• Meriall

Ninjutsu

Hur kan du träna med dem om du bor i Sverige? Jag föreslår att du hittar en ninjutsuklubb nära där du bor och kollar vad de lär ut. Är det ngn specifik historisk källa du vill använda så prata med tränaren om det. Jag tror inte på att öva själv, det är en kampkonst som man lär sig genom kamp med andra.

• Meriall

Vill du lära dig försvara dig på riktigt så tycket jag inte ninjutsu är en bra grej. Har tränat det själv och eftersom teknikerna är dödliga så måste man träna dem långsamt för att inte skada sin träningspartner. Jag tror inte sådan träning håller i en riktig strid, då blir man överrumplad.

Jag tycker då det är bättre att träna någon kamp som går att köra i full hastighet, helst även tävla i så man lär sig hur man funkar psykologiskt i lite mer skarpt läge. För det som det oftast faller på är dålig "stridsvana". Föreslår att du istället kör något med sparkar/slag typ karate/boxning/taekwondo/ eller om du är intresserad av vapen (ninjutsu är mycket vapen!) så kendo om du gillar österländskt och hema om du gillar västerländskt. Även om man inte får gå med skarpa svärd i samhället så kan nästan vilket längre tillhygge som helst användas på liknande sätt om man behärskar en sådan kampkonst.

Är det bara det mentala och inte stridsträning du vill fokusera på så kör på någon av de du länkade.

• Meriall
    FM2018 skrev 2018-07-04 19:36:16 följande:

Hur ser du på och har uppfattat möjligheterna i att lära sig på egen hand, även för mer extrema situationer? Det talat mycket om egen förmåga.

Jag tror det är jättesvårt om inte omöjligt. Jag tror stridsvana är det centrala. Du behöver minst en att öva med. Annars vet du dels inte hur du reagerar när det blir skarpt läge och dels vet du inte om det du gör faktiskt fungerar.
Svar på tråden Ninjutsu