• Ellen11

IVF vägskäl

smurfen 11 skrev 2018-07-18 17:52:57 följande:

Vad märkligt att de inte tagit AMH, det var det första de kollade på mig på Carlanderska, och vul då för AFC. 

AMH och LH kan du ta på werlabs.se, man beställer där och tar provet på en mottagning, så får du ssvaret inom en dag. Så slipper du vänta på gyn som har semester. Ingen remiss behövs alltså.

Ja det tycker jag med. Det har ju stängt nu så kan inte ringa o fråga heller...

Tack det ska jag kolla.
  • Ellen11
    UndrandeSökare skrev 2018-07-18 18:03:50 följande:

Ellen11-Håller med dig om att Sverige funkar mycket sämre på sommaren (och vid jul/nyår).

Gå in på www.werlabs.se och kolla under Provtagningsorter om de finns i er närhet.

Om de gör det så klicka då i deras Fertilitetspaket, betala via hemsidan (ord pris 1395kr, har jag för mig, men blir billigare om du använder rabattkoden"LCHF".

I Fertilitetspaketet ingår bla AMH, FSH, LH etc.

Du ska ta blodprovet på CD3, alltså 3e dagen under Mensen.

Sen får du ett sms när provsvaret är färdigt, du loggar in på deras hemsida och läser svaret direkt på skärmen. Jättesmidigt! Jag brukar själv ta prover genom dem.

Tack, låter bra! Ska kolla upp det ??
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-07-28 17:37:25 följande:

Hur går det för er? Är det bara väntan nu under sommaren eller har ni fått kontakt med klinikerna?

Just nu är det mest väntan. Tagit kontakt med två kliniker men de vill ha lite provsvar på prover vi inte tagit än. Eftersom ett av proven innebär ett ultraljud har jag det inbokat om ca två veckor. Försöker att inte tänka så mycket på det och intalar mej själv att en vecka mer eller mindre spelar ju egentligen ingen roll.

Har du fått någon tid eller blir der först bokat när de öppnar?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-07-29 21:29:34 följande:

Väntan är så dryg och även om en vecka inte spelar någon roll så är det ändå stressande. Hela ens värld upptas av detta så det är svårt att inte tänka på det.

Jag sprayar synarela sedan ett par veckor tillbaka och börjar med gonal-f den 4/8. Preliminärt ägguttag är den 12/8.

Vad blir nästa steg när de danska klinikerna får proverna?

Tänker på er och hoppas verkligen att det går vägen nu.

[quote=78921358][quote-nick]Ellen11 skrev 2018-07-29 11:19:02 följande:[/quote-nick]Just nu är det mest väntan. Tagit kontakt med två kliniker men de vill ha lite provsvar på prover vi inte tagit än. Eftersom ett av proven innebär ett ultraljud har jag det inbokat om ca två veckor. Försöker att inte tänka så mycket på det och intalar mej själv att en vecka mer eller mindre spelar ju egentligen ingen roll.

Okej, skönt att komma igång med sprutorna snart så då. Håller tummarna för er!

Vi vill höra va de förslår först och sen får vi se vilken väg vi väljer. Tack, det värmer!
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-08-17 08:40:58 följande:

Har ni hört något från Danmark?

Vi gjorde ägguttag igår och nu väntar vi samtal från gtb för att höra om det blivit någon befruktning. Jag tycker att detta momentet är fruktansvärt. Sitter på jobbet och försöker koncentrera mig...

Nej, jag väntar svar på mina prover som jag tog förra veckan. Så fort jag får de ska jag skicka de vidare till Danmark och sen hoppas jag vi kan ha möte snart.

Åå, hoppas det gick bra. Jag håller med om att den väntan är hemskt. Tyvärr är det där vår resa tagit slut många gånger.

Hur gick det för er?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-08-20 17:35:04 följande:

Vi fick ut 13 ägg, 9 var mogna. Hela 3 (vår resa har också tagit slut här flera gånger) blev befruktade. De återförde två på dag 3 (igår). Det ena var 6 celligt och det andra var 8 celligt men båda var lite fragmenterade.

De tredje ägget hade slutat dela sig.

Hoppas ni kommer framåt snart, väntan är ju olidlig. Tänker mycket på er??

Vad skönt att ni kommit så långt nu iaf. Jag håller tummarna för att det ska gå hela vägen. Gör sånt du mår bra av nu. När ska du testa?

