• Ellen11

    IVF vägskäl

    Hej!
    Vi är ett par på runt 30 år som står inför ett vägskäl kring IVF.
    Kort bakgrund:
    Vi får ofta många ägg, kört via ICSI och Calcium Ionophore men blir få befruktade.
    Lång bakgrund:
    Jag har PCOS, oregelbunden mens, och min man har lägre spermiekvalite.
    Vi har gjort 8 IVF med följande resultat:
    Inga ägg
    17 ägg. ICSI på ett antal, men inget befruktat
    9 ägg. ICSI på ett antal ägg men bara ett befruktat. Delade sig däremot inte vidare dag 2.
    Inga ägg
    25 ägg. ICSI på 24. 1 ägg befruktat, detta blev också insatt och ledde till en graviditet. 
    16 ägg. ICSI på 11, men inget befruktat
    14 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 12 ägg. 4 ägg befruktade. 4 delade sig vidare. 
    1 ägg sattes in och 1 till frysen. Ingen graviditet.
    Insättning av fryst embryo. Blev graviditet men tidigt missfall.
    10 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 6, men inget befruktat.
    Fråga:
    Nu ser vi det som att vi har fyra val:
    1. Testa igen på samma sätt
    2. Byta klinik för att se om det kan gå bättre
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Några som haft liknande scenarion med ofta få ägg befruktade som kan ha några tips eller tankar?
  • Svar på tråden IVF vägskäl
  • phillipha

    Förstår jag dig rätt att ni har fått ett barn?

    Jag har också gjort en massa ivf och vet hur tufft och slitigt det är för kroppen och psyket. Orkar du mer?

    Ett förslag att fundera på är kanske embryo adoption?

    Lycka till oavsett ??


  • Jag är bara jag

    Vi gav upp efter 7 behandlingar som blev ynka 2 ET och övergick till embryodonation. Ingen mening fortsätta om det bara trilskas.

  • Ellen11
    phillipha skrev 2018-06-22 18:45:26 följande:

    Förstår jag dig rätt att ni har fått ett barn?

    Jag har också gjort en massa ivf och vet hur tufft och slitigt det är för kroppen och psyket. Orkar du mer?

    Ett förslag att fundera på är kanske embryo adoption?

    Lycka till oavsett ??


    Hej!

    Ja, vi har ett änglabarn. Hennes hjärta slutade att slå i 9e månanden.

    Vi orkar mer och är fast beslutna om att fortsätta.

    Vi har inte haft tankar på embryodonation än, utan tänker vi vill försöka på något av de andra sätten nu.

    Tack!
  • Jag är bara jag
    Ellen11 skrev 2018-06-22 21:45:51 följande:
    Hej!
    Ja, vi har ett änglabarn. Hennes hjärta slutade att slå i 9e månanden.

    Vi orkar mer och är fast beslutna om att fortsätta.

    Vi har inte haft tankar på embryodonation än, utan tänker vi vill försöka på något av de andra sätten nu.

    Tack!
    Beklagar er förlust!
    Vad säger läkarna egentligen? De måste ju hitta på nåt nytt radikalt om ni ska ha en chans så bara göra samma med samma medicin kommer inte att ge nåt tror jag. Bytt metod? Bytt alla mediciner? Får du för många ägg tidigt så få är mogna eller befruktas de bara inte? Utrett varför han har dålig spermiekvalitet?
    Nånstans är nåt fel och ni borde inte satsa hur mycket tid och energi som helst. Det är inte värt det. Jag har en bekant som gjorde 16 IVF.er och aldrig blev gravid (i ett land där pengarna styr ska tilläggas) och efter första ÄD:n fick hon barn. När man väl får barn efter många år spelar det genetiska ingen som helst roll. Hjärta
  • Ellen11
    Jag är bara jag skrev 2018-06-22 21:53:44 följande:

    Beklagar er förlust!

    Vad säger läkarna egentligen? De måste ju hitta på nåt nytt radikalt om ni ska ha en chans så bara göra samma med samma medicin kommer inte att ge nåt tror jag. Bytt metod? Bytt alla mediciner? Får du för många ägg tidigt så få är mogna eller befruktas de bara inte? Utrett varför han har dålig spermiekvalitet?

    Nånstans är nåt fel och ni borde inte satsa hur mycket tid och energi som helst. Det är inte värt det. Jag har en bekant som gjorde 16 IVF.er och aldrig blev gravid (i ett land där pengarna styr ska tilläggas) och efter första ÄD:n fick hon barn. När man väl får barn efter många år spelar det genetiska ingen som helst roll.


    Läkarna vet inte varför de inte befruktas men vi vet ju att det har gått. Den senaste ändringen vi gjorde var att tillägga calcium ionophore och det gav resultat första gången men tyvärr inte den andra.

    Mognaden av äggen har varierat men oftast har de varit rätt många.

    Vi känner att donation kanske är ett alternativ för oss.
  • Jag är bara jag
    Ellen11 skrev 2018-06-22 22:04:44 följande:
    Läkarna vet inte varför de inte befruktas men vi vet ju att det har gått. Den senaste ändringen vi gjorde var att tillägga calcium ionophore och det gav resultat första gången men tyvärr inte den andra.

