• fiffffi

    Nu har jag 4 veckor att gå ner 10 kg på!

    HUR svårt kan det vara att gå ner 10 kg på 4 veckor? 10 kg lättare när jag kommer till jobbet efter semestern!
    Ge mig era absolut bästa tips!! Start blir imorgon! Har gymkort, är det bästa att lyfta riktigt tungt eller att köra kondition?

  • Svar på tråden Nu har jag 4 veckor att gå ner 10 kg på!
  • Piccazzo

    Inget av det.

    Gå ned i vikt gör du med kosten.
    Bättra din hälsa ovh förändra kroppskomposition gör du med träning.

  • Solli

    Inte säkert du går ner i vikt bara för att du börjar träna. Men "bränna" fett kommer du att göra.

    Som bekant väger muskler mer än fett.

    Vad du skall äta lr inte äta är inte problemet, utan mängden du stoppar i dig.

    Att börja träna och samtidigt banta tycker jag inte är en bra kombination.

  • finskatjejen

    Varför så bråttom? Antagligen har det tagit flera år för dig att lägga på vikten. Blir nog inte långvariga resultat på 4 veckor. Du måste ändra kosten för gått. Om du har bara 