• BetygF

    Betyg F

    Hej, nu har min son gått ut 9:an med betyg F. Med F kommer han inte in i det program han så mycket önskar. Vad kan man göra på en så kort tid till skolorna börjar i augusti?

    Några råd?

  • Svar på tråden Betyg F
  • annabellelee

    Finns sommarskola i din kommun? Vissa kommuner ordnar, andra inte. Annars kan han ju jobba med ämnet på egen hand (med ditt stöd) så att han är väl förberedd inför höstterminen.

  • Attraktiv

    Jag tror inte Ingvar Kamprad hade A i betyg. Det kan gå bra ändå, men det krävs lite driv förstås. Det man inte har i huvudet får man ha i händerna och i benen.

  • BetygF
    annabellelee skrev 2018-06-22 20:56:18 följande:

    Finns sommarskola i din kommun? Vissa kommuner ordnar, andra inte. Annars kan han ju jobba med ämnet på egen hand (med ditt stöd) så att han är väl förberedd inför höstterminen.


    Nä.  Han har haft lite svårt för just engelskan. Jag har varit till hjälp ganska mycket men tror det krväs lite mer än så. 

    Det är brådskande med tiden också. Ska jag skicka han på språkskola?
  • Anna1234
    BetygF skrev 2018-06-22 21:10:06 följande:
    Nä.  Han har haft lite svårt för just engelskan. Jag har varit till hjälp ganska mycket men tror det krväs lite mer än så. 

    Det är brådskande med tiden också. Ska jag skicka han på språkskola?
    Om han fick f i engelska kan han ändå komma in på sitt önskade program men ni måste prata med syven på gymnasiet. Det finns oftast några platser på programmen för de som inte klarat engelskan eller matematiken (ej svenskan)

    www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.277/introduktionsprogram-1.1403.

    Enda sättet för honom att få betyg i engelska över sommaren är sommarskola, språkskola skulle dock kunna hjälpa honom att lättare klara engelskan nästa år.
  • BetygF
    Anna1234 skrev 2018-06-22 21:41:30 följande:
    Om han fick f i engelska kan han ändå komma in på sitt önskade program men ni måste prata med syven på gymnasiet. Det finns oftast några platser på programmen för de som inte klarat engelskan eller matematiken (ej svenskan)

    www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.277/introduktionsprogram-1.1403.

    Enda sättet för honom att få betyg i engelska över sommaren är sommarskola, språkskola skulle dock kunna hjälpa honom att lättare klara engelskan nästa år.
    Oh tack gode gud. Det här ska jag läsa igenom 
  • BetygF
    Anna1234 skrev 2018-06-22 21:41:30 följande:
    Om han fick f i engelska kan han ändå komma in på sitt önskade program men ni måste prata med syven på gymnasiet. Det finns oftast några platser på programmen för de som inte klarat engelskan eller matematiken (ej svenskan)

    www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.277/introduktionsprogram-1.1403.

    Enda sättet för honom att få betyg i engelska över sommaren är sommarskola, språkskola skulle dock kunna hjälpa honom att lättare klara engelskan nästa år.
    Vet inte jag förstod rätt men så här står det:

    Om du inte är behörig till ett nationellt program, har du rätt att gå ett introduktionsprogram. Vilket program du kan gå beror bland annat på vad du har för mål med din utbildning på programmet. Ett alternativ till att gå ett introduktionsprogram är att gå kvar upp till två år till i grundskolan för att bli behörig.

    Informationen var lite sådär svårt att tolka.
  • nnnnnnnn

    Svår att tolka?
    Ditt barn har 2 alternativ:

    1) gå om 9:an = 1 år extra i grundskolan eller både 8:an och 9:an = 2 år extra i grundskolan
    2) Gå introduktionsprogrammet på gymnasiet = läsa ett extra år innan man kommer in på ett vanligt program. Läs in er mer på vad introduktionsprogrammet innebär.

    sen finns även alternativ 3:

    3) Prata med SYV på gymnasiet och kolla om det finns möjlighet att komma in på det önskade programmet men läsa mer engelska i en egen grupp. Tex gå iväg till introduktionsprogrammet när det är engelska och läsa på en enklare nivå. Det kan gå om det är 1 F som finns, men om barnet har en massa F är det inte lönt...

    Och sen är det väl dags att lägga in en extra stöt hemma med. Kanske som du själv skrev - skicka iväg på språkresa eller sommarskola... Skaffa privatlärare? Läsa mer engelska böcker och tidningar, kolla på engelska program/serier tillsammans utan textning, lyssna på engelska ljudböcker, åka till england tillsammans? osv....

