror du om det hela?

TS hävdar också att de avsnitt han har spelet in har varit lite by luck men avsnitten upplevs relativt kronologiska.
  • Anonym (-)
    OupaOupa skrev 2018-06-23 16:17:13 följande:
    Jag är övertygad om att det är en radioteater som har tagit det hela ett steg längre med utskicken. Har ännu inte bestämt mig för om TS är en del av det men lutar nog mot det eftersom han inte hörts av sedan sin första TS. Vad tror du om det hela?

TS hävdar också att de avsnitt han har spelet in har varit lite by luck men avsnitten upplevs relativt kronologiska.
    Jag är övertygad om att detta INTE har sänts ut via radio. Detta är inspelad radioteater som har, som du skriver, tagit det ett steg längre.
    De har funnit inspiration till det hela ur essän jag nämnde tidigare "walden".

Det är bara första avsnittet som ska verka vara lite "mystiskt" med radiobrus i början. I övrigt har TS fått med hela avsnitt, från början till slut och, som du skriver, i kronologisk ordning.

Jag tror även att de fått inspiration av broschyren som vi alla fick; "om krisen eller kriget kommer".
  • OupaOupa
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 16:22:49 följande:

Jag är övertygad om att detta INTE har sänts ut via radio. Detta är inspelad radioteater som har, som du skriver, tagit det ett steg längre.

De har funnit inspiration till det hela ur essän jag nämnde tidigare "walden".

Det är bara första avsnittet som ska verka vara lite "mystiskt" med radiobrus i början. I övrigt har TS fått med hela avsnitt, från början till slut och, som du skriver, i kronologisk ordning.

Jag tror även att de fått inspiration av broschyren som vi alla fick; "om krisen eller kriget kommer".

I stort håller jag med dig men jag tror att programmet de facto har sänts ut i radio men då TS troligen har ett finger med i spelet så kan han även posta dessa på YT. Radiobruset som ligger med låter inspelat och lite för perfekt, det låter i så när man söker på radion helt enkelt.

Jag tycker att kommentarerna på YT är intressanta att läsa. Där finns en man som påstår sig ha hört samma program på radion och en kvinna som ska ha fått utskicken.

Genom Insta så kan man se att det rör sig om 2 olika utskick som liknar väldigt mycket som du säger broschyren från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap:)
  • Anonym (-)

Nej, nej. Det har INTE gått ut i radio. Allt som sänds i radio måste dokumenteras. Ingen på SR känner till detta program (har ringt och kollat, med samtliga stationer).

Detta är en inspelad "podd", som enbart gått ut via youtube.

• OupaOupa
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 17:31:29 följande:

Nej, nej. Det har INTE gått ut i radio. Allt som sänds i radio måste dokumenteras. Ingen på SR känner till detta program (har ringt och kollat, med samtliga stationer).

Detta är en inspelad "podd", som enbart gått ut via youtube.

Ahh då förstår jag! Det finns som sagt en kommentar på YT från en annan person som påstår sig ha hört programmet och därför höll jag den möjligheten öppen. Då kan vi iaf avskriva den teorin :)
Svar på tråden Skuggholmarna, vad är det?