• Anonym (???)

Är jag som flickvän (särbo) försörjningsskyldig för min pojkvän?

Min pojkvän och jag bor särbo och har gjort så hela tiden (5 år). Vi har varsin lägenhet i två olika städer och var och en betalar sina egna räkningar. Vi har ett barn ihop sen ett år tillbaka som bor med mig (mamma) och pojkvännen betalar underhåll till mig. Pojkvännen sover ibland över hos mig och jag och bebisen sover ibland hos honom och vi delar då på matkostnaderna.

Min pojkän är arbetslös och a-kassan räcker inte för hans utgifter. Han söker hjälp hos soc men de menar att jag är försörjningsskyldig för honom eftersom vi har en kärleksrelation. Har de verkligen rätt att neka honom hjälp på grund av att vi är mer än vänner?!

Jag har inte råd att försörja honom.

(Han söker givetvis jobb, men har svårt att komma ut på arbetsmarknaden då han inte har någon arbetslivserfarenhet inom det han är utbildad till, och har varit sjukskriven tidigare. Han har i perioder fått gå på många intervjuer men det är ingen som vågar anställa honom)

• Svar på tråden Är jag som flickvän (särbo) försörjningsskyldig för min pojkvän?
  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2018-07-01 12:02:12 följande:

Min pojkvän och jag bor särbo och har gjort så hela tiden (5 år). Vi har varsin lägenhet i två olika städer och var och en betalar sina egna räkningar. Vi har ett barn ihop sen ett år tillbaka som bor med mig (mamma) och pojkvännen betalar underhåll till mig. Pojkvännen sover ibland över hos mig och jag och bebisen sover ibland hos honom och vi delar då på matkostnaderna.

Min pojkän är arbetslös och a-kassan räcker inte för hans utgifter. Han söker hjälp hos soc men de menar att jag är försörjningsskyldig för honom eftersom vi har en kärleksrelation. Har de verkligen rätt att neka honom hjälp på grund av att vi är mer än vänner?!

Jag har inte råd att försörja honom.

(Han söker givetvis jobb, men har svårt att komma ut på arbetsmarknaden då han inte har någon arbetslivserfarenhet inom det han är utbildad till, och har varit sjukskriven tidigare. Han har i perioder fått gå på många intervjuer men det är ingen som vågar anställa honom)

Enkelt svar nej. Det är hushållets inkomst som är grunden. Troligen ser de som att ni inte är ärliga. Han får överklaga och trycka på att ni är särbos och aldrig varit sambo.
  • Spagettimonstret

Jag bara undrar, varför flyttar ni inte ihop? Ni har barn och en kärleksrelation tillsammans och han har inget jobb där han bor. Det är ju även billigare med en lägenhet än med två.

Hur fick soc reda på att ni har en kärleksrelation när ni inte är gifta eller skrivna på samma adress?

• Anonym (Nej)

Nej dom har inte rätt att neka honom hjälp pga er relation. Så länge ni inte bor tillsammans, det är hushållets inkomster som räknas.

Betalar han eller försäkringskassan underhåll till dig? Om hans inkomst är så låg kanske ni ska kolla över det och prata med försäkringskassan.

• Anonym (???)
    Spagettimonstret skrev 2018-07-01 12:24:00 följande:

Jag bara undrar, varför flyttar ni inte ihop? Ni har barn och en kärleksrelation tillsammans och han har inget jobb där han bor. Det är ju även billigare med en lägenhet än med två.

Hur fick soc reda på att ni har en kärleksrelation när ni inte är gifta eller skrivna på samma adress?

Vi har äldre barn med tidigare partners som går i skola på de olika orterna. Men även om vi bara skulle ha några av barnen varannan helg är inget av våra boenden tillräckligt stort för hela familjen. Vi har inte heller råd att köpa hus just nu och det är svårt att hitta stora lägenheter. Men tanken ärr att flytta ihop i framtiden (inom 5 år), när möjlighet finns.

Pojkvännen söker jobb i hela landskapet.
  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2018-07-01 12:35:50 följande:

Vi har äldre barn med tidigare partners som går i skola på de olika orterna. Men även om vi bara skulle ha några av barnen varannan helg är inget av våra boenden tillräckligt stort för hela familjen. Vi har inte heller råd att köpa hus just nu och det är svårt att hitta stora lägenheter. Men tanken ärr att flytta ihop i framtiden (inom 5 år), när möjlighet finns.

Pojkvännen söker jobb i hela landskapet.

Det är bra argument att använda om de ifrågasätter ert val av att vara särbos.

Då finns det ingen anledning att ifrågasätta ert val. Be din särbo trycka på detta.
  • Anonym (mmm)

Låter märkligt att de sagt detta till honom? Är du säker på att han inte missförstod något de sa? 

Det bör vara enkelt för dem att se att ni talar sanning 

• Anonym (X)

De tror nog inte att ni är särbos för du är bara försörjningspliktig om.ni är sambos, vilket.ni nu inte är.

• Anonym (Sambo)

Du är inte flrsörjningsskyldig om ni inte är sambo eller gifta.

Kan han ha missförstått?

Eller kan det vara så att soc inte anser er som särbo om ni har förhållande och barn ihop och sover över hos varandra? De kanske anser att ni är en familj med två bostäder?

• Anonym (???)

Min pojkvän har inför soc benämnt mig som en nära vän och mor till hans barn, för att vår relation (huruvida vi har sex/känslor för varandra eller ej) inte borde spela någon roll. Han har inte orkat förklara sig helt enkelt.

Att jag har nämnts har varit för att jag förekommer i de handlingar han har lämnat in. Bland annat har jag lånat pengar till honom när han hade noll på kontot (som han sen betalade tillbaka när han fick in a-kassa).

Han hade också en "kris" med sitt äldre barn som behövde skjutas till skolan, i ytterligare en annan stad, i 2 veckor då dennes mamma inte kunde ta hen till skolan . För detta lånade han min bil och lade ut 2000 kr på bensin som han sökte ersättning för hos soc.

I samband med denna skolsituation var jag med pojkvännen på ett möte med skolan, där jag i mötesprotokollet omnämns som hans sambo. Ett missförstånd från deras sida.. Mötesprotokollet bifogades ansökan för att styrka behovet av reseersättning. Vi tänkte inte på att de hade nämnt mig som sambo, vilket soc ringde pojkvännen och ifrågasatte.

När han försökte reda ut missförståndet frågade de om vi hade en kärleksrelation och att jag i så fall är försörjningsskyldig. Han ljög då och sa att vi bara är vänner eftersom han var rädd att bli utan ersättning. Men det är nu i efterhand som det slår oss att det ju inte bordr spela någon roll hur vår relation ser ut eftersom vi har olika hushåll.

• Anonym (???)
    Anonym (Sambo) skrev 2018-07-01 14:49:12 följande:

Du är inte flrsörjningsskyldig om ni inte är sambo eller gifta.

Kan han ha missförstått?

Eller kan det vara så att soc inte anser er som särbo om ni har förhållande och barn ihop och sover över hos varandra? De kanske anser att ni är en familj med två bostäder?

Vi har aldrig under vår relation haft ett gemensamt boende. Varför ska man räknas som sambo med två bostäder så fort man får barn ihop?
Svar på tråden Är jag som flickvän (särbo) försörjningsskyldig för min pojkvän?