• Linda5

Lögnen om att pensionärerna straffbeskattas

Så här ser jag på det.

Många diskussioner och inlägg om det här med att pensionärerna straffbeskattades.
    Som jag förstod det så var skatten den samma. Har jag fel här så bortse från resten av inlägget.
    MEN de som jobbar får ett jobbskatteavdrag, vilket sänker skatten.
    Jag tänker att det är som förr när man fick göra avdrag för resor till och från jobbet och för arbetskläder m.m.
    Idag måste man ha resor för över 11 000:-/år och längre restid än 2 timmar för att få avdrag.
    Detta gör ju att det kan kosta väldigt mycket att jobba, särskilt om man bor på landsbygden.
    Är det så galet att folk som lägger massa pengar på att faktiskt jobbar får lite avdrag för div omkostnader?
    Där jag jobbade innan så hade jag 3 mil enkel resa och inga bussar som gick dit.
    Att köra bil var enda alternativet. Det kostade ca: 120 mil i månaden X 35:-/mil=4200:-
    Dvs 4200:- bara i bilkostnader för att ta mig till och från jobbet. Att då få ett jobbskatteavdrag som ger ca. 2000:-/månad tillbaka tycker jag inte är fel.
     Citera+  Citera
     Igår, 15:50 
  • Svar på tråden Lögnen om att pensionärerna straffbeskattas
  • CarinaL26
    KillBill skrev 2018-07-08 10:37:57 följande:

Har jag svårt? Till och med företrädare för alliansen som införde skatten kallar det för (pensionärs) skatt. 

Jag repeterar, kan du beskriva skatten som infördes. Vad var kriteriet för skattehöjningen, vilka fick höjd skatt jämfört med tidigare?
  • KillBill
    CarinaL26 skrev 2018-07-08 11:43:48 följande:
    Jag repeterar, kan du beskriva skatten som infördes. Vad var kriteriet för skattehöjningen, vilka fick höjd skatt jämfört med tidigare?

Om de flesta utom pensionärerna fick en skattesänkning så förstår du väl att folk uppfattar det som att pensionärerna straffbeskattas?

Moderaterna går till val på att ta bort den skattesänkning som regeringen infört för alla långtidssjuka som har sjukersättning. Dessa personer kommer med moderaternas politik få höjd skatt. Vad tycker du att vi ska kalla denna skattehöjning? Har du några förslag?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • CarinaL26
    KillBill skrev 2018-07-08 11:48:55 följande:

Om de flesta utom pensionärerna fick en skattesänkning så förstår du väl att folk uppfattar det som att pensionärerna straffbeskattas?

Moderaterna går till val på att ta bort den skattesänkning som regeringen infört för alla långtidssjuka som har sjukersättning. Dessa personer kommer med moderaternas politik få höjd skatt. Vad tycker du att vi ska kalla denna skattehöjning? Har du några förslag?

Du svarade inte på frågan. Har pensionärerna fått mindre i plånboken efter att den sk pensionärsskatten ska ha införts? Ja eller Nej. Om ja, hur mycket mindre.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-07-08 11:48:55 följande:

De enda som fått skattesänkning är de som arbetar.

I sådana fall har de sjukskrivna också en "straffbeskattning" eftersom det inte utgår jobbskatteavdrag på sjukpenning heller.

Hur som helst ser socialdemokraterna ut att gå mot sitt sämsta val någonsin så sossarnas politik tycks inte riktigt gå hem hos det svenska folket.
  • KillBill
    CarinaL26 skrev 2018-07-08 12:14:33 följande:
    Du svarade inte på frågan. Har pensionärerna fått mindre i plånboken efter att den sk pensionärsskatten ska ha införts? Ja eller Nej. Om ja, hur mycket mindre.

Pensioner fick sänkta pensioner när alliansen regerade (pga bromsen) så ja de fick mindre kvar i plånboken.  Nu är det dags att du svarar på min fråga: Moderaterna går till val på att ta bort den skattesänkning som regeringen infört för alla långtidssjuka som har sjukersättning. Dessa personer kommer med moderaternas politik få höjd skatt. Vad tycker du att vi ska kalla denna skattehöjning? Har du några förslag?

• KillBill
    KillBill skrev 2018-07-08 12:57:42 följande:

Pensionärerna fick sänkta pensioner när alliansen regerade (pga bromsen) så ja de fick mindre kvar i plånboken.  Nu är det dags att du svarar på min fråga: Moderaterna går till val på att ta bort den skattesänkning som regeringen infört för alla långtidssjuka som har sjukersättning. Dessa personer kommer med moderaternas politik få höjd skatt. Vad tycker du att vi ska kalla denna skattehöjning? Har du några förslag?

Rättat stavfel. 
  • CarinaL26
    KillBill skrev 2018-07-08 12:57:42 följande:

Pensioner fick sänkta pensioner när alliansen regerade (pga bromsen) så ja de fick mindre kvar i plånboken.  Nu är det dags att du svarar på min fråga: Moderaterna går till val på att ta bort den skattesänkning som regeringen infört för alla långtidssjuka som har sjukersättning. Dessa personer kommer med moderaternas politik få höjd skatt. Vad tycker du att vi ska kalla denna skattehöjning? Har du några förslag?

Nej du svarade inte på frågan! Du gled undan den. Pensionsbromsen är något helt annat än skatt. Eller är det pensionsbromsen du hela tiden avsett utan att kunna göra dig förstådd?

Vilken skatt infördes, från vilket datum, som innebar att pensionärerna betalade mer skatt än månden innan. När du adresserat frågan utan att glida undan ska jag genast ge dig ett fullständigt svar på den fråga du ställt. Alternativt kan jag ge ett lika undanglidande svar som du men det är väl inte vad du vill?.
  • KillBill
    CarinaL26 skrev 2018-07-08 13:14:14 följande:
    Nej du svarade inte på frågan! Du gled undan den. Pensionsbromsen är något helt annat än skatt. Eller är det pensionsbromsen du hela tiden avsett utan att kunna göra dig förstådd?

Vilken skatt infördes, från vilket datum, som innebar att pensionärerna betalade mer skatt än månden innan. När du adresserat frågan utan att glida undan ska jag genast ge dig ett fullständigt svar på den fråga du ställt. Alternativt kan jag ge ett lika undanglidande svar som du men det är väl inte vad du vill?.
    Men du kan inte förneka att pensionärerna fick mindre i plånboken när alliansen regerade. Jag tror att det är en av anledningarna till att tom KD går till val på att slopa pensionärsskatten. 
  • KillBill
    CarinaL26 skrev 2018-07-08 13:14:14 följande:

Frågan om när skatten infördes kan diu väl ställa till Kristdemokraterna som var med och införde skatten?

• Gabbe75
    KillBill skrev 2018-07-08 13:20:25 följande:
    Men du kan inte förneka att pensionärerna fick mindre i plånboken när alliansen regerade. Jag tror att det är en av anledningarna till att tom KD går till val på att slopa pensionärsskatten. 
    Tycker gott du kan svara på CarinaL26:s fråga nu:

"Vilken skatt infördes, från vilket datum, som innebar att pensionärerna betalade mer skatt än månaden innan."

Den pensionärsskatt du avser handlar i själva verket om att pensionärer inte har rätt till ett avdrag, vilket de som arbetar har. Kanske inte så stor skillnad för dig, men det är ett väldigt oärligt sätt att debattera.

Svar på tråden Lögnen om att pensionärerna straffbeskattas