Inlägg från: IceKitten |Visa alla inlägg
  • IceKitten

Fågelbajs

Liii91 skrev 2018-07-09 22:37:03 följande:

Jo men på samma sätt som kattbajs som man ju läser å hör är farligt att rensa kattlådan etc... jag har läst att även fågelbajs är samma sak pga att de båda är asätare och därför har bakterien toxoplasma.... jag kanske har fått för mig fel eller fått fel information... kan ju hoppas det då fågelbajs finns överallt å känns svårare att undvika än kattbajs å kattlådor ^^

Alltså, katter är inte asätare. Ja, de äter as om de svälter men enbart då.

Toxoplasma är dessutom en otroligt överdriven rädsla hos gravida. Det kräver att du äter upp djurets bajs för att du ska få det och har du en gång haft det är du imun. Dessutom är det betydligt troligare att du får toxoplasma från kött (lamm, gris eller ko) än från en katt. Totalt så drabbas mellan 4 och 12 personer i Sverige per år enligt tidigare statistik så man kan vara rätt lugn gällande det.
  • IceKitten
    Liii91 skrev 2018-08-05 21:01:18 följande:

Vi har haft många katter och jo dom äter möss som dom har dragit in ett antal ggr och stolt visat upp x) då har dom alltid haft fri tillgång till torrfoder och fått ?burkmat? varje dag utöver de...

tack!! Det var lugnande :) <3

Asätare innebär att djuret äter ett byte som ett annat djur har dödat. Alltså inte ett de själva dödar och äter upp ett byte. Ett färskt byte är betydligt mindre riskfyllt än ett som varit dött ett tag då bakterier och liknande inte hunnits utvecklats på samma sätt.
Svar på tråden Fågelbajs