• Jukka1

Skuggholmarna, vad är det?

Hej alla,

Jag är helt ny här och kanske är detta totalt off topic, men har försökt få reda på vad det här är för något och får inte riktigt fram någon info någonstans. Tänkte att ni kanske vet, tycker man alltid brukar få svar här på både det ena och det andra. 

Under våren har jag flera gånger när jag varit ute i vår stuga i Stockholms skärgård rattat in ett väldigt märkligt radioprogram som verkar heta "Skuggholmarnas radiopsykolog". Blev väldigt intresserad efter ett par gånger eftersom psykologen alltid ger väldigt skruvade svar och råd på alla brev hon får in. Började kolla runt med både SR och andra radiokanaler om de visste något om det, men ingen visste någonting.

För några veckor sedan lyckades jag fixa teknik för att kunna spela in det och har lyckats få in nästan tre hela avsnitt, har lagt upp dem här:

SEN började det riktigt sjuka. Folk har kontaktat mig för att de fått brev hem från någonting som kallas för Skuggholmarnas Vårdcentral, med undergångsinformation under namnet "Tips för din mentala hemberedskap", med tips om vad man ska göra för att förbereda sig på kriget. Men inga vanliga tips! Fick en bild skickad till mig som jag lagt upp på min blogg om ni vill läsa: www.jukkasfaren.se/hem/vad-%C3%A4r-skuggholmarna

Och när man googlar finns det INGENTING som heter Skuggholmarna!

Min fråga är: vad är detta? Vem har gjort det? Har någon av er hört det? Har ni fått brev hem? Vad vet ni om detta?

Är tacksam för all info eller tips som ni kan ge!

/Jukka

• Svar på tråden Skuggholmarna, vad är det?
  • Jukka1
    OupaOupa skrev 2018-06-22 23:24:03 följande:

Kontakta Jack Werner på SR som bl.a. gör Creepypodden. Tror att han skulle vara intresserad. Finns också en grupp på FB som heter Creepypodden - Eftersnack, de kanske kan hjälpa till att undersöka saken närmare m.facebook.com/profile.php&ref=content_filter

Lyssnade på ett avsnitt och det låter som radioteater av något slag, ganska välgjort iaf.

Bra tips! Tack! Har inte facebook själv, men ska kolla om jag kan kontakta Werner direkt!
  • Jukka1
    Anonym (Mesig) skrev 2018-06-22 23:41:08 följande:

För nån som är mesig men nyfiken o inte vågar lyssna själv, kan någon berätta lite vad programmen har för innehåll?

Det är mer konstigt än läskigt, haha. De avsnitt jag har lyckats höra är det alltid samma person som pratar, en Margareta som är någon form av radiopsykolog. Det verkar utspela sig på en ö som heter Skuggholmarna, men vet inte om det är fiktivt eller kod för någon annan ö, för det finns ingen ö i Sverige som verkar heta så. Det närmsta är Skogsholmarna när jag kollat runt. I alla fall, folk skickar in brev (med rörpost?!) med problem som hon läser och löser eller ger råd till på ett väldigt skruvat sätt. Känns lite som någon form av propagandamaskin, men ändå inte politiskt, om man kan säga så? Har försökt komma få reda på vem som gjort den i flera veckor nu, haha. Det är kanske så här besatthet startar?
  • Jukka1
    Anonym (Mesig) skrev 2018-06-23 00:13:49 följande:

Förresten TS kolla på Insta där finns ett infoblad till från samma avsändare fotograferat.

"TS kolla på Insta"? Vad menar du? :) Kan du skicka en länk? :)
  • Jukka1
    Aniiee skrev 2018-06-23 01:22:27 följande:

War of the worlds all over again.....

Hur menar du? :)
  • Jukka1
    Anonym (B) skrev 2018-06-23 11:46:34 följande:

Men är det inte att vem som helst kan skapa (kapa) en radiostation och börja sända? Tänker på det som hände när en isis-låt spelades på mix megapol i Malmö för att rekrytera till isis. Visst inte samma men jag minns att det stod att just vem som helst som har en pirstsändare egentligen kan börja sända ut. Är det inte vad som skett här då?

"Kan ni göra något för att förhindra detta i framtiden? ? Det är väldigt svårt. Om man har en piratsändare så har man möjlighet att gå in och ta över en frekvens. Vi har polisanmält det och rapporterat in det till Post- och telestyrelsen, säger Jakob Gravestam".

24malmo.se/extra-se-isis-otacka-varvningskupp-i-malmo

Ställde typ samma fråga, fick detta svar från Radio Play:

"FM är i grund och botten bara en sändare och en mottagare - så om man har en starkare sändare än befintlig på en specifik plats så kommer den att höras. I skärgården finns det säkerligen många lediga frekvenser i och med att inte alla stationer nås överallt. Har man en sändare kan man välja vilken frekvens man vill sända på - det fungerar kort och gott som en walkie-talkie.

Utöver detta finns det ju en del regler kring utsändning, men det hindrar säkerligen inte amatörradiostationer - man måste ju lära sig någonstans? Tillstånd till frekvenser delas annars ut av Myndigheten för press, radio och tv - men då rör det sig om större tillstånd (det finns fortfarande lediga frekvenser för amatörradio "lokalradio" som inte omfattas av detta - men då får de inte ha alltför starka utsändningar)."

Så i princip skulle ju vem som helst kunna göra det, om jag tolkar det rätt. Men varför är kanske en mer relevant fråga, haha.
  • Jukka1
    OupaOupa skrev 2018-06-23 13:43:28 följande:

Gällande informationsbladet från Skuggholmarnas vårdcentral, är det någon som har koll på den geografiska spridningen? Var bor personerna som har mottagit en sådan?

Jag har haft nu 6 personer sammanlagt som kontaktat mig och sagt att de fått bladet. Av dem var en från Mariefred och resten (av de som svarat iaf) från Stockholmsområdet. 

Idag fick jag mail från en tjej som skickade ett annat utskick än det jag sett innan, är det någon annan som sett det eller fått det? Har inte fått svar från henne än om var hon bor eller vem hon är. (Haha, det kanske man inte vill säga till folk över internet heller)

Lite svårläst, men lite skruvar om totalförsvarsplikt och "krigets lagar".

• Jukka1
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 15:10:06 följande:

Namnet Stålenhag, som nämns omkring 15:40 in i klipp 2, är ett efternamn som bärs av en (eller flera) inom fantasy/ockult osv, fann jag när jag googlade.

Det finns övergivna småöar ute i skärgården, med gamla skyddsrum. Känns som en sekt som huserar där.

VAR????!!! Och var kan man läsa mer om detta???
  • Jukka1
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 15:22:33 följande:

Hon nämner "fiskarna" och "walden" hela tiden.
    Googlade och fann:

"

Walden, även Skogsliv vid Walden, (först publicerad 1854 som Walden; or, Life in the woods) är en essä av författaren Henry David Thoreau.

Verket är en redogörelse från hans drygt tvååriga vistelse i en stuga vid tjärnen Walden Pond, belägen nära Concord, Massachusetts. Under den tiden var han helt självförsörjande, och levde enbart av den mat han själv frambringade i form av fiske och odlingar. Han underströk vikten av frågor som självtillit, enkelt leverne och närhet till naturen. Thoreau's projekt var inspirerat av transcendentalistisk filosofi, och vistelsen var inte tänkt som en fullständig distansering från civilisationen. Det var mer som en sorts litterär kupp där isoleringen kunde få honom att nå en mer objektiv bild av samhället snarare än att leva ett eremitliv.

Den första svenska utgåvan av Walden, med titeln ?Skogsliv vid Walden? kom 1924 i en översättning av Frans G. Bengtsson. Det är dock en nedskuren version där fyra hela kapitel saknas och liksaså en rad avsnitt från flera av de övriga kapitlen. En oavkortad svensk utgåva kom 2006 där översättningen är gjord av Peter Handberg med efterord av Steven Hartman och Henrik Otterberg.

Innehåll

I bokens kapitel 18 beskrivs bland annat den livsstilsförenkling som Thoreau tillämpade. Genom att minska behovet av materiella ting behövde han inte lägga mycket tid alls på att skaffa sig detta, vilket i sin tur gav mer tid till att fokusera på det han tyckte var viktigt.

De målande beskrivningarna av tjärnen, den omkringliggande naturen och djurlivet, vilka Thoreau visade stor vördnad inför, får också mycket utrymme i boken.

Samhällskritiken syftar till den dåtida moderna västerländska kulturens konsumtion och materialistiska förhållningssätt. Även åverkan på och distanseringen från naturen. De spetsfundiga intentionerna kan tyckas vara att väcka en medvetenhet om hur människor lever sina liv, ur materiella och andra aspekter. Och att en mer betänksam livsstil med mindre förbrukning och utgifter skulle kunna sublimera ens tillvaro."

TACK! En annan här i tråden tipsade också om samma text. Mycket av det du citerat går ganska mycket hand i hand med de råd hon ger! Har beställt boken nu också, kanske dyker upp fler ledtrådar. :)
  • Jukka1
    Anonym (-) skrev 2018-06-23 15:30:17 följande:

Erlander 29 år, tredje klippet, 11:50 in.
    Meterolog som skriver i Windings = tecken som kan läsas om här:

en.wikipedia.org/wiki/Wingdings

Men JAAAAA! Nu fattar jag! Lyssnar någon?
  • Jukka1
    OupaOupa skrev 2018-06-23 15:33:30 följande:

Spolier alert

Jag har sammanställt det jag har lyssnat på i ett Google docs dokument och som den nyfikne kan gå in och läsa:
    docs.google.com/document/d/1sZmdbGb0UtEs8OARNR-3E8a4_TdRNLCnjkCuk_SwmZE/edit

Det kan hända att jag har missuppfattat eller fått något om bakfoten, lämna isf en kommentar i dokumentet.

WOW! Fantastisk bra sammanställt! Har själv lyssnat om hundra gånger, men inte ens tänkt tanken att speca upp allt, haha.

Du skriver om två trådar på instagram och något på "Spöktimmen"? Kan du snälla skicka länkar eller skärmdumpar, skulle hemskt gärna vilja se. Skicka här eller maila mig på hej@jukkasfaren.se.
Svar på tråden Skuggholmarna, vad är det?