Tack, det värmer. Tänker på er också.

Ja jag hoppas de meddelar provsvaren denna veckan iaf så att jag kan skicka det vidare. Hade varit skönt med möte nästa vecka. Efter det vet jag inte hur långt tid det tar. Beror iofs lite på vilken väg vi väljer.
  • Ellen11
    Hoppomliv skrev 2018-08-26 23:00:24 följande:

Vi har bestämt oss för att fortsätta med egna! Vet att många lyckas även efter de tre försöken så vi slutar inte hoppas än! Vi fick betydligt bättre resultat tredje gången så än finns det förhoppningar. Undrar om någon som haft problem med delningen lyckats efter ändrad behandling?

Hej!

Tråkigt att höra om ert misslyckande.

Får oss har det varit ganska likt, inte många befruktade ägg. Vi lyckades fått ett befruktat ägg på vår femte behandling och det ledde till graviditet, så tycker ni ska fortsätta hoppas.

Våra läkare kan inte säga vad anledningen är till att de inte befruktas eller utvecklas. Antar att det är samm är för er? Vi har bytt lite medicin men alltid kört korta protokollet.

Hoppas de kan föreslå någon förändring till nästa behandling.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-08-27 21:09:39 följande:

Vi har testdag den 1/9.

Hur går det för er? Har ni fått provsvaren?

Okej, håller tummarna för er!!

Vi har fått svar och skickat vidare så ska ha möte nu i veckan. Blir intressant att höra vad de föreslår. Om det skiljer mkt på vad vi gjort innan.
  • Ellen11
    Hoppomliv skrev 2018-08-28 17:16:59 följande:

Underbart att höra solskenshistorier! Stort grattis! Vi fick 13 befruktade ägg, vilket känns helt fantastiskt men bara ett klarade sig och ledde inte till graviditet denna gång... Verkar svårt att veta anledningen men man önskar ju att de kommer på lösningen!

Tack men tyvärr är vår ängel i himmeln. Hennes hjärta slutade att slå i vecka 36. Detta har inget samband med IVF utan de vet inte vad det beror på. Känns så orättvist när vi kämpat så länge. Nu fortsätter vår kamp för ett syskon.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-08-28 20:32:57 följande:

Vilken klinik har ni kontakt med nu?

Triangeln och Vitanova har vi tagit kontakt med. Får se vilken vi kommer att välja. Läst lite omdömen om bägge.
  • Ellen11
    Hoppomliv skrev 2018-08-28 20:28:04 följande:

Beklagar verkligen, så fruktansvärt! Livet är verkligen inte rättvist, önskar er all lycka till!

Tack och detsamma till dej!
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-08-29 11:02:43 följande:

Hur gör man med medicinerna? Samarbetar de med svenska läkare så man kan få medicinen på högkostnadsskyddet?

Mycket bra fråga. Jag vet inte riktigt än, ska försöka att kolla upp det. Någon annan som vet?
  • Ellen11
    UndrandeSökare skrev 2018-08-29 14:09:52 följande:

Utomlands får man EU-recept som man kan lösa ut på Apoteket i Sverige utanför högkostnadsskyddet, så man får betala 100% av kostnaden.

Men om man hittar en gyn i Sverige som kan tänka sig att översätta EU-recepten till svenska recept så kan man få det på högkostnadsskyddet. Dock kan det vara svårt att hitta en sådan gyn, vissa gyn vägrar göra det om man gör behandling utomlands.

Sen behöver man också ha en gyn för att göra och mäta slemhinnan innan insättning, annars är alternativet att resa till kliniken för att mäta slemhinnan.

Tack, vet du varför de inte vill översätta recepten?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-09-01 10:22:06 följande:

Vi fick minus på gravtestet idag. Började blöda redan i onsdags så det var väntat.

Nu har vi tagit kontakt med några kliniker i Danmark så får vi se vad de säger.

Nej, vad tråkigt att höra :(

Bra att du kan fokusera framåt och ladda om. All styrka till er! Återkom gärna med vilken ni väljer.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-09-02 17:00:14 följande:

Tack.

Hur går det för er? Har ni fått något förslag på fortsättning från någon av de Danska klinikerna?

Ja det har vi och protokollet ser liknande ut som vi haft innan från bägge. Ska försöka köra igång så snart som möjligt nu, så blir skönt. Tar runt en månad fram till äggplock för vår del.
Svar på tråden IVF vägskäl