• Ellen11

IVF vägskäl

Lsaep07 skrev 2018-06-28 16:12:00 följande:

Vi fick prata med chefsläkaren i Göteborg och nu erbjuder de oss att göra ett nytt försök hos dem med calcium ioniphore trots att det lät helt annorlunda igår.

Så nu blir det nog ett sista försök i Göteborg innan vi går vidare på något annat sätt.

Hur går det för er? Har ni funderat mer hur ni skall gå vidare?

Okej, hur kommer det sig att de tänkt om? Blir det i augusti då eller när tänker ni?

Vi ska ha möte nästa vecka men inte bestämt oss helt men lutar åt donation och i så fall av spermier. Ska se lite vad de säger.

Jag ska även på konsultation om akupunktur nästa vecka och se vad det kan ge.
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-06-29 17:58:46 följande:

Vi är över 40, så då får man väl ingen ersättning, och tror man måste dessutom göra med öppen donator då, att barnet vid 18 kan försöka kontakta den genetiska mamman. Men kolla upp det då ni ätr yngre så ni inte går miste om det.

Nu har vi satt in två embryo, så om 10 dagar vet vi hur det gått. 

Ska ni göra det i Sverige då?

Okej, så kanske det är ja.

Håller tummarna för er!

Ja vi har tänkt att göra i Sverige. Men får se vad vi säger med läkaren nästa vecka.
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-07-01 09:53:15 följande:

Tack:)

Blir spännande prata med läkaren då. Det är ju lång väntetid  med äggdonation i Sverige, men kanske inte så lång med spermiedonation?

Kolla det med Försäkringskassan också, kliniker brukar inte ha så bra koll på ersättningar.

Jag vet inte alls hur läget ser ut med väntetid. Hoppas på att få svar på det i veckan. Känns som det blir nästa steg iaf.

Tack, ska göra det och se vad de säger.
  • Ellen11
    UndrandeSökare skrev 2018-06-30 16:49:29 följande:

Ytterligare ett alternatv är att göra dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation).

Det är inte lagligt just nu i Sverige.

Men kommer bli det efter den 1 Januari 2019 !

Jag och min man har gjort dubbeldonation med PGS hos AvaClinic i Riga, Lettland, och vi är mycket nöjda med den kliniken.

Vi fick 13 färska ägg av donatorn, 12 befruktades, samtliga levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st blastos och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.

Tack för informationen. Vi ska börja med en form av donation och se vad det leder men känns skönt att reglerna kring dubbel kommer att ändras.
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-07-03 20:06:06 följande:

Hur gick samtalet, om ni varit där?

Vi pratade om olika alternativ och om vi vill göra IVF med spermiedonation kan vi inte göra det på Carlanderska. Insemenering kan vi däremot göra, men om det då inte blir någon graviditet så blir vi inte något klokare om det gav bättre befruktningsgrad eller ej.

Vi har nu tagit en första kontakt med två kliniker i Köpenhamn, Vitanova och Triangeln. Det lutar åt att vi fortsätter vår resa där. Om vi gör det med eller utan någon donation får vi se tillsammans med läkarna där.

Hur mår du nu några dagar efter insättningen?
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-07-05 21:07:52 följande:

Jaså inte på Carlanderska? Varför inte?

Inseminering ger ju inte så bra chanser som ivf. Det är mycket pengar för att bara stoppa in fiskarna så att säga:)

Spännande! Är det öppen donation där?

Jo, börjar få lite smått mensvärk, så vet inte om det beror på hormoner eller tant röd som är i antågande:/ om ett par dagar vet vi.

Ska vi göra donation med IVF i Sverige är det än så länge bara tillåtet på universitetssjukhus. De hänvisade oss till deras klinik i Oslo om vi ville göra det.

Precis, så känner vi också. Svårt att veta vad det beror på om det inte skulle fungera.

Man kan välja på anonym eller öppen donator som jag förstått det. Vi vill nog ha anonym isf. Har tagit en första kontakt och skickat in journal, provsvar och lite annat som de bad om nu.

Okej, nej svårt att veta och sen känner man efter extra mycket under den tiden. Håller tummarna för er!
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-07-06 17:43:50 följande:

Jaha på så vis.

Ok, det går att välja. Vi stod också lite i valet och kvalet om öppen/stängd, men blev anonym till slut.

Vet inte om jag skrev det men det kan vara ens äggskal som är hårt för en  spermie att ta sig igenom, och / eller att spermien saknar ett protein att kunna ta sig igenom. Vet inte om det är nåt sånt för er? Det hade de som teori vid vår ivf.

Men spännande att ni skickat in grejer till kliniken, då tar det inte lång tid innan ni kan börja, m det känns bra där.

Okej, nej någon sån teori har de inte haft eftersom vi har manlig faktor också.

Ja det blir spännande att se vad de säger. Dock måste jag ta lite fler prover som behövs och det är inte helt lätt på sommaren.
  • Ellen11
    Grodan7 skrev 2018-07-07 19:50:12 följande:

Jag har varit på både Vitanova och Trianglen. Gjorde 2 IUI på Vitanova men bytte sen till Trianglen och det har jag verkligen inte ångrat. Jättenöjd med kompetens, bemötande och att dom är lyhörda för att prova annat. Prednisolon var tex inga problem att få. Lycka till vad ni än väljer!

Tack för infon. Vi har skickat till bägge nu och väntar svar. Jag har inte gjort alla prover som de behöver så måste fixa der också.

Hur har det gått för dej?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-07-12 20:57:32 följande:

Vad är det för prover? Kan du ta proverna här i Sverige?

Blir det spermiedonation?

Det är AMH och AFC. De vill även kolla värdet för LH.

Det är stängt i sommar på de privata gynekologmottagningarna där vi bor så får ev vänta nu tills de öppnar om jag inte hittar något annat ställe.

Det lutar åt det men vill höra vad de säger från klinikerna först, om de har några andra tankar.

Så segt med all väntan nu bara. Sverige slutar att fungera på sommaren.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-07-14 09:12:41 följande:

Har de inte tagit de proverna på Carlanderska eller behöver de nya?

Ja, det är bra att se vad någon annan läkare säger.

Ja, väntan är verkligen dryg!

Jag har börjat spraya synarela nu och ägguttag förväntas bli så fort de öppnar efter semestern igen.

Nej, jag beställde hem min journal och jag kan inte se att de finns med där.

Okej, skönt att göra ngt iaf. Tycker det är segt när det inte händer ngt.
Svar på tråden IVF vägskäl