• Anonym (Mamman)

Får förskolan kräva att barnen är hemma för att jag är det?

Som rubriken lyder.

Igår meddelade de att barnen måste vara hemma under sommaren eftersom jag är hemma.

Jag pluggar på distans.

• Svar på tråden Får förskolan kräva att barnen är hemma för att jag är det?
  • Anonym (1)

Din skola borde väl ha sommaruppehåll? Tycker du inte att dina barn förtjänar och behöver semester?

• elyse

Antingen är det tillåtet att ha barnen på förskola när man pluggar på distans eller så är det inte det. Ring och kolla med barnomsorgsadministrationen i din kommun.

• Anonym (Thea)

Pluggar du alltså en sommarkurs under sommaren? Eller har du pluggat under terminen och har sommaruppehåll?

• Anonym (mmm)

så här står det på AllaStudier.se

Som studerande har du samma rätt till förskola för ditt barn som när du arbetar. Det innebär att studerar du på halvtid har du rätt att ha barnet i förskolan på halvtid och studerar du på heltid har du rätt att ha barnet där på heltid. Samma regler gäller om du studerar på distans. Observera att du inte får ha barnet på förskolan på heltid om du tar ut föräldrapenning

Om du studerar en distanskurs som är en sommarkurs så bör det enligt detta vara ok att barnet är på förskola, men om du har "sommarlov" och din utbildning inte fortsätter förrän i höst, kan man inte säga så. Jag studerar själv distans en utbildning som kommer ta mer än ett år och har precis avslutat första året, men är nu ledig över sommaren och då gäller inte detta. 
  • Mor Maria

"Som studerande har du samma rätt till förskola för ditt barn som när du arbetar. Det innebär att studerar du på halvtid har du rätt att ha barnet i förskolan på halvtid och studerar du på heltid har du rätt att ha barnet där på heltid. Samma regler gäller om du studerar på distans. "

allastudier.se/tips-o-fakta/106-studera-med-barn/

• Anonym (M)

Så länge du har aktiva kurser under sommaren så får dom vara på förskolan. Men om du läser vanliga kurser som inte pågår under sommaren så har du inte rätt att lämna dom till förskolan. Enkelt.

• Anonym (Mamman)

Ja jag läser under sommaren.

• Griseknoen35

Men då är det väl perfekt att ha de hemma? Jag läser också sommarkurser 100% på distans just för att barnen ska kunna vara hemma hela sommaren vilket de inte kan om jag jobbar. Du får ha på förskolan men varför inte passa på att plugga kvällar och va med barnen på dagen? De växer upp snabbt.

• gbgumman
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-26 07:46:17 följande:

Ja jag läser under sommaren.

Berätta vad som gäller på fsk och hänvisa till din källa. Ring kommunen och få det bekräftat. Kan vara annat som gäller om det är en privat fsk.
  • Aliona
    Griseknoen35 skrev 2018-06-26 07:49:23 följande:

Men då är det väl perfekt att ha de hemma? Jag läser också sommarkurser 100% på distans just för att barnen ska kunna vara hemma hela sommaren vilket de inte kan om jag jobbar. Du får ha på förskolan men varför inte passa på att plugga kvällar och va med barnen på dagen? De växer upp snabbt.

Så när pluggar du då?
Svar på tråden Får förskolan kräva att barnen är hemma för att jag är det?