• Ellen11

IVF vägskäl

Lsaep07 skrev 2018-06-23 20:53:26 följande:

Vi är i liknande situation. Vi har manlig faktor, väldigt få spermier och av dålig kvalité.

Jag är 32 och min make är 43 år.

Vår resa ser ut som följer:

1. 12 ägg, två befruktade. Ett återfört dag 2 men minus.

2. 9 ägg, ett befruktat, ett återfört dag 2 men minus.

3. 9 ägg, ett befruktat, ett återfört dag 2 men minus.

4. 8 ägg, två befruktade, båda återförda på dag 2, ingick i en studie där de gjorde imsi, har världens finaste son.

5. 8 ägg, inget befruktat.

6. 7 ägg, inget befruktat.

7. 8 ägg, Kalcium jonifor, ett befruktat, toppkvalitet men blödningen kom igår och vi har testdag idag.

Efter våra tre senaste försök tror läkarna att vi även har någon äggfaktor. Samtliga gånger vi fått befruktade ägg har de varit av toppkvalitet.

Våra funderingar är om vi skall vända oss till någon klinik utomlands där de kan använda IMSI för att kunna välja bättre spermier. Alternativt göra ytterligare försök i Sverige om vår klinik tillåter det.

Hur tänker ni? Vad har läkarna sagt?

Hej!

Ja det låter som er resa varit väldigt lik vår. Har inte hört talas om IMSI innan. Görs det inte i Sverige?

Läkarna kan inte säga varför fler ägg inte blir befruktade men vi får göra fler försök om vi vill. Vi är kanske ändå inne på att göra nästa försök med ägg/spermiedonation.

Antar det är samma för er, att de inte med säkerhet kan säga vad det beror på?

Har även tänkt att gå på akupunktur i sommar. Är det något du testat?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 10:54:19 följande:

IMSI görs tyvärr inte i Sverige. Men eftersom vi lyckades få barn den gången de gjorde IMSI så är vi ganska säkra på att det är det vi vill testa. Vi har fått namn på några kliniker utomlands som är framgångsrika inom IMSI. Vid ICSI förstoras spermierna upp 400 ggr för att välja ut de bästa men vid IMSI förstoras de upp 6 000 ggr vilket gör att de ser betydligt mer.

Läkarna vet inte om det är äggen eller spermierna som är dåliga. De vet att spermierna är väldigt få och att de är stor andel med dålig rörlighet. Men jag får hög dos hormoner och ändå inte så många ägg, vilket tyder på dålig äggreserv. De har föreslagit spermiedonation eftersom det är billigare och större tillgång på spermier än ägg.

Jag har även provat långt- och kort protokoll, menopur, gonal-f, elonva men ingen större skillnad.

Egentligen borde vi kanske gå över till donation men vi har trots dåliga odds fått en frisk son som är 1,5 år nu så det är inte så länge sedan.

Jag har aldrig provat akupunktur eller något annat.

Vart bor ni och vart gör ni era försök? Har ni funderat över att vända er utomlands för att få hjälp?

Okej, hoppas ni hittar en bra klinik och att det går för er igen.

Vi har nog ungefär samma med spermierna och fått samma förslag från vår läkare nu.

Vi har gjort våra behandlingar i Göteborg. Vi har kollat lite utomlands men känns som ett lite större steg att ta. Framförallt med resor dit och så. Köpenhamn skulle nog ligga närmast tillhands i så fall. Var har ni gjort era behandlingar?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 12:34:51 följande:

Vi går på Carlanderska i Göteborg. Ja, jag känner också att det är ett större steg att vända sig utomlands. Det blir väldigt komplicerat eftersom man behöver träffa de ett par gånger vid behandling. Dessutom känns det som att de inte har samma syn på ivf som här. Förmodligen bara jag som är nojig.

Vi bor två timmar från Göteborg (söderut) så Köpenhamn vore bra med de har tyvärr inte imsi.

Hoppas verkligen att ni får barn. Jag vet precis hur det kändes innan vi fick får son. Tyvärr känns det nästan lika tungt nu att inte kunna ge honom ett syskon.

Calenderska har vi också gått på.

Ja det blir lite mer pyssel när man ska utomlands. Vad är aktuellt för er nu?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 19:04:46 följande:

Vi fick bortfallsblödningen på midsommarafton och hade testdag idag. Imorgon ringer kliniken för att ta reda på hur det gick. Vi ska försöka boka ett samtal med läkaren på Carlanderska så snart de kan så vi får se om de låter oss göra fler försök hos dem.

Vad har ni för plan framåt?

Vad trist, jag vet känslan. Hoppas ni får till ett möte snart.

Vi ska ha möte med de nästa vecka men bollen ligger hos oss. Vi ska tills dess bestämma oss om vi vill köra på samma sätt igen eller testa spermiedonation. Vi har också funderingar på att testa Köpenhamn men det känns lite längre bort.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 20:26:34 följande:

Om ni väljer spermiedonation kan ni göra det på Carlanderska då? Är det någon väntetid?

Äggdonation kan man inte göra i Sverige eller?

Hur länge sedan är det ni började med ivf? Hur tätt har ni gjort behandlingarna?

Ja det har vi uppfattat som att man kan göra på Carlanderska, läkaren föreslog det i alla fall. Däremot inte pratat detaljer, så vet inte väntetid. Även äggdonation ska väl gå göra. Det är däremot inte tillåtet att göra både ägg+spermiedonation i Sverige.

Vi började för snart tre år sedan men har då också haft en graviditet på nästan nio månader mitt i. Våra fem första behandlingar gjorde vi på ett år, så ganska tätt. Det var däremot först på den femte som det blev någon insättning.

Hur har resa varit?
  • Ellen11
    Hontmail skrev 2018-06-24 21:37:53 följande:

Lagen har ändrats för nån vecka sen och dubbeldonation blir tillåten i Sverige januari 2019. Äggdonation blir tillåten på samtliga ivf kliniker i Sverige och ivf med donatorspermier blir också laglig på alla kliniker. Tidigare var det inte tillåter på privata kliniker.

Tack för uppdateringen. Det hade jag inte koll på.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-24 21:07:28 följande:

Jag har fått för mig att man inte kan göra äggdonation i Göteborg men är inte säker.

Jag lider verkligen med er över förlusten av barnet som du bar i nästan nio månader.

Vi har gjort våra behandlingar så tätt vi har fått fram tills fjärde behandlingen då vi plussade. De tre senaste försöken har vi haft långt protokoll och då gjort så tätt det har gått.

På femte behandlingen när vi inte fick någon befruktning alls så sa de att vi kunde få pengarna tillbaka om vi inte ville göra fler försök, då tyckte de inte att det var någon mening. På sjätte försöket när vi återigen inte fick någon befruktning sa de att vi kan testa calcium ioniphore och om det inte går vägen tycker de att vi skall testa IMSI utomlands eller lägga ner försöken.

Få se vad de säger när vi pratat med dem.

Tack, det är tungt när vi kämpat så för henne.

Okej, då får ni avvakta och se. Vi vet fortfarande inte hur vi ska gå vidare men får nog ta ett beslut snart. Men känns lite meningslöst att fortsätta på samma spår även om det är det som är det enklaste.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-06-25 19:23:51 följande:

Jag hoppas verkligen ni lyckas snart.

Förstår att det känns meningslöst att fortsätta på samma spår men samtidigt är det upprepningen som är nyckeln till framgång tror jag. Det skall vara tur att de matchar det perfekta ägget med den perfekta spermien och ju fler gånger man försöker ju större chans att de lyckas.

Tack, detsamma till er!
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-06-27 20:42:06 följande:

Låter som du fått många omogna ägg en del gånger, har du varit överstimulerad? Då kan de inte befruktas. Sen det spermietestet de gör i Sverige visar tyvärr inte hela sanningen, här ser de liksom inte hur de ser ut, bara antal och att de rör sig. Så är det nåt med omogna ägg eller spermierna förutom låg kvalitet som du nämner, du menar mindre antal eller? Eller miljön i livmodern? Finns en del grejer som kan sätta käppar i hjulet .

All heder till er att ni orkat så många IVF. Jag hade nog kollapsat för länge sen. Det måste ju kosta en del också, låter som nåt radikalt måste hända för att det ska ta sig.

Vi har också gått på carlanderska, men nu gör vi vår första äd i dagarna. Fick få ägg, inga befruktade när vi gjorde på egna celler.

Lycka till:)

Ja det har det varit men jag har bara varit överstimulerad en gång, på vårt tredje försök.

Med spermierna har vi fått info precis som du säger svensk undersökning kan ge då, lägre antal och lägre rörlighet.

Förutom på senaste försök så har vi egentligen tagit steg framåt hela tiden vilket gjort att vi kört vidare. Nu känner vi däremot att vi behöver ändra något för att ha större chanser att lyckas. Kostar såklart en del men vi är lyckligt lottade med relativt god ekonomi och även stöd av våra föräldrar.

Lycka till med er ÄD!
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-06-27 21:57:56 följande:

Ok, blev lite fundersam när du fått ut rätt många ägg flera gånger. 5-15 förstår jag är vad de vill få ut. Du är ju ung så kvalitén på äggen bör ju vara ok.

Förstår ni känner ni behöver något nytt, ska ni ändra på medicin, icsi kör ni ju redan. Eller köra äd kanske?

Vår ivf klinik sa att förmodligen kunde det vara någon enzym på antingen min sambos spermier eller på mina ägg som gjorde att inget blev befruktat. Men nu när vi gjort äd så kunde hans spermier befruktas med icsi. Ägg menar jag:)

Tack! Får förhoppningsvis bättre resultat nu:)

Ja man hoppas kvaliteten är bra men man vet ju inte riktigt.

Det lutar nog åt att vi gör ägg eller spermiedonation. Ska ha möte med läkare nästa vecka, så bestämmer väl då.

När ni gör i Lettland och bekostar mediciner själva, kan man få ersättning från försäkringskassan för de sen? Har för mig jag hört något om det?

Hoppas verkligen det går bra för er.
Svar på tråden IVF vägskäl