Bli kallad mamma,viktigt?
Ja alltså... man har en mamma (utom i lesbiska relationer men även där tror jag oftast man säger något annat än mamma/mamma för att skilja personerna åt) och barnet kan kalla den personen mamma. Sedan kan barnet ha andra viktiga vuxna. Om någon står barnet närmare än dess mamma så kan barnet kalla den mamma istället men då försvinner biomammans mammatitel. Tex vid adoption etc. Då blir biomamman just en biomamma istället för 'mamma'.
Det jag menar är att det finns bara en Mamma, vem den nu är. Om barnet tex kallar sin lärare för mamma är det fel förutom i tragiska fall när läraren tagit mammarollen pga att biomamman är för dålig. Då finns också bara en mamma även om hon inte fött barnet.
Bonusmamma och mamma är okej men inte bonusmamma och biomamma. Eller mamma och mamma.
Det här är alldeles självklart för oss, och jag har svårt att förstå hur det kan vara så otänkbart bland hetros att ett barn kan ha flera mammor. Hade jag varit bonusmamma och mitt bonusbarn skulle vilja kalla mig mamma så hade jag dock svarat att jag är jätteglad för hederstiteln, men att barnet borde kolla om mamman är ok med det först.