• Anonym (Mamma (ts))

Avbryta amning abrupt mot barnets vilja pga medicin

Hej! Som rubriken lyder... Jag har börjat ta en medicin och ska helst i helgen avbryta amningen då det går över i mjölken. Barnet delammar, är svårmatad i övrigt... Vill gärna amma och mysa vid nattningar och under natten. Även när barnet ska sova på dagen. Barnet är över ett år så näringsmässigt är det inget problem att sluta amma förutom att det inte äts så bra av allt annat alltid... Amningen har funkar lite som matbuffert förutom myset...

Hur gör man bäst? Tips? Vill inte att det ska bli så traumatiskt för mitt barn...

• Svar på tråden Avbryta amning abrupt mot barnets vilja pga medicin
  • Meriall

Det enklaste brukar vara att pappan tar över sövandet och erbjuder nappflaska med ersättning/välling. Det är jobbigt men går över till slut.

Om du nattar så känner barnet lukten av mjölken och förstår inte varför hen inte får amma/känner sig avvisad.

• Panduro

Tycker inte ni ska ge ersättning nattetid om barnet inte är hungrigt. Se till att han äter sig ordentligt mätt strax innan sänggåendet istället. Om han alltid sövs av dig, med amning, tycker jag att det är du som ska natta de första jobbiga nätterna också, så att åtminstone nånting är som det ska för barnet. Vagga, kramas och var där. Så gjorde vi, men det passar ju inte för alla familjer. Lycka till.

• Anonym (trum)
    Anonym (Mamma (ts)) skrev 2018-06-28 23:55:39 följande:

Hej! Som rubriken lyder... Jag har börjat ta en medicin och ska helst i helgen avbryta amningen då det går över i mjölken. Barnet delammar, är svårmatad i övrigt... Vill gärna amma och mysa vid nattningar och under natten. Även när barnet ska sova på dagen. Barnet är över ett år så näringsmässigt är det inget problem att sluta amma förutom att det inte äts så bra av allt annat alltid... Amningen har funkar lite som matbuffert förutom myset...

Hur gör man bäst? Tips? Vill inte att det ska bli så traumatiskt för mitt barn...

Det bästa är ändå att sluta tvärt och förklara för barnet att nu är det slut på mjölk, nu är brösten stängda. Oftast går det på en dag eller två innan barnet fattar det nya läget. Sen erbjuder man tröst och mys på annat sätt. Och annan mat förstås. Det behöver inte alls bli traumatiskt bara för att det sker tvärt.

Många barn börjar äta bättre när de slutar amma för även om de inte ammar så mycket så ger mjölken mättnad och minskar intresset för annan mat.. 

Jag slutade amma båda mina barn tvärt när de var i ett-årsåldern (också pga medicin). De var ledsna och bökade mot brösten någon dag sådär. Etta försökte jag se erbjuda bröstet igen efter nån vecka när jag var färdig med medicinen. Han bara stirrade på mig, djupt oförstående hur jag kunde tro att han skulle äta från mitt bröst!
  • Anonym (Hm)
    Meriall skrev 2018-06-29 03:45:48 följande:
    Det enklaste brukar vara att pappan tar över sövandet och erbjuder nappflaska med ersättning/välling. Det är jobbigt men går över till slut.
    Om du nattar så känner barnet lukten av mjölken och förstår inte varför hen inte får amma/känner sig avvisad.
    Håller med
  • Anonym (Mamma (ts))

Tack för svaren! Ska tillägga att barnet tyvärr varken tar nappflaska med innehåll eller använder napp, så finns inte så mycket substitut för bröstet... Men vagga och försöka trösta i några tunga nätter blir väl det vi får göra.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (Mamma (ts)) skrev 2018-06-29 20:42:58 följande:

Tack för svaren! Ska tillägga att barnet tyvärr varken tar nappflaska med innehåll eller använder napp, så finns inte så mycket substitut för bröstet... Men vagga och försöka trösta i några tunga nätter blir väl det vi får göra.

Det gjorde inte mitt barn heller, innnan jag slutade amma. Sen plötsligt tog hen välling i flaska. Det var väldigt otraumatiskt, hen var ca 1år när jag slutade tvärt.
Svar på tråden Avbryta amning abrupt mot barnets vilja pga medicin