• Anonym (Undrar)

Småsyskon bor hos storebror

Jag har ändrat åldrarna lite. I området där jag bor, bor också en ganska ung kille han är 21 och två barn till. En flicka på 16 (som jag först trodde var pojkens flickvän men som är hans syster) och en mindre flicka på 12 år.

Det är en helsvensk familj. Anledningen att de bor där är för att föräldrarna knarkar och de kan helt enkelt inte bo där. Det är för destruktivt. Så de bor hos sin storebror som verkar försörja sina syskon. Han jobbar på en fabrik eller dylikt.

Det är en bra kille, det är inte att han är dålig på något sätt, men han är ju själv ett barn och har väl i praktiken adopterat två barn.

Men jag vettifan, det känns rätt olustigt med ett barn som tar hand om två barn och inga vuxna. Jag säger inte att han gör ett dåligt jobb de har kläder, äter frukost på balkongen ihop och handlar osv. Städad lägenhet. men ändå. Det är barn. Han är 21. Jag vet att man är myndig osv. men man är ju på många sätt ett barn ändå i den åldern.

Ringa med orosanmälan till soc? Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Småsyskon bor hos storebror
  • Anonym (Idipt)

Menar du på allvar att du vill splittra det lilla dom har kvar av son familj? Vad är det för fel på dig? Btw är man VUXEN när man är 21år

• Anonym (Syster & familjehem)

Man är inte ett barn när man är 21! Socialen är garanterat redan inkopplad. Jag var 22 när jag blev familjehem till min syster (16 år) och min bror 19 år (han har autism och en lättare utvecklingsstörning, han gick ut sär-gymnasiet ett år senare.)

• Anonym (Syster & familjehem)
    klyban skrev 2018-07-05 23:38:38 följande:

Precis vad jag tänkte skriva, han är ju en vuxen och närstående på detta.

Kan det ens bli bättre om situationen är så illa på hemmafronten?

Kanske TS kan hjälpa han ekonomiskt, då det låter som det är en hel del detta kostar.

Det skulle var till en hjälp än hacka på en 21åring som tar ett extraordinärt ansvar.

Troligtvis är han familjehem och då får man pengar från socialen som täcker kostnaden för barnen.
  • Anonym (A)
    Anonym (pappa) skrev 2018-07-05 23:50:46 följande:
    Det finns få sätt att bli vuxen snabbare än att behöva och vilja ta hand om sina småsyskon. Han har förmodligen gjort den långt innan han flyttade hemifrån, så han är nog vuxnare än du tror, trots att han bara är 21.

När jag var 21 bodde jag också i eget hus med 4 småsyskon, den yngsta var 11. Soc var väl medvetna om situationen och vi hade väldigt bra stöd från soc och ungdomsstödet. 

Du vill orosanmäla till soc. Samtidigt skriver du själv att det inte verkar finnas något att oroa sig över så det blir lite paradoxalt.
    Håller med
  • Anonym (Oro?)

Anmäler gör man ju om man är orolig för något. Vad är du orolig för? Att killen har jobb? Att lägenheten är städad? Att de handlar mat och äter frukost tillsammans?

Det är nog bäst du anmäler varenda fungerande familj i hela området, inklusive din egen, om du ser något av ovanstående som ett problem.

• Anonym (Tja)

Antar at soc redan är i kopplad, annars ska du såklart anmäla. Så situationen kan utredas. Föräldrarna kan få hjälp etc. en anmälan innebär inte att någon kommer avrättas, vilket vissa här verksr tro.

• Anonym (Hast)

Min första tanke är "vad fint", vad fint att han tar hand om dom så dom kan fortsätta vara en familj och inte behöver omplaceras.

• klyban
    Anonym (Syster & familjehem) skrev 2018-07-06 06:38:13 följande:
    Troligtvis är han familjehem och då får man pengar från socialen som täcker kostnaden för barnen.

Jo, men jag tänkte om man vill hjälpa, så varför inte hjälpa med något som han troligen har ont av = pengar elelr understöd av nått.
    Än börja kraxa SOC för en person som verkar ta ett extraordinärt ansvar.

hur många meter var det?
  • Anonym (Men fy fasen)

Åh, ¨så jag ogillar typer som dig ts!

Att en 21-åring skulle vara ett barn?
    Vet du inte att du har alla rättigheter och skyldigheter som varje vuxen människa över 20 har i den åldern?

Själv var jag både gift och hade barn vid 21 års ålder. Utan några problem.

• Anonym (Live and let live)
    Anonym (Tja) skrev 2018-07-06 11:45:25 följande:

Antar at soc redan är i kopplad, annars ska du såklart anmäla. Så situationen kan utredas. Föräldrarna kan få hjälp etc. en anmälan innebär inte att någon kommer avrättas, vilket vissa här verksr tro.

Vad ska anmälas? Barnen har det riktigt bra med sitt storasyskon.
Svar på tråden Småsyskon bor hos storebror