• Ann-Louise

Pengar kvar som ensamstående?

Hej

Jag är nyseparerad och kommer att flytta till egen lägenhet i september. Tyvärr finns det bara dyra lägenheter där jag vill bo för att slippa dra upp barnen från deras skola. Hyran är på 9500 och övriga kostnader för mig är ca 5000. (Försäkringar, el, telefon barnomsorg mm) Jag kommer att få ut 24 500 i månaden. Har alltså ca 10000 över när de fasta kostnaderna är betalda, och dessa 10000 ska räcka till mat, kläder, bensin och nöjen till mig och två barn åtta och sju år. Barnen kommer bo varannan vecka. Det jag undrar över om detta kommer att räcka?

Kommer inte att köra bil mycket då jag cyklar till jobb.

Hur mycket har ni andra ensamstående kvar att leva på efter fasta utgifter?

• Svar på tråden Pengar kvar som ensamstående?
  • Jemp

Ja, jag skulle säga att det absolut räcker! Sen beror det ju lite på hur mycket du lägger på dylikt idag, om du behöver ändra några vanor eller inte.

• Ann-Louise

Hoppas verkligen det gör det. Har fått tag i en fyra och hade ju varit skönt om vi klarade oss. Blir det för tufft får jag väl byta ner mig till en 3:a. Några vanor har jag redan insett att jag kommer att ta bort. Som att åka till ett dyrt gym i grannstaden. Men vet att det finns bra träning mycket billigare på gångavstånd, så det känns helt ok. Och våra utlandsresor vi gjort varje år som familj kan jag glömma, men det finns ju roliga saker på hemmaplan också. Förutom det lägger jag inga större pengar på lyx.

• Noname00

Vad är det för utgifter du har utöver kostnader som gör att du tror att de 10 000kr inte kommer räcka?
    Du har ju inte barnen på heltid och då går ju dina kostnader ned.

Räcker inte de 10k så bör du nog se över din ekonomi om du kan ta bort eller förändra något.

• Ann-Louise

Oväntade kostnader som kan dyka upp är ju tex om bilen går sönder så man helt plötsligt måste lägga 10.000 på den. Eller om den rasar helt så man måste köpa en ny. Sedan kan det komma oväntade tandvårdskostnader. Det har vid flertal tillfällen hänt att jag behövt lägga 5-6000 på en gång till tandläkaren. Det kan ju också vända att jag eller barnen blir sjuka under en längre period och då påverkas naturligtvis ekonomin. Men visst går allt utan problem så bör jag nog klara det. Får väl börja spara ihop en buffert, så jag har till de oväntade tillfällena.

• Aliona
    Noname00 skrev 2018-07-01 11:51:26 följande:

Vad är det för utgifter du har utöver kostnader som gör att du tror att de 10 000kr inte kommer räcka?

Du har ju inte barnen på heltid och då går ju dina kostnader ned.

Räcker inte de 10k så bör du nog se över din ekonomi om du kan ta bort eller förändra något.

Fast 10k är väl inte jättemycket? Inte jättelite, men inte jättemycket heller. Säg 3-5k i månaden på mat och hygienprodukter, sen ska man helst spara 10% i buffert, så 2500 kr där. Sen ytterligare någon tusenlapp på kläder till sig själv och barnen, fritidssysselsättning för barnen och nöjen. Semester på sommaren. Pengarna rullar snabbt.

Det sagt så tror jag absolut att du klarar dig, ts. Om du prioriteterar ett större boende i det dyrare område så går det att hålla igen andra utgifter. Har barnen eller du t.ex. dyra hobbies eller älskar att resa så kanske annat boende är att föredra?
Svar på tråden Pengar kvar som ensamstående?