• Äldre 25 Jun 14:41
    5617 visningar
    6 svar
    6
    5617

    Behöver äta var 3e timma normalt?

    Är det normalt att känna hunger ca 3 timmar efter måltiden?

    Äter frukost (kan vara allt från både ägg, flingor och bröd med juice och te eller bara bröd och te/flingor och te osv.

    Är väldigt hungrig igen på jobbet kl 9, klarar mig inte till lunch kl 11. Äter frukt och/eller smörgås.

    Till lunch har jag 9 ggr av 10 egen matlåda, hemmalagad mat oftast med en smörgås till. Normalstor portion, jag blir mätt.

    Är hungrig igen vid 14 och känner att jag behöver äta, tar oftast ett kex eller liknande. Slutar vid 16 och behöver äta något helst innan jag åker eller på väg hem, tex en proteinbar eller liten smörgås.

    Middag ca kl 18.30. Hungrig igen innan jag går och lägger mig vid 22 då har jag druckit ett glas yoghurt eller så.

    Detta har eskalerat de senaste veckorna...känns lite jobbigt eftersom jag vid några tillfällen blivit väldigt skakig.

    Har regelbundna kontroller för högt blodtryck med div. prover.

    Ätit cerazette många år men slutat sedan ett par månader tillbaka.

    Är ca 155 cm lång.

    45 kg.

  • Svar på tråden Behöver äta var 3e timma normalt?
  • Anonym (snabb­a kolhyd­rater)
    Äldre 25 Jun 14:51
    #1

    Pröva med att minska på kolhydraterna och öka på fett och protein i dina portioner, det skapar längre mättnad. Vet att det låter som LCHF, men det är inte det jag förespråkar (du behöver ju inte gå ner i vikt), men det du beskriver, så reagerar jag när jag äter för mycket (snabba) kolhydrater. Står mig mycket bättre på en fetare och mer proteinrik kost.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 25 Jun 15:04
    #2

    Ja det är normalt. Så är det för mig med. 156cm 53kg så lite tyngre. Du behöver nog den maten och lite till om du bara väger 45.

  • Äldre 25 Jun 15:14
    #3
    Anonym (snabba kolhydrater) skrev 2018-06-25 14:51:12 följande:

    Pröva med att minska på kolhydraterna och öka på fett och protein i dina portioner, det skapar längre mättnad. Vet att det låter som LCHF, men det är inte det jag förespråkar (du behöver ju inte gå ner i vikt), men det du beskriver, så reagerar jag när jag äter för mycket (snabba) kolhydrater. Står mig mycket bättre på en fetare och mer proteinrik kost.


    Tack!! Tar tacksamt emot tips på vad jag kan äta mer av, bör tilläggas att jag äter mycket sallad och tonfisk.

    Allergisk mot bönor och nötter.
  • Äldre 25 Jun 15:15
    #4
    Anonym (Ja) skrev 2018-06-25 15:04:45 följande:

    Ja det är normalt. Så är det för mig med. 156cm 53kg så lite tyngre. Du behöver nog den maten och lite till om du bara väger 45.


    Skönt att höra att vi är fler!
  • Äldre 10 Jul 19:42
    #5

    Det är normalt, inga konstigheter! Jag äter själv var tredje timme (låter det aldrig gå mer än 4 timmar mellan måltiderna) /dietiststuderande

  • Anonym (Norma­lt)
    Äldre 10 Jul 20:22
    #6

    Du är ha snabb ämnesomsättning då blir man hungrig ofta. Du kan ju testa låta bli att äta så mycket socker då det stressar kroppen ännu mer. Tex kex och smörgås är ju snabba kolhydrater. Ät mer långsamma kolhydrater för längre mättnad och tex nötter, avokado, keso till mellanmål. Kex blir man knappast mätt på

Svar på tråden Behöver äta var 3e timma normalt?