    Mognaden av äggen har varierat men oftast har de varit rätt många.

    Vi känner att donation kanske är ett alternativ för oss.
    Vi fastnade också i det där att "det har ju gått en gång det borde gå igen". Jag blev gravid och vi fick t.o.m en till frysen, men sen blev det m.f Och det gjorde att vi ödslade tid på fler försök. Men det är väl så för alla kanske- man vill liksom inte "ge upp" i första taget. Och det ska man väl inte heller om man gått till ET upp till 6 ggr på raken, men annars ska man nog ta sig en allvarlig funderare. Sen beror det ju också på ens ålder, pengar- rent krasst- och hur mycket mer tid man är villig att kanske offra i onödan.

    Ni har bytt mellan långa och korta och mellan Puregon, Menopur och Gonal också förstås?

    Ni måste förstås avgöra själva i samråd med läkare. Kontakta en annan klinik för ny input kanske?
  • Ellen11
    Jag är bara jag skrev 2018-06-22 22:22:56 följande:

    Vi fastnade också i det där att "det har ju gått en gång det borde gå igen". Jag blev gravid och vi fick t.o.m en till frysen, men sen blev det m.f Och det gjorde att vi ödslade tid på fler försök. Men det är väl så för alla kanske- man vill liksom inte "ge upp" i första taget. Och det ska man väl inte heller om man gått till ET upp till 6 ggr på raken, men annars ska man nog ta sig en allvarlig funderare. Sen beror det ju också på ens ålder, pengar- rent krasst- och hur mycket mer tid man är villig att kanske offra i onödan.

    Ni har bytt mellan långa och korta och mellan Puregon, Menopur och Gonal också förstås?

    Ni måste förstås avgöra själva i samråd med läkare. Kontakta en annan klinik för ny input kanske?


    Vi har aldrig kört långa protokollet och vet egentligen inte varför. Aldrig varit på tal.

    Medicin har varierat en del mellan gångerna.

    Ja, vi funderar på att höra med någon annan klinik för att se vad de tycker. Kan det vara stor skillnad mellan kliniker i Sverige?
  • MrsAJ88

    Jag förstår att det är väldigt tufft, har själv gjort flera ivf även om vi haft turen att det tillsist lett till barn. Angående dina alternativ tänker jag att det är i det närmaste meningslöst att fortsätta på samma sätt igen eftersom det hittills givit så dåligt resultat. Att testa en annan klinik i Sverige tror jag inte gör någon större skillnad, statistiken säger att de flesta kliniker ligger ganska jämt i sina resultat så det beror troligen inte på dem att ni får så få befruktade. I er situation skulle jag välja att gå vidare med ägg- eller spermiedonation. Kan er läkare ge er någon information om vad de tror är bäst, om problemet mest sannolikt beror på äggen eller spermierna?

  • Ellen11
    MrsAJ88 skrev 2018-06-23 13:48:34 följande:

    Jag förstår att det är väldigt tufft, har själv gjort flera ivf även om vi haft turen att det tillsist lett till barn. Angående dina alternativ tänker jag att det är i det närmaste meningslöst att fortsätta på samma sätt igen eftersom det hittills givit så dåligt resultat. Att testa en annan klinik i Sverige tror jag inte gör någon större skillnad, statistiken säger att de flesta kliniker ligger ganska jämt i sina resultat så det beror troligen inte på dem att ni får så få befruktade. I er situation skulle jag välja att gå vidare med ägg- eller spermiedonation. Kan er läkare ge er någon information om vad de tror är bäst, om problemet mest sannolikt beror på äggen eller spermierna?


    Tack för input!

    De kan inte säga om det beror på äggen eller spermierna. De tyckte i första hand spermiedonation eftersom det är enklare och billigare.

    Vilken tur att det gick för er till slut. Hur gick ni tillväga?
  • Ellen11
    MrsAJ88 skrev 2018-06-23 13:48:34 följande:

    Jag förstår att det är väldigt tufft, har själv gjort flera ivf även om vi haft turen att det tillsist lett till barn. Angående dina alternativ tänker jag att det är i det närmaste meningslöst att fortsätta på samma sätt igen eftersom det hittills givit så dåligt resultat. Att testa en annan klinik i Sverige tror jag inte gör någon större skillnad, statistiken säger att de flesta kliniker ligger ganska jämt i sina resultat så det beror troligen inte på dem att ni får så få befruktade. I er situation skulle jag välja att gå vidare med ägg- eller spermiedonation. Kan er läkare ge er någon information om vad de tror är bäst, om problemet mest sannolikt beror på äggen eller spermierna?


    Tack för input!

    De kan inte säga om det beror på äggen eller spermierna. De tyckte i första hand spermiedonation eftersom det är enklare och billigare.

    Vilken tur att det gick för er till slut. Hur gick ni tillväga?
Svar på tråden IVF vägskäl