• fornminne

ursäkta för rasism: färgad flickväns hår

Har inte svarta män detta problem? Anses "afrokrull" inte fult på män? Jag tycker att det är synd att det anses fult öht, men i så fall är det konstigt om det bara gäller kvinnorna.

• fornminne
    Anonym (olika normer) skrev 2018-07-03 19:53:26 följande:
    För en man är ju standardfrisyren kortklippt, vilket funkar oavsett om håret är rakt eller krulligt. Det förväntas mer av en kvinnas hår.

Jo, men även kvinnor har ju kort hår. Vita kvinnor fixar säkert håret mer än vita män (i genomsnitt), men det är ju högst varierande. Och här handlar det ju inte bara om att fixa håret, utan att ts flickvän uppenbarligen skäms så mycket för sitt hår att han inte ens får röra vid det.
  • fornminne
    EmberEyes skrev 2018-07-03 20:16:24 följande:
    Vet inte om du missat det, men under de senaste 500 åren och mer har kvinnor förväntats presentera långt hår. Män har under samma tidsperiod har kunnat "kommit undan" med att presentera kort hår. Därför har män med afro inte varit utsatta på samma sätt som kvinnor både historiskt och till viss del fortfarande idag. Detta handlar inte om medvetna beslut, det handlar om århundraden av indoktrinering både från mor till dotter och från samhället i stort. Män har säkert sina kors att bära, men just detta är ett nästan uteslutande kvinnligt problem. Jämför med hur rumpan och höfterna har varit en del av dam-modet i århundraden (framhäva, dölja, förändra storlek och form på alla möjliga sätt), men väldigt sällan varit fokus i herr-modet.

Som jag skrev ovan, långt ifrån alla kvinnor har långt hår. Även män fixar håret. Säkert inte lika mycket som kvinnor, men att det ena könet skäms och inte vågar visa sitt riktiga hår, och det andra inte, låter lite extremt på 2000-talet.
  • fornminne
    Anonym (olika normer) skrev 2018-07-03 20:41:12 följande:
    Menar du på allvar att vi inte har väldigt olika normer för vad män och kvinnor förväntas göra med sitt hår? Som man kan du vara minister, advokat eller banktjänsteman med en frisyr som går ut på att du kör över hela skallen med en trimmer med jämna mellanrum. Två millimeter över hela huvudet, förutom på de partier där det inte växer något hår alls. Försök att komma undan med det som kvinna!

Var har jag skrivit att det är lika? Det är det inte. Men menar du att du aldrig har sett en kvinna med snaggat hår? Eller kvinnor med kort hår. Varför anses naturligt hår fult på svarta kvinnor, men inte på svarta män, när vita män och kvinnor har alla möjliga hårlängder och frisyrer?
  • fornminne
    EmberEyes skrev 2018-07-03 20:54:20 följande:
    Du kan inte skilja på 2000-talet och de senaste 500 årens indoktrinering. Du får gärna tycka att det är konstigt och "sexistiskt" att man idag fortfarande bär på problematik som stammar från och blivit förstärkt genom århundrade, men det betyder inte att detta har hänt och fortfarande sker. Det som är konstigt för dig är en väldigt verklig livssituation för väldigt många. Att du tycker att det är fel och konstigt och förlöjligar problematiken kommer inte förändra livssituationen för någon av de med detta. Det är skitbra att du reagerar, jag rekommenderar även dig att informera dig om just "natural hair"-rörelsen, engagera dig och var ett stöd, var en allierad!

Jag är verkligen inte ute efter att förlöjliga någon. Men ja, jag tycker att synsättet är problematiskt. Däremot vill jag inte ta ifrån någon rätten att göra vad den vill med sitt hår. Styling är helt ok! Men att säga, eller få höra, att naturligt hår är fult, är inte ok.
Svar på tråden ursäkta för rasism: färgad flickväns hår