  • BetygF
    nnnnnnnn skrev 2018-06-22 23:03:41 följande:

    Svår att tolka?
    Ditt barn har 2 alternativ:

    1) gå om 9:an = 1 år extra i grundskolan eller både 8:an och 9:an = 2 år extra i grundskolan
    2) Gå introduktionsprogrammet på gymnasiet = läsa ett extra år innan man kommer in på ett vanligt program. Läs in er mer på vad introduktionsprogrammet innebär.

    sen finns även alternativ 3:

    3) Prata med SYV på gymnasiet och kolla om det finns möjlighet att komma in på det önskade programmet men läsa mer engelska i en egen grupp. Tex gå iväg till introduktionsprogrammet när det är engelska och läsa på en enklare nivå. Det kan gå om det är 1 F som finns, men om barnet har en massa F är det inte lönt...

    Och sen är det väl dags att lägga in en extra stöt hemma med. Kanske som du själv skrev - skicka iväg på språkresa eller sommarskola... Skaffa privatlärare? Läsa mer engelska böcker och tidningar, kolla på engelska program/serier tillsammans utan textning, lyssna på engelska ljudböcker, åka till england tillsammans? osv....


    Skrev i början i tråden att det saknas ett F. Hade det varit flera F så vet jag att det inte skulle vara mening med att starta tråden. Tack hur som för ditt inlägg!
  • Frontline
    Attraktiv skrev 2018-06-22 21:04:26 följande:
    Jag tror inte Ingvar Kamprad hade A i betyg. Det kan gå bra ändå, men det krävs lite driv förstås. Det man inte har i huvudet får man ha i händerna och i benen.
    Så sant så, betyg är inte allt fast många tror det.
    Jag hade totalt värdelösa betyg men har idag en lön som är duglig, nu på måndag får jag lön och den låg visst på 65K innan skatt förra månaden var den på 61K så visst kan man jobba och tjäna pengar utan att få ett papper med en bokstav på..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anna1234
    BetygF skrev 2018-06-22 22:12:32 följande:
    Vet inte jag förstod rätt men så här står det:

    Om du inte är behörig till ett nationellt program, har du rätt att gå ett introduktionsprogram. Vilket program du kan gå beror bland annat på vad du har för mål med din utbildning på programmet. Ett alternativ till att gå ett introduktionsprogram är att gå kvar upp till två år till i grundskolan för att bli behörig.

    Informationen var lite sådär svårt att tolka.
    Vilket program vill han gå? Det finns många elever som saknar ett betyg i matte eller engelska som lyckas läsa upp både nians betyg och eng 5  innan studenten men det är lättare om han ska läsa ett yrkesprogram (typ industri, bygg- och anläggning, barn- och fritid).


  • Seven Costanza

    Har ni inte blivit erbjudna sommarskola? Ring skolan han gick på redan på måndag och fråga om det finns sommarskola, annars ring kommunens växel. Meningen med sommarskola är att få en chans att på ca tre veckor läsa in det man missat så att man når kunskapskraven för E så att man kommer in på ett vanligt gymnasieprogram och slipper gå introduktionsprogram.

  • Seven Costanza

    Sedan undrar jag även om detta kommer som en överraskning för er att han får F? Har ni inte blivit kontaktade angående att han inte nått kunskapskraven? Betygsvarning eller liknande? I sådana fall borde ni ta upp det med skolan.

  • BetygF
    Seven Costanza skrev 2018-06-23 16:42:16 följande:

    Sedan undrar jag även om detta kommer som en överraskning för er att han får F? Har ni inte blivit kontaktade angående att han inte nått kunskapskraven? Betygsvarning eller liknande? I sådana fall borde ni ta upp det med skolan.


    Jo, vi har blivit informerade om det.
  • BetygF
    Anna1234 skrev 2018-06-23 07:06:23 följande:
    Vilket program vill han gå? Det finns många elever som saknar ett betyg i matte eller engelska som lyckas läsa upp både nians betyg och eng 5  innan studenten men det är lättare om han ska läsa ett yrkesprogram (typ industri, bygg- och anläggning, barn- och fritid).
    Det här står på alla skolors antagning:För att vara behörig till Estetiska programmet krävs att man har godkänt betyg i:
    Svenska/svenska som andraspråk
    Engelska
    Matematik
    Ytterligare 9 valfria ämnen

    Det vill säga godkänt betyg i 12 ämnen totalt.

  • BetygF
    Är du behörig?

    För att vara behörig till Estetiska programmet krävs att man har godkänt betyg i:


    Svenska/svenska som andraspråk
    Engelska
    Matematik
    Ytterligare 9 valfria ämnen

    Det vill säga godkänt betyg i 12 ämnen totalt.

  • Anna1234
    BetygF skrev 2018-07-04 23:12:33 följande:
    Är du behörig?

    För att vara behörig till Estetiska programmet krävs att man har godkänt betyg i:


    Svenska/svenska som andraspråk
    Engelska
    Matematik
    Ytterligare 9 valfria ämnen

    Det vill säga godkänt betyg i 12 ämnen totalt.


    Om han vill läsa ett yrkesprogram räcker det med åtta godkända betyg där sv, eng och ma ska vara inkluderade i de åtta betygen.

    Hur har det gått för honom? Har han fått en improplats?
Svar på tråden Betyg F