Barnet applåderar åt sig själv...
Jag tror på ett beskrivande beröm där personen som berömmer lyfter fram vad i prestationen som var bra istället för att mest säga "Bra" och "Duktigt".
Ifall en chef sa att jag hade "jobbat bra" eller "var duktig på mitt jobb", skulle det kännas mindre roligt än om samma chef beskrev vad det var som var bra, till exempel, "jag uppskattar att du gjorde si eller så på ett så noggrant sätt" eller "idag var du väldigt koncentrerad och du fick mycket gjort, bra jobbat."
På samma sätt föredrar jag att säga till mitt barn att "du hjälper till att slänga blöjan, vad bra, det blir jag glad av", istället för "åh vad duktig du är som slänger blöjan själv". Ett beskrivande beröm i form av "vad du bygger högt med klossarna, vad koncentrerad du ser ut" är enligt mig bättre och mer inlevelsefullt än "du är så bra på att bygga torn".
Hittade detta på en blogg, där det här med beskrivande beröm tydliggörs på ett bra sätt:
Barn som ofta får höra utvärderande beröm blir beroende av andras bekräftelse och lär sig inte värdera och bekräfta sig själva. Exempel på utvärderande beröm är:
? Så fint!
? Det var duktigt gjort!
? Va bra du var!
Istället för utvärderande beröm är det bättre att använda:
BESKRIVANDE BERÖM
Du beskriver helt enkelt vad du ser. Till exempel:
? Du har klättrat hela vägen upp till toppen!
? Du har använt grön, blå och gul krita!
? Du har hängt upp din jacka precis där den ska hänga!
När du berömmer genom att beskriva vad du ser får barnet själv utvärdera sin prestation. Dessutom lär sig barnet att uppföra sig på det sättet som du önskar snabbare eftersom du är tydlig och exakt när du beskriver i detalj precis hur du vill att barnet ska fortsätta göra.
Du kan också välja att berömma med:
TACKSAMHET
När du berömmer med tacksamhet tackar du barnet för något som det har gjort på ett sätt som du gillar. Till exempel:
? Tack för att du hjälpte mig med disken!
? Tack för att du hängde upp jackan! Jag tycker att det känns jätteskönt när vi har det så här prydligt här hemma.
? Tack för att du lät mig prata i telefonen i lugn och ro. Det där samtalet var viktigt för mig.
Det går naturligtvis utmärkt att kombinera beskrivande beröm och tacksamhet.
? Du har lagt fram gafflar, knivar, glas och tallrikar på bordet! Tack!
? Jag ser att du har lagt alla legobitarna i lådan. Tack, nu slapp jag göra det!
? Tack för hjälpen med tvätten! Du hängde upp alltihop!
I boken Fem gånger mer kärlek har psykologen Martin Forster skrivit bra om beskrivande beröm också.
Exempelvis är det ju ingen som förklarar Einsteins relativitetsteorin för ett spädbarn. Detta är för att de inte har förmågan att uppfatta dessa nyanser. För mindre barn är på samma sätt orden "bra gjort" och "du klarade att bygga hela" (med glad stämma) i princip identiska.
Att gå in på formuleringar är i bästa fall små justeringar, men jag tror inte att det gör någon större skillnad när barnen är så pass små.
Du säger t.ex. om man berömmer barn genom frasen "att de gjort något bra" kan det riskera att barnen blir prestationsinriktade. Istället använder du fraser som "Mamma blev jätteglad när du gjorde det här." Jag skulle då säga att sådana fraser riskerar att få barnet att sträva efter att enbart få mamma/pappa glad och inte göra saker för sin egen skull. Det är lite: "Hur man än vänder sig har man ändan bak".
Givetvis finns det en poäng i att ge specificerat beröm. Men jag tror inte att man behöver överdriva dess betydelse i åldersspannet 0 - 3 år. När barnet blir äldre är det säkert bra att inte exklusivt basera beröm på prestation. Då kan man förklara och visa för barnet att kärleken finns där oberoende av barnets prestation. Men vid så små år som när ett barn bygger klossar, är det bara känslan av att ha lyckats som är viktigast, anser jag.