• JillyJ

    Vabba pga barnet vantrivs/far illa på förskolan?

    Mitt barn vantrivs väldigt på förskolan av olika anledningar, detta eskalerade under våren och barnet har därmed ändrat beteende som ilska, aggressivitet och likgiltighet inför pedagogerna och har även försökt rymma därifrån.

    Förskolan agerar rätt värdelöst rent ut sagt - vi som föräldrar har själva fått försöka ta hjälp utifrån via Barnhälsan, BVC osv - trots att problemet endast uppstår på förskolan och ingen annanstans. Samtliga instanser hävdar att detta är förskolans ansvar eftersom det är där problemen uppstår men vi står ganska hjälplösa eftersom de tar på sig noll ansvar eller gör någon handlingsplan.

    Det har gått så pass långt att förskolan har rekommenderat oss att inte ha barnet på förskolan alls och vi vill heller inte ha henne där, nu försöker vi härda ut tills hon byter verksamhet till hösten efter sommarlovet även om vi inte har semester ännu. Har jag rätt/möjlighet att vabba för det?

  • Svar på tråden Vabba pga barnet vantrivs/far illa på förskolan?
  • MrsHughes

    Nej. Man får bara vabba vid de tillfällen som anges nedan.

    13 kap. 16 § socialförsäkringsbalken.

    En förälder har rätt till tillfällig föräldrapenning för vård av ett barn, som inte har fyllt 12 år, om föräldern behöver avstå från förvärvsarbete i samband med

    1. sjukdom eller smitta hos barnet i annat fall än som avses i 30 §,

    2. sjukdom eller smitta hos barnets ordinarie vårdare,

    3. besök i samhällets förebyggande barnhälsovård, eller

    4. vårdbehov som uppkommer till följd av att barnets andra förälder besöker läkare med ett annat barn till någon av föräldrarna, under förutsättning att det sistnämnda barnet omfattas av bestämmelserna om tillfällig föräldrapenning.

  • MrsHughes

    Nej. Man får bara vabba vid de tillfällen som anges nedan.

    13 kap. 16 § socialförsäkringsbalken.

    En förälder har rätt till tillfällig föräldrapenning för vård av ett barn, som inte har fyllt 12 år, om föräldern behöver avstå från förvärvsarbete i samband med

    1. sjukdom eller smitta hos barnet i annat fall än som avses i 30 §,

    2. sjukdom eller smitta hos barnets ordinarie vårdare,

    3. besök i samhällets förebyggande barnhälsovård, eller

    4. vårdbehov som uppkommer till följd av att barnets andra förälder besöker läkare med ett annat barn till någon av föräldrarna, under förutsättning att det sistnämnda barnet omfattas av bestämmelserna om tillfällig föräldrapenning.

  • JillyJ
    Alexi skrev 2018-06-24 17:58:00 följande:

    Har du ingen föräldrapenning kvar att ta ut?


    Jag har använt upp allt under våren tyvärr.
  • JillyJ
    viseversa skrev 2018-06-24 18:25:37 följande:

    Klart du inte kan vabba ett friskt barn.


    Vård av barn innebär inte alltid att barnet är sjukt så du behöver inte uttrycka dig som att det vore något självklart. Som i mitt fall, att det inte finns någon lämplig barnomsorg i förskolan.
  • Meriall

    Jag har lite samma situation, mitt barn vantrivs också. Har 2v kvar till semestern.

    Ska försöka jobba hemma så mkt som går och mormor tar en del osv. Tror vi kan få ner det till bara 2-3 dagar på två veckor men det är max.

    Om barnet mår psykiskt dåligt tycker jag iofs du borde få vabba åtminstone en vecka.

    Hur länge har du till semestern?

  • JillyJ
    Meriall skrev 2018-06-24 19:06:23 följande:

    Jag har lite samma situation, mitt barn vantrivs också. Har 2v kvar till semestern.

    Ska försöka jobba hemma så mkt som går och mormor tar en del osv. Tror vi kan få ner det till bara 2-3 dagar på två veckor men det är max.

    Om barnet mår psykiskt dåligt tycker jag iofs du borde få vabba åtminstone en vecka.

    Hur länge har du till semestern?


    Trist att höra att du/ni befinner er i liknande sits.

