• Mollymums

Sammandragningar/förvärkar?

Som jag har förstått de är sammandragningar och förvärkar samma men olika intensitet? Rätt eller fel?

Jag är v31+6 och fortfarande inte känt varken sammandragningar eller förvärkar.. är detta konstigt eller normalt? Alla andra gravida jag pratat med har fått de rätt tidigt.

Kan de vara jag som inte känner dom eller har jag helt enkelt inte fått än?

Är det ett tecken på att jag kommer gå över tiden?

Jag var hos bm igår men glömde helt bort att fråga och ska inte dit igen fören 18 juli.

• Svar på tråden Sammandragningar/förvärkar?
  • EpicNurse

Sammandragningar gör inte okt. Det spänner och trycker i magen. De flesta brukar känna av det from v 20ish. Förvärkar gör ont. Känns nästan som vanliga värkar och det kan vara svårt att vet om det är förvärkar eller riktig värkar.

Om du typ reser dig upp snabbt och gör några burpees eller springer lite så får SU nästan garanterat en sammandragning. Livmodern drar sig då ihop och neråt och man kan känna att den blir hård.

Att du inte har känt något av det är absolut inget tecken på att du kommer att gå över.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • InaLo

Om du väntar första barnet så är det inte säkert att du har/känner av sammandragningarna. Med första barnet märkte jag av första sammandragning 2dygn innan hon föddes. Innan dess kände jag inget. Sedan har jag bara haft mer och mer och tidigare sammandragningar med varje barn. Denna graviditet märkte jag först av det i v 14 och nu i v 36 har jag mycket sammandragningar och många gör ont. Väntar 4:e barnet.

• Mollymums
    EpicNurse skrev 2018-06-26 19:44:03 följande:

Sammandragningar gör inte okt. Det spänner och trycker i magen. De flesta brukar känna av det from v 20ish. Förvärkar gör ont. Känns nästan som vanliga värkar och det kan vara svårt att vet om det är förvärkar eller riktig värkar.

Om du typ reser dig upp snabbt och gör några burpees eller springer lite så får SU nästan garanterat en sammandragning. Livmodern drar sig då ihop och neråt och man kan känna att den blir hård.

Att du inte har känt något av det är absolut inget tecken på att du kommer att gå över.

Tack för svar! Nu förstår jag bättre iaf!

Men har provat att göra som du sa och känner ändå ingen sammandragning? Jag vet själv att min smärttröskel är rätt hög, kan de vara därför? Eller får jag de bara inte?
  • Mollymums
    InaLo skrev 2018-06-26 22:28:37 följande:

Om du väntar första barnet så är det inte säkert att du har/känner av sammandragningarna. Med första barnet märkte jag av första sammandragning 2dygn innan hon föddes. Innan dess kände jag inget. Sedan har jag bara haft mer och mer och tidigare sammandragningar med varje barn. Denna graviditet märkte jag först av det i v 14 och nu i v 36 har jag mycket sammandragningar och många gör ont. Väntar 4:e barnet.

Oh okej! Då kan jag känna mig lite lugnare iaf! :D
  • EpicNurse
    Mollymums skrev 2018-06-28 23:08:17 följande:

Tack för svar! Nu förstår jag bättre iaf!

Men har provat att göra som du sa och känner ändå ingen sammandragning? Jag vet själv att min smärttröskel är rätt hög, kan de vara därför? Eller får jag de bara inte?

Svårt att säga om du inte får någon sammandragning eller om du bara inte känner det. Som sagt har vanliga sammandragningar inget med smärta att göra utan det ör en annan känsla.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Sammandragningar/förvärkar?