• Videung7634

    Vänja av

    Behöver lite råd, gärna från er med egen erfarenhet.

    Av speciella skäl måste jag börja arbeta igen när min bebis blivit 6 månader. Helammar nu, han är strax över 4 mån. Kommer inte kunna amma morgon och kväll när jag börjar jobba. Han tar flaska ibland redan, när jag är iväg några timmar.

    Hur skulle ni lägga upp det? Vill gärna amma så länge det går å ska försöka frysa in mjölk så det finns men inte säkert det kommer funka.

    Ersättning el gå över till pureer? Hur lång tid kan det tänkas ta?

  • Svar på tråden Vänja av
  • Jsv17

    Min son är 6 mån och han helammades fram till 5mån, vi gav lite sk smaksensationer från 4mån men då började vi med smakportioner då han gillade mat från start och hans mage reagerade bra kunde vi trappa upp relativt snabbt. Nu när han är 6,5mån så ammar jag bara 2ggr per dag och resten har vi kunnat ersätta med mat. Jag har valt att amma morgon och kväll (innan nattning) då det passar oss men hade kunnat välja andra tider också, hade nog kunnat skippa amningen helt och ersatt med mer mat men det är jag som inte vill det ännu, utan jag har tänkt att han ska få ha kvar iaf nattningsamingen och morgonamningen så länge han själv vill (till runt året iaf) då det är annat han får vid amningen som trygghet och anknytning. Så prova dra igång med mat och se hur det går, och skulle det gå lite trögt så kan du ju dels prova pumpa och annars går det ju bra med ersättning också från det du börjar jobba.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Videung7634

    Tack för svar! När man läser i boken från bvc står det liksom pyttesmå kryddmått till 6 mån typ. Men känns som han lättare skulle få i sig mat än ersättning. Så ska testa med mer mataktigt då istället :)

  • Jsv17
    Videung7634 skrev 2018-06-21 12:15:46 följande:

    Tack för svar! När man läser i boken från bvc står det liksom pyttesmå kryddmått till 6 mån typ. Men känns som han lättare skulle få i sig mat än ersättning. Så ska testa med mer mataktigt då istället :)


    Jag vet, min son blev bara arg när vi gav så lite han tyckte det var gott och ville ha mer Jag tog rådet från min svägerska som är inne på nummer 3, och hon sa att hon följer bebisens mage, börja med en tesked och trappa upp långsamt och så länge de mår bra i magen och vill ha mer så kan man fortsätta öka långsamt.

    För att ge en idé om hur iaf vi gör så ser en vanlig dag it så här:

    Kl 06 Amning (när han vaknar)

    Kl 09 Gröt med lite fruktpure

    Kl 12 1 till 0,5 barnmatsburk lite olika hur hungrig han är (jag lagar själv och läggeri burkarna min lille kille äter inte de köpta burkarna haha) han får även ofta lite frukt i smaknapp efteråt eller typ en halv klämmis (köpt sådana återanvändningsbara och gör en hel del själv där med)

    Kl15 mellis välling/rån med pålägg/frukt (lite olika åt han dåligt till lunch brukar jag vilja få i honom både välling och rån så att han får i sig tillräckligt ev. Ammar jag lite också om jag tycker det behövs)

    Kl 18 gröt med fruktpure

    Kl 20 amning innan han ska sova, oftast somnar han vi bröstet.

    Tanken är att kvällsgröten ska bli mat så småningom men just nu testar vi oss fram med olika mat han tycker om och jag vill att han ska komma upp i en hel burk lite mer konsekvent innan jag börjar med mat till middagen.

    Jag ger vatten i pipmugg till varje måltid, och när det var så där himla varmt så ammade jag honom lite extra under dagen för att se till att han fick i sig tillräckligt med vätska.

    Hoppas det går bra med maten, annars finns det ju som sagt ersättning, du har gjort ett toppenjobb som helammat tills nu, ersättning blir också jättebra om ni behöver gå över till det
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Videung7634
    Jsv17 skrev 2018-06-21 15:49:44 följande:

    Jag vet, min son blev bara arg när vi gav så lite han tyckte det var gott och ville ha mer Jag tog rådet från min svägerska som är inne på nummer 3, och hon sa att hon följer bebisens mage, börja med en tesked och trappa upp långsamt och så länge de mår bra i magen och vill ha mer så kan man fortsätta öka långsamt.

    För att ge en idé om hur iaf vi gör så ser en vanlig dag it så här:

    Kl 06 Amning (när han vaknar)

    Kl 09 Gröt med lite fruktpure

    Kl 12 1 till 0,5 barnmatsburk lite olika hur hungrig han är (jag lagar själv och läggeri burkarna min lille kille äter inte de köpta burkarna haha) han får även ofta lite frukt i smaknapp efteråt eller typ en halv klämmis (köpt sådana återanvändningsbara och gör en hel del själv där med)

    Kl15 mellis välling/rån med pålägg/frukt (lite olika åt han dåligt till lunch brukar jag vilja få i honom både välling och rån så att han får i sig tillräckligt ev. Ammar jag lite också om jag tycker det behövs)

    Kl 18 gröt med fruktpure

    Kl 20 amning innan han ska sova, oftast somnar han vi bröstet.

    Tanken är att kvällsgröten ska bli mat så småningom men just nu testar vi oss fram med olika mat han tycker om och jag vill att han ska komma upp i en hel burk lite mer konsekvent innan jag börjar med mat till middagen.

    Jag ger vatten i pipmugg till varje måltid, och när det var så där himla varmt så ammade jag honom lite extra under dagen för att se till att han fick i sig tillräckligt med vätska.

    Hoppas det går bra med maten, annars finns det ju som sagt ersättning, du har gjort ett toppenjobb som helammat tills nu, ersättning blir också jättebra om ni behöver gå över till det


    Tack!
Svar på tråden Vänja av