• Litalillan

Kan man dricka näringsdryck när man är gravid?

Hej

först å främst vill jag bara säga att jag inte bantar eller försöker att inte gå upp i vikt under min graviditet, problemet är att jag har ingen matlust alls, jag är gravid i v5 med 3dje barnet och aldrig känt såhär, jag kan inte äta, mår skit så fort jag får något i munnen, men jag måste ju få i mig något och har provat någon Resource näringsdryck från apoteket, det står inget om att det inte rekommenderas för gravida, detta är ju till för sjuka patienter m.m som inte kan äta, men kan det vara farligt för fostret? eller är det okej med 2 sådana om dagen för att iaf få i mig något ? vad hade ni gjort ?

• Svar på tråden Kan man dricka näringsdryck när man är gravid?
  • Hejjk

Ja man kam dricka den jag har gjort det flera gånger. Men du behöver inte det för barnet tar vad den behöver ändå fast du inte äter något

• Trippelmamma76

Ja, men till en viss gräns räcker det att barnet tar vad det behöver... det måste ändå finnas energitillförsel. Och mamman själv behöver ju också må bra. Jag har väldigt svårt att se hur riktiga näringsdrycker skulle vara fel. Du kan kanske t o m få dem utskrivna på recept? Däremot andra varianter ute i handeln som främst handlar om bantning eller träning etc bör du nog inte välja regelmässigt för då får du tex för lite kalorier.

Hejjk skrev 2018-06-29 23:38:39 följande:

Ja man kam dricka den jag har gjort det flera gånger. Men du behöver inte det för barnet tar vad den behöver ändå fast du inte äter något

• Litalillan
    Hejjk skrev 2018-06-29 23:38:39 följande:

tusen tack för svar, då kan jag göra det när jag känner att jag inte fått i mig någonting, jag hoppas bebis tar av mina resurser för det finns det gott om ????
  • Litalillan
    Trippelmamma76 skrev 2018-06-30 06:15:35 följande:

Ja, men till en viss gräns räcker det att barnet tar vad det behöver... det måste ändå finnas energitillförsel. Och mamman själv behöver ju också må bra. Jag har väldigt svårt att se hur riktiga näringsdrycker skulle vara fel. Du kan kanske t o m få dem utskrivna på recept? Däremot andra varianter ute i handeln som främst handlar om bantning eller träning etc bör du nog inte välja regelmässigt för då får du tex för lite kalorier.

klokt, jag försöker äta lite broccoli ärtor och ris m.m också men all annan mat går bara inte, men skönt ingen direkt trodde det var farligt iaf för jag vart jätte osäker men det borde ju stått på innehållsförteckningen isf. för som du säger kollade jag på några sådana i butiken först och där stod det rekommenderas inte för gravida klart och tydligt men dessa är ju än dock från apoteket så man hoppas ju det är ordentliga grejer, tack för svar :)
  • Rafael90

Behöver du näringsdryck är det bättre att få det utskrivet av dietist som kan se till att det inte blir för mycket av något näringsämne du bör vara försiktig med som gravid (A-vitamin t.ex). Det blir också tusen gånger billigare om du får det på recept,

• Hejjk
    Litalillan skrev 2018-06-30 13:32:25 följande:

tusen tack för svar, då kan jag göra det när jag känner att jag inte fått i mig någonting, jag hoppas bebis tar av mina resurser för det finns det gott om ????

Ja det gör den. Jag drack dock fortimel näringsdryck för den vet jag är okej att dricka när man är gravid
Svar på tråden Kan man dricka näringsdryck när man är gravid?