• Anonym (???)

Är jag som flickvän (särbo) försörjningsskyldig för min pojkvän?

Min pojkvän och jag bor särbo och har gjort så hela tiden (5 år). Vi har varsin lägenhet i två olika städer och var och en betalar sina egna räkningar. Vi har ett barn ihop sen ett år tillbaka som bor med mig (mamma) och pojkvännen betalar underhåll till mig. Pojkvännen sover ibland över hos mig och jag och bebisen sover ibland hos honom och vi delar då på matkostnaderna.

Min pojkän är arbetslös och a-kassan räcker inte för hans utgifter. Han söker hjälp hos soc men de menar att jag är försörjningsskyldig för honom eftersom vi har en kärleksrelation. Har de verkligen rätt att neka honom hjälp på grund av att vi är mer än vänner?!

Jag har inte råd att försörja honom.

(Han söker givetvis jobb, men har svårt att komma ut på arbetsmarknaden då han inte har någon arbetslivserfarenhet inom det han är utbildad till, och har varit sjukskriven tidigare. Han har i perioder fått gå på många intervjuer men det är ingen som vågar anställa honom)

• Svar på tråden Är jag som flickvän (särbo) försörjningsskyldig för min pojkvän?
  • GGN
    Spagettimonstret skrev 2018-07-01 12:24:00 följande:

Jag bara undrar, varför flyttar ni inte ihop?

För att dom inte vill, kanske?
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (???) skrev 2018-07-01 14:58:36 följande:

Vi har aldrig under vår relation haft ett gemensamt boende. Varför ska man räknas som sambo med två bostäder så fort man får barn ihop?

Ingen aning, jag bara spekulerar i hur soc skulle kunna resonera om de anser dig försörjningsskyldig, så att ni kan bemöta det. Om ni båda är ett par och har gemensamt barn så kan det väl tänkas att soc uppfattar er som familj, och då får ni väl trycka på att ni inte är det.
  • Kjell2

Vi har aldrig under vår relation haft ett gemensamt boende. Varför ska man räknas som sambo med två bostäder så fort man får barn ihop?

Tyvärr förekommer det en del bidragsfusk kring detta. Sammanboende par som skriver sig på olika adresser för att få mera bidrag. Det gör att soc blir rätt skeptiska kring par med gemensamt barn som hävdar att det inte bor ihop. I ert fall blir det lite extra misstänkt då han varit diffus om ert förhållande.
  • Anonym (C)

Jag tror att det är hans lilla lögn om att ni är vänner som trasslat till det. På grund av den har de fått för sig att han aktivt försökt dölja er kärleksrelation, och i deras ögon är den mest troliga anledningen det att han vill inkassera mer bidrag än vad han har rätt till. Dock borde de ju fatta att ni inte kan vara sambo när ni har barn som bor på olika orter.

• Egon den stora

Tyvärr jätte vanligt med fusk. Man skriver sig på två ställen och bor hos den ena, sedan hyr man ut den andras bostad.
  • Anonym (???)
    Egon den stora skrev 2018-07-01 15:19:37 följande:

Tyvärr jätte vanligt med fusk. Man skriver sig på två ställen och bor hos den ena, sedan hyr man ut den andras bostad.

Fast det är ju lätt att kolla på ratsit.se hur många vuxna som är skrivna på en adress. Hyr man ut i andra hand finns ju även andra skrivna där. Jag är den enda som är skriven i min lägenhet, förutom mitt barn. Jag är den enda i min stad med mitt namn så det är lätt att kolla upp.
  • Anonym (Överklaga)
    Anonym (???) skrev 2018-07-01 15:32:53 följande:

Fast det är ju lätt att kolla på ratsit.se hur många vuxna som är skrivna på en adress. Hyr man ut i andra hand finns ju även andra skrivna där. Jag är den enda som är skriven i min lägenhet, förutom mitt barn. Jag är den enda i min stad med mitt namn så det är lätt att kolla upp.

Du har inte sett de otaliga trådar där hyresgäster nekats att skriva sig på bostaden just för att förstahandshyresgästen bidragsfuskar?

Överklaga och be dem göra en ordentlig utredning om det är så att de misstänker att ni trots allt bor ihop.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2018-07-01 14:26:21 följande:

De tror nog inte att ni är särbos för du är bara försörjningspliktig om.ni är sambos, vilket.ni nu inte är.

Anonym (Sambo) skrev 2018-07-01 14:49:12 följande:

Du är inte flrsörjningsskyldig om ni inte är sambo eller gifta.

Kan han ha missförstått?

Eller kan det vara så att soc inte anser er som särbo om ni har förhållande och barn ihop och sover över hos varandra? De kanske anser att ni är en familj med två bostäder?

Varför hittar ni på saker? Man är inte försörjningskyldig för en sambo heller.

Endast om man är gifta.
  • Anonym (Överklaga)
    Anonym (K) skrev 2018-07-01 15:55:04 följande:

Endast om man är gifta.

Enligt socialstyrelsens riktlinjer bör sambos gemensamma inkomster och tillgångar räknas när man utreder rätten till försörjningsstöd. I praktiken innebär detta att man är försörjningsskyldig även för sambos. Det finns inget lagkrav på sambon att bidra så som för makar, men den som söker försörjningsstöd kan inte räkna med samhällets hjälp framför hjälp från sin sammanboende kärlekspartner. Antingen äskar man pengar ur sambon, eller så flyttar man ut och blir berättigad försörjningsstöd.
  • XEmmabus

Soc har gjort en utredning och kommit fram till sitt beslut. Antagligen mycket pga att ni i papper från skolan står som sambos, du flyttar över pengar till honom, han ljuger om ert kärleksförhållande mm.

Det enda han kan göra nu är att överklaga beslutet och lägga alla korten på bordet. Inga mer lögner för att ni tror att det gagnar er. Bara sanningen och skriv ner alla argument sakligt om varför ni har skilda boenden.

Önskar din sambo lycka till att få jobb. Om arbetsgivare inte vågar anställa honom pga att han har varit sjukskriven bör han genast prata med arbetsförmedlingen om dilemmat. Det finns olika åtgärder för att hjälpa honom in på arbetsmarknaden igen.

• Anonym (Nej)

Endast om man är gifta.

Nä man är inte försörjningskyldig som sambos, men är man sambo och en söker socialbidrag så kommer socialen att räkna ihop bådas inkomster.
  • Anonym (Sambo)

Endast om man är gifta.

Det är helt sant. Jag uttryckte mig slarvigt. Det jag menade, men inte gav mig in på att förtydliga skillnaden, är att soc räknar med bådas inkomster om man är två vuxna i hushållet.
  • Anonym (Mamma)

Din särbo kan söka om anstånd om att betala underhåll. Blankett finns på fk.se. Han kan även söka om bostadsbidrag via FK.

När jag levde på försörjningsstöd fick jag anstånd beviljat, vilket gör en stor skillnad i ekonomin.

Svar på tråden Är jag som flickvän (särbo) försörjningsskyldig för min pojkvän?