Varför försvinner mina vänner?
Jag är en gift kvinna på snart 40 år som har två barn, 5 och 7 år. Jag har alltid haft ett rikt socialt liv och försöker hålla kontakt med trevliga personer jag träffat genom livet. Det är klart att man inte kan ses frekvent, men typ en gång om året kan iallafall jag klämma in. De flesta har barn i samma ålder som jag.
Men med åren verkar det som att fler och fler droppar av. Om vi ses är det alltid på mitt initiativ. Jag har en familj som vi träffade hela tiden när de bodde i samma stad som oss. De flyttade 1.5 timme bort och hör sedan dess aldrig av sig till vardags. Vi har varit där två gånger och hälsat på under 5 år. Nu vill jag inte fråga om vi ska ses mer eftersom det känns som att jag "bjuder in mig själv".
Samma sak med en gammal pluggkompis. Hon bor oxå 1.5 timme bort och vi var där ett par somrar i rad på besök. Nu är det 3 år sedan och jag vill inte bjuda in mig själv där heller längre. De vill inte komma till oss eftersom vi bor i lägenhet.
Två andra gamla pluggkompisar är det oxå ett par år sedan jag träffade, de har inga barn och bor i samma stad. Vi har träffats och käkat middag förut, men nu har jag inte hört från någon av dem som sagt.
En annan familj har vi träffat genom barnens förskola. En av deras söner och min son är bästisar. För något år sedan var de här på middag ibland, de ringde och ville hitta på saker, åka på utflykter osv. Nu är det bara på mitt (eller sonens) initiativ som barnen leker tillsammans. Vi vuxna umgås inte längre och jag vill inte fortsätta bjuda in dem eftersom de aldrig kan eller aldrig bjuder in oss till deras hem
Är det vanligt att det blir såhär? Jag kan inte hjälpa att undra om det är vår familj det är fel på? Jag tycker alltid att vi har trevligt när vi setts, inga konflikter eller att våra barn är extremt jobbiga. Vi dricker inte, har inga kontroversiella åsikter i något, min man är väldigt lugn och sansad, jag lite mer passionerad.
Någon mer som känner igen sig?