    Jag har kommande vecka kvar och tänker lösa det med barnvakt kombinerat med vabb, granskas jag av Försäkringskassan tänker jag förklara hela situationen och de kan ju även se de gånger jag tagit föräldrapenning för samtal hos Barnhälsan osv, vi har signerat allt vi kunnat för samtycke för specialpedagoger och allt möjligt men absolut ingenting händer så vad finns ens för alternativ kvar.

    Har angett magont som orsak och det är ju precis så det är när barnet vet att det ska till förskolan.
  • Meriall

    Är det bara en vecka, du inte behöver läkarintyg och barnet är hemma så kan jag inte tänka mig att det blir någon granskning. Sedan har ju barnet magont dessutom vilket är en helt legitim orsak även om de kräver ngt fysiskt.

    Jag tycker du gör helt rätt.

  • JillyJ
    GGN skrev 2018-06-24 19:42:52 följande:

    Men varför har ni inte bytt förskola?


    Eftersom barnet börjar en annan verksamhet till hösten ville vi inte rycka upp henne för enbart några månader med en så pass stor förändring, det minst dåliga helt enkelt, även om tanken slagit mig många gånger.
  • JillyJ
    Meriall skrev 2018-06-24 19:42:16 följande:

    Är det bara en vecka, du inte behöver läkarintyg och barnet är hemma så kan jag inte tänka mig att det blir någon granskning. Sedan har ju barnet magont dessutom vilket är en helt legitim orsak även om de kräver ngt fysiskt.

    Jag tycker du gör helt rätt.


    Tack för ditt svar.

    Hur tänker du/ni göra efter semestern, ge det en ny chans eller försöka lösa på något annat sätt?
  • Meriall
    JillyJ skrev 2018-06-24 19:58:07 följande:

    Tack för ditt svar.

    Hur tänker du/ni göra efter semestern, ge det en ny chans eller försöka lösa på något annat sätt?


    I vårt fall vet jag inte om det är något med den här specifika förskolan eller om det är helt enkelt förskolemiljön i sin helhet men jag ska titta på en annan förskola i veckan som vi kan byta till.
  • JillyJ
    Meriall skrev 2018-06-24 20:20:50 följande:

    I vårt fall vet jag inte om det är något med den här specifika förskolan eller om det är helt enkelt förskolemiljön i sin helhet men jag ska titta på en annan förskola i veckan som vi kan byta till.


    Känner igen mig i det, är inte heller helt hundra på vad det beror på exakt i vårt fall, kompisar, miljön, stressen, förskolan, pedagogerna eller om det är en kombo.

    Det jag dock vet är att allt är som bortblåst hemma. Vi får se hur sexårs med samma grupp går till hösten annars blir det till att byta skola helt.

    Hoppas ni hittar en lösning som känns bra!
  • MrsHughes
    JillyJ skrev 2018-06-24 19:05:05 följande:

    Vård av barn innebär inte alltid att barnet är sjukt så du behöver inte uttrycka dig som att det vore något självklart. Som i mitt fall, att det inte finns någon lämplig barnomsorg i förskolan.


    Men, jo! För att få ta ut tillfällig föräldrapenning för vård av barn måste barnet (eller ordinarie vårdare) vara just sjukt. Du kan INTE vabba för att barnet av någon annan anledning inte kan vara på förskolan. Det finns massor av rättsfall angående detta. Jag har full förståelse för att du inte kan/vill lämna barnet på förskola men du har inte rätt att ta ut tillfällig föräldrapenning för dagar som barnet inte är sjukt.
  • JillyJ
    MrsHughes skrev 2018-06-24 22:14:48 följande:

    Men, jo! För att få ta ut tillfällig föräldrapenning för vård av barn måste barnet (eller ordinarie vårdare) vara just sjukt. Du kan INTE vabba för att barnet av någon annan anledning inte kan vara på förskolan. Det finns massor av rättsfall angående detta. Jag har full förståelse för att du inte kan/vill lämna barnet på förskola men du har inte rätt att ta ut tillfällig föräldrapenning för dagar som barnet inte är sjukt.


    Vi har ju blivit beviljade tillfällig föräldrapenning för att bl.a. gå på möten rörande vårt barn, för att vara med barnet på förskolan etc och i inget av fallen har barnet varit sjukt utan t.o.m. varit på förskolan?
Svar på tråden Vabba pga barnet vantrivs/far illa på förskolan?