• Anonym (Tjocken)

Minsta storlek barnrum?

Jag har ganska precis flyttat in i ny lägenhet, en hyfsat stor 1,5a, och har nyligen upptäckt att jag är gravid. Efter några turer har beslutet landat i att jag ska behålla. Jag funderar nu på om man om jag skulle bygga till ett litet sovrum åt barnet för att kunna bo kvar här lite längre. Planen att bygga sovrum fanns redan när lägenheten köptes men jag har istället förlängt en vägg vid sovalkoven och byggt en liten halvvägg.

Det finns utrymme men nog bara ca 2.8*2,5 meter i innermått. Det skulle rymma säng, en garderob och någon liten möbel till.

När jag googlar så hittar jag rek.att ett sovrum ska vara 10-12 kvm, detta skulle ju bli bara 7 kvm. Eftersom jag inte har något rum jag kan stänga om vore det skönt att göra ett rum där barnet kan få sova ostört.

Någon som har erfarenhet av små barnrum under de första åren? Jag har verkligen inte råd att köpa större här i krokarna än, och definitivt inte inför en föräldraledighet.

• Svar på tråden Minsta storlek barnrum?
  • tolvtretton

7 kvm är inga problem alls att få plats på. Ungen behöver ju ändå bara en säng och en iPad ;)

Nä, men allvarligt - vår sexåring har 8 kvm och har våningssäng, bokhylla, skrivbord och byrå, och ändå golvyta kvar att leka på. En kvm mindre hade förmodligen märkts, men inte varit vansinnigt litet.

• Anonym (Tjocken)
    tolvtretton skrev 2018-07-01 15:51:07 följande:

7 kvm är inga problem alls att få plats på. Ungen behöver ju ändå bara en säng och en iPad ;)

Nä, men allvarligt - vår sexåring har 8 kvm och har våningssäng, bokhylla, skrivbord och byrå, och ändå golvyta kvar att leka på. En kvm mindre hade förmodligen märkts, men inte varit vansinnigt litet.

Tack, innan hen blir 8 har vi kanske möjlighet att bo större, men det låter bra att det dessutom finns lite golvyta. Är ju så svårt att föreställa sig hur stort det egentligen skulle kunna bli.
  • Anonym (Tjocken)
    Limajo skrev 2018-07-01 15:59:53 följande:

En kompis till mig bor på liknande sätt. Han gjorde först ett barnrum i matplatsdelen av köket, skulle gissa att det utrymmet är ca 6 kvm men det är först nu, när barnet är 7 år som barnet sover i det rummet. Om jag vore du skulle jag i första hand satsa på ett sovutrymme till dig där även barnet kan sova utan att ni trängs för mycket och sen bra förvaring så det inte ligger leksaker eller bäbisprylar översllt. Eget rum kan du nog vänta många många år med.

Är ju just det jag menar, ett sovrum att stänga om som senare kan bli barnets egna rum. Där alkoven är idag finns inget fönster så att bygga för helt där blir inte bra, och jag vill kunna stänga dörren och väsnas lite ute i vardagsrummet/köket utan att väcka barnet direkt. I första hand är tanken att vi nattetid sover i alkoven där der får plats en större säng, eller säng+spjälsäng. Men under dagen vore det skönt att kunna lägga barnet i ett lite tystare utrymme om man lagar mat eller städar.
  • Wench85

Första barnet bodde i 7 m2 sovrum första 2,5 åren.

Sedan bodde två barn i 7 m2 sovrum i 1,5 år ungefär (men då hade de även ett lekrum) och sedan bodde andra barnet ensam i 7 m2 rum mellan 1,5 år och 4 år. Det funkade utmärkt! När de är små brukar de ändå mest sova i sitt rum och vilja leka där de vuxna är.

• LFF

När vi fick barn bodde vi i en tvåa. Där fanns det ett invändigt förråd på 7kvm som tidigare använts som barnrum. Vi hade också tänkt göra det men den planen sket sig fullständigt när det visade sig vara två i magen Vi hade spjälsängarna i vårt sovrum i drygt två år innan vi flyttade till större. I förrådet hade vi arbetsrum och lekrum för barnen kombinerat.

• Jemp

Vår tvååring sover fortfarande med oss. Han har ett eget rum dock, dels med ny säng förberedd och dels för alla leksaker. Det är kanske runt 7 kvm. Det funkar, men blir lite lite golvyta så man får ju räkna med (i ännu större utsträckning än annars) att det blir lek och leksaker även i andra rum.

• Fillibom

Helt ok med 7 m2. När jag bodde på folkhögskola var alla rummen i den storleken och då var det ändå vuxna människor som bodde där. Får man in en säng i storlek vuxen, en byrå eller litet skrivbord med förvaring samt att barnet har en egen garderob, antingen där eller någon annanstans i lägenheten funkar det. Sätt upp en/ett par hyllor på vägen (ex vid sängen för böcker och väckarklocka el liknande) Och se till att belysningen funkar för läsning (ex sänglampa på väggen).

Viktigt är att det finns ljusinsläpp någorlunda i rummet, antingen eget fönster eller att mycket dagsljus kommer in från fönster i rummet bredvid.

• Anonym (tatlugnt)

Inga problem!

Vi själva bor med fem barn i en fyra. 18-åringen i det ena lilla(10 kvadrat) sovrummet, 11-åriga tvillingarna i det andra lilla sovrummet, 4-åringen i garderoben(5-6 kvadrat) och vi med bebisen i stora sovrummet(20kvadrat).  Om ett år flyttar äldsta och då får antingen ena tvillingen  flytta in i garderoben och de två små får ett av de små sovrummen eller så får tvillingarna fortsätta att dela och 4-åringen uppgraderas till ena lilla sovrummet och bebisen får ta garderoben. 

Stapla på höjden och göm grejer under sängar och dylikt så har du en massa plats.

• Anonym (tatlugnt)
    Anonym (tatlugnt) skrev 2018-07-02 20:38:16 följande:

Inga problem!

Vi själva bor med fem barn i en fyra. 18-åringen i det ena lilla(10 kvadrat) sovrummet, 11-åriga tvillingarna i det andra lilla sovrummet, 4-åringen i garderoben(5-6 kvadrat) och vi med bebisen i stora sovrummet(20kvadrat).  Om ett år flyttar äldsta och då får antingen ena tvillingen  flytta in i garderoben och de två små får ett av de små sovrummen eller så får tvillingarna fortsätta att dela och 4-åringen uppgraderas till ena lilla sovrummet och bebisen får ta garderoben. 

Stapla på höjden och göm grejer under sängar och dylikt så har du en massa plats.

Garderoben är 4-5 kvadrat skulle det stå.
  • Anonym (Tjocken)

Tack så mycket allihopa för svaren, det lutar absolut åt att jag redan nu lägger tid på att bygga ett litet rum till.

Mitt vardagsrum är jättestort så det är klart att det blir tajtare (får ordna en soffa utan divan och ett lite mindre bord) men det borde inte upplevas som speciellt trångt.

Nuvarande planlösning

Nya rummet

Vad sägs?

Gissar att det här är min version av "nesting phase" :)

• Anonym (Tjocken)
    Limajo skrev 2018-07-03 07:25:12 följande:

Känner du att du kommer att bo där så länge att barnet behöver ett rum att vara i (inte bara kunna stänga dörren när barnen sover)? Om du tror att du kommer flytta innan skolåldern skulle jag om jag var du (och hade råd) göra det nya sovrummet större, lägga den väggen just innan vardagsrumsfönstret, och sen riva alkoven. Då får ni ett gemensamt sovrum, mer plats för er att umgås i vardagsrummet och mer golvyta att bygga tågbanor och leka på. Jag tror även en minitvåa kan vara mer attraktiv på marknaden så småningom.

Tyvärr är halva väggen vid alkoven en bärande gjuten vägg, som föreningen vägrar låta mig åtgärda. Gissar att den delen tidigare varit en del av intilliggande lägenhet.
    Limajo skrev 2018-07-03 07:25:12 följande:

Känner du att du kommer att bo där så länge att barnet behöver ett rum att vara i (inte bara kunna stänga dörren när barnen sover)? Om du tror att du kommer flytta innan skolåldern skulle jag om jag var du (och hade råd) göra det nya sovrummet större, lägga den väggen just innan vardagsrumsfönstret, och sen riva alkoven. Då får ni ett gemensamt sovrum, mer plats för er att umgås i vardagsrummet och mer golvyta att bygga tågbanor och leka på. Jag tror även en minitvåa kan vara mer attraktiv på marknaden så småningom.

Jag håller med dig, tyvärr är väggen vid alkoven delvis en bärande betongvägg och föreningen tillåter inte att jag sätter upp en balk, så alkoven kan jag inte ta bort. Gissar att hela våningsplanet någon gång byggts om och lägenheterna då fått flyttade väggar då väggen in mot nästa lägenhet är en vanlig gipsad innervägg. Synd men inget jag kan göra något åt. Förre ägaren har också velat ta bort den men fått nej.
  • LFF
    Anonym (Tjocken) skrev 2018-07-03 07:11:59 följande:

Tack så mycket allihopa för svaren, det lutar absolut åt att jag redan nu lägger tid på att bygga ett litet rum till.

Mitt vardagsrum är jättestort så det är klart att det blir tajtare (får ordna en soffa utan divan och ett lite mindre bord) men det borde inte upplevas som speciellt trångt.

Nuvarande planlösning

Nya rummet

Vad sägs?

Gissar att det här är min version av "nesting phase" :)

Vad är ytan på 10kvm? Kan det utnyttjas till sovrum? Tänker eftersom du ändå inte får något fönster in i det nya rummet du bygger så kan du ju lika gärna använda det.
  • Anonym (Andra hållet)

Jag skulle nog skissat på ett alternativ där jag hade sovrummet där du har soffan på skissen istället. På så sätt får man en bättre förbindelse vardagsrum-balkong-kök och sovalkoven blir lite mer avskild.

• Anonym (Tjocken)
    Anonym (Andra hållet) skrev 2018-07-03 08:39:57 följande:

Jag skulle nog skissat på ett alternativ där jag hade sovrummet där du har soffan på skissen istället. På så sätt får man en bättre förbindelse vardagsrum-balkong-kök och sovalkoven blir lite mer avskild.

Har funderat på det också, blir tyvärr en väldigt tråkig korridor mitt i lägenheten som jag inte alls gillar. Dessutom är fönstret i vardagsrummet åt det hållet inte öppningsbart utan skulle av brandsäkerhetsskäl behöva bytas, eftersom jag bor på våning 11 och ett så stort fönster inte kan ta upp i hissen skull det bli ett jätteprojekt.
    LFF skrev 2018-07-03 08:35:34 följande:

Vad är ytan på 10kvm? Kan det utnyttjas till sovrum? Tänker eftersom du ändå inte får något fönster in i det nya rummet du bygger så kan du ju lika gärna använda det.

Det är balkongen, nya rummet skulle med den placeringen jag ritat in på planen ha öppningsbara fönster ut mot balkongen.
  • LFF
    Anonym (Tjocken) skrev 2018-07-03 08:49:57 följande:
    Det är balkongen, nya rummet skulle med den placeringen jag ritat in på planen ha öppningsbara fönster ut mot balkongen.
    Aha, då förstår jag lite mer. För på bilden så ser det ut som ett rum med bärande vägg
  • Anonym (Tjocken)
    LFF skrev 2018-07-03 08:54:50 följande:

Aha, då förstår jag lite mer. För på bilden så ser det ut som ett rum med bärande vägg

Ja, ritade upp så enkelt som möjligt :)

Drömmen hade ju varit att flytta köket, riva alkovväggen och får ett stort sovrum med utgång till balkongen, med kök mot den vägg där alkoven nu ligger och vardagsrum i öppen planlösning men varken tillstånd, tid eller pengar till sånt har jag.

Köket och badrummet är dessutom helt nytt så det skulle kännas så dumt att börja riva i.
  • Anonym (Andra hållet)
    LFF skrev 2018-07-03 08:35:34 följande:

Mitt antagande är att det är en balkong/uteplats.
Svar på tråden Minsta storlek barnrum?