Inlägg från: Anonym (Dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dotter)

Pappa missbrukar

I flera år har pappa tagit droger och alkohol. Han splittrade hela familjen pågrund av sitt missbruk. Mamma försökte hjälpa han så länge tills hon inte orkade mer. Han var / är även sexmissbrukare.

Jag känner inte min pappa, jag känner inte igen honom och den bilden av en familjefar jag har är borta. Han har förstört sitt liv.

Han hade en bra familj och ett bra jobb inom myndigheterna som han älskade! Han tog hand om sin familj.

Nu är han en tragisk gestalt som är arbetslös och har en dom på sig för massa punkter.

På bara 8 år har han fallit ner totalt.

Han fick arv en stor summa som han slösa bort på väldigt kort tid. Vi barn fick inget för han ville bara tänka på sina behov som droger och festa och köpa prostituerade.

Allt är så tragiskt och vi barn är så oroliga. Han vill komma hit men jag mår dåligt över det men samtidigt så vill jag för det är min pappa. Men tanken att han åter igen sitter här och tar droger bakom min rygg och beter sig skumt gör mig illa till mods. Sist han var här ville han inte prata och han var knappt med mig.

Min älskade far :(. Hur kunde hans liv förstöras så!!

Han var så älskad och respekterad av många och nu så ser alla på han med avsmak.

Är det någon mer som har en missbrukande pappa eller mamma? Hur är det att ungås med dom?

• Svar på tråden Pappa missbrukar
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (H) skrev 2018-07-06 11:10:36 följande:

Jag hade en missbrukande far (han dog för 1,5år sedan). Han var aldrig närvarande under våran uppväxt och ringde endast när han var hög eller full, antagligen för att det var enda gången hans samvete över sin utevaro inte störde honom. Vi fick ju oavsett vad vi tyckte lära oss leva med det och det gjorde vi.

Du behöver lära dig att vi inte kan påverka våra föräldrars val av liv, han har valt droger. Vill han träffa er måste du sätta upp hårda riktlinjer om att inga droger får förekomma hos er! Skuldbelägg inte dig själv, det finns inget du har kunnat göra annorlunda. Han får leva med konsekvenserna av sitt liv.

Jag lägger dock till en notis att även om du hatar honom och hans val av liv, sluta inte ha kontakt. En gång i halvåret/året räcker, ett telefonsamtal. Det är det jag ångrar mest när pappa dog, att vi inte hade nån kontakt. För hans tragiska livsöde han gick till mötes skakade om oss alla.

Tråkigt att ni hade det så, min pappa var en ansvarsfull pappa men när syskonen var 16 år (idag 25) så urarta allt. Hans bruk blev missbruk och eskalerade väldigt snabbt. Han hade ju alkohol problem till en början men för oss var det ?normalt?.

Jag hatar honom inte men tycker synd om honom. Detta har satt han i extrem skuld och varje månad frågar han all oss barn och mamma om pengar. Vi kan inte säga nej för han behöver mat säger han. Vi vill lita på honom.

Vi vet att han bara ringer när han behöver något. Annars så svarar han aldrig. Nu vill han komma men det är inte för min skull! Det är något är lurt.

Vi är fega och kan inye säga ifrån (barnen). Han kan heller inte prata allvar för då blir han arg.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (ddd) skrev 2018-07-06 10:36:55 följande:

Det enda jag kan säga är att visst kan ni umgås, bara du inser att drogerna kommer på första plats, pengar till droger på andra plats och ni familj möjligen på tredje plats. Då blir du inte besviken. 

Det är så, han hör aldrig av sig och svarar aldrig om det inte är pengar han vill ha. Då är han sååå snäll och berättar massa planer han vill göra med oss och att vi ska bli familj igen.

Men vi vet att allt ör prat. Det är jobbigt. Vart tog min underbara ansvarsfulla pappa vägen undrar man. Vi hoppas så att han förändras för detta är inye han.
Svar på tråden Pappa missbrukar