Nötallergiker
Gjort vad?
Gjort vad?
så du tror inte på att det finns luftburen nötallergi bara för att någon skriver det på nätet? fråga den som faktiskt riskerar allvarlig andnöd av det. Jag påstår att det inte finns ett rätt i det som skrivs där. Jag har en adrenalinpenna med mig jämt pga nötallerig, på läkares order och då tillhör jag ändå inte de som blir allvarligast sjuk, men sjuk nog ändå.
Jovisst vet jag vad jag pratar om! Man får inte anafylaxi för att någon spiller mjölk på huden.
Jag har inte påstått att pälsdjursallergier inte är luftburna, jag skev att andra FÖDOÄMNESALLERGIER inte är det. Angående pälsdjursallergener skrev jag att det inte ger upphov till lika kraftiga reaktioner. Snälla, kan du inte läsa innan du svarar?
För övrigt är jag själv allergisk mot katt. Jag saknar inte empati. Men vi DÖR inte om vi andas in några molekyler av en katt, kattallergen har inte lika kraftig påverkan och triggar inte immunförsvaret på samma sätt. En nötallergiker kan drabbas av anafylaxi av några få molekyler. Det kan i extremfall räcka med att någon öppnar en nötpåse i närheten.
En kattallergiker drabbas inte av att någon som har klappat en katt går förbi i korridoren. Du behöver ha en mycket stor mängd kattallergen innan du blir så sjuk att du riskerar att dö. Det är bara ett fåtal i Sverige som överhuvudtaget drabbas av anafylaxi av pälsdjur. Du måste skilja på anafylaktisk chock och kraftiga allergireaktioner.
Jag tycker du ska skaffa dig mera kunskap "Crazy"!
Jag tycker det är personen vars liv som står på spel för att någon minsann vill vara egoist och hänsynslös som borde vara irriterad om någon.
Min sambo är nöt-allergisk och jag har sagt att vi ska skaffa en skylt på dörren "No nuts in our house except if they are attached to your lower body parts" Jag har sett vad en nöt-allergisk reaktion är och man kan kvävas inom omloppet av bara någon minut och detta är inget påhitt eller samma sak som att välja att vara vegan och vägra kött, det är en direkt livsfara precis som de som kan dö av ett getingstick för hela halsen sväller upp för de som är allergiska. Vad är det att bli irriterad över? Förutom på människor som inte kan ta hänsyn till allergiker och tycker deras val av snacks är värt att någon hamnar på akuten alternativt DÖR. Jag vill slippa det på mitt samvete alla fall så inga nötter i närheten av min sambo då jävlar får ni svara inför mig och jag kommer inte vara sympatisk till era snacks eller era "behov att äta öppet" don't give a Fucking damn.
Jag väntar fortfarande på att nötter ska vara lika olagligt som alkohol att synas med i butiker / på tåg etc.
Vem har sagt att det är så?
Varför jobbar du så hårt på att få till en pissing contest om vem som har det jävligast?
Jag har inte läst något inlägg här förutom dina där någon hävdar ngt annat än att de luftburna och kraftiga allergierna är värst.
De som är svårast att undvika i det dagliga livet är nötter, citrusfrukter, parfym och pälsdjur då det är de allergener som sprids mest på offentliga platser av okunniga och oempatiska ickeallergiker. Det finns säkert fler som jag inte känner till, men allt som avger starka lukter är potentiellt framkallande av fara för andra.
"Proffessor" menar du, ett skämt som inte vet vad han talar om. Jag som aldrig blivit testad för just nötter har genom att få i mig nötter av misstag konstaterats vara nötallergisk, så det behövs inga tester för att påvisa nötallergi.
Du vill alltså påstå att när jag och andra trots försiktighet ändå råkar få i oss liten mängd inbillar oss när vi svullnar i halsen? vilken tur att läkarna inte tycker det utan tvärtom tar det på allvar.
Sist jag fick en reaktion var på jobbet, vi hade fått tårta av anhöriga, en jordgubbstårta och en nöttårta, jag skar jordgubbstårtan med samma tårtspade som någon annan innan tagit en bit nöttårta med utan att veta om det.
En tugga på tårtan och reaktionen kom som ett brev på posten. 12 betapred direkt och ner på vårdcentralen där jag fick ytterligare tabletter och uppsikt under drygt en timme innan jag fick gå tillbaka till jobbet.
Vilken tur att inte denna "proffessor" jobbade där då.
Din dotter kissar väl inte inför öppen ridå i butiken bara för att det är mycket kunder? Det är inte svårare att trycka något snabbt i munnen bakom ett hörn eller att smita in på lagret en minut och ta en tugga.
"proffessor" ja han påstår att han vet saker, det gör ingen till proffessor. Han skulle behöva vara med när vi inbillar oss att vi är nötallergiska, och tala om vad vi ska göra när vi inbillar oss att vi får svårt att andas. Det är då en jäkla tur att vi har utbildade läkare i det här landet som kan sina saker och vet hur allvarligt det kan bli. Man får inte betapred och adrenalinspruta hur som helst utskrivet.
Nej jag har ingen utbildning men jag kan min allergi och har flera i min närhet med svåra allergier som kan bli livsfarliga. Det är ingen inbillning.
"proffessor" ja han påstår att han vet saker, det gör ingen till proffessor. Han skulle behöva vara med när vi inbillar oss att vi är nötallergiska, och tala om vad vi ska göra när vi inbillar oss att vi får svårt att andas. Det är då en jäkla tur att vi har utbildade läkare i det här landet som kan sina saker och vet hur allvarligt det kan bli. Man får inte betapred och adrenalinspruta hur som helst utskrivet.
Nej jag har ingen utbildning men jag kan min allergi och har flera i min närhet med svåra allergier som kan bli livsfarliga. Det är ingen inbillning.
Jag läste vad han skrev, han skrev även att det finns de som reagerar på luftburen allergi, men att det var väldigt få, samt att det ofta blev reaktioner i de övre slemhinnorna och att man med medicin kunde stävja det.
Han förnekade inte att det finns.
Men han skrev också att det inte hade skett någon regelrätt forskning, utan endast hans egna samlade erfarenheter, men han förnekade inte att det de som reagerade på allergener som var i luften
Så du driver också en liten butik, eller är det du som är TS dotter?
Nej det är heller inte väldigt ovanligt, det är väldigt vanligt tyvärr, däremot är det väldigt vanligt att omgivningen beter sig som du, nonchalerar problemet, och den sk proffessorn. Som sagt, fråga alla de som lider av svåra och allvarliga allergier innan du skriver.
Nej det är heller inte väldigt ovanligt, det är väldigt vanligt tyvärr, däremot är det väldigt vanligt att omgivningen beter sig som du, nonchalerar problemet, och den sk proffessorn. Som sagt, fråga alla de som lider av svåra och allvarliga allergier innan du skriver.
Läste du överhuvudtaget mitt inlägg innan du svarade. Jag skrev inte att nötallergi är värst, jag skrev något helt annat!
Jag har för övrigt luftburen jordnötsallergi men bara just utandningsångor. Jag kan inte stå så nära någon som äter jordnötter att jag känner doften, då blir jag astmatisk men det går att häva med medicin.
Jag får även kraftiga reaktioner av hudkontakt med jordnötsolja och av att få i mig jordnötter, mycket må mängder räcker för att jag ska må dåligt, men antihistamin räcker (har räckt hittills) för att häva reaktionen, så jag betraktar inte min allergi som allvarlig.
Att känna doften av häst i någons kläder får mina ögon att rinna och klia, gå in i ett stall kan jag glömma, men inte heller dessa reaktioner är annat än jävligt obehagliga. Inga allvarliga allergier.
Men jag uppskattar ändå om folk låter mig slippa dessa obehag genom att visa ett minimum av hänsyn och inte utsätta mig för dessa allergener på platser där jag inte kan komma undan eller där jag borde vara skyddad (typ allergisektionen av tåg eller bussar).
Går jag in på en pub förväntar jag mig att folk äter jordnötter och flyttar på mig om de kommer för nära.
Jag har inte skrivit om vilken allergi som är den vanligaste orsaken till dödsfall i Sverige och förstår inte varför det kommer in i bilden.
Bi- och getingstick hör ju inte heller till diskussionen då den ju gäller hur man kan underlätta för allergiker genom att exempelvis inte äta nötter på vissa platser. Människor går i regel inte runt och sprider bin och getingar till sin omgivning.
Och vad min människosyn beträffar- du vet ingenting om mig så jag förstår inte varför du uttalar dig.
Jag kommer inte svara mera på dina inlägg. Tack för diskussionen och ha en trevlig kväll!
Jag har inte skrivit om vilken allergi som är den vanligaste orsaken till dödsfall i Sverige och förstår inte varför det kommer in i bilden.
Bi- och getingstick hör ju inte heller till diskussionen då den ju gäller hur man kan underlätta för allergiker genom att exempelvis inte äta nötter på vissa platser. Människor går i regel inte runt och sprider bin och getingar till sin omgivning.
Och vad min människosyn beträffar- du vet ingenting om mig så jag förstår inte varför du uttalar dig.
Jag kommer inte svara mera på dina inlägg. Tack för diskussionen och ha en trevlig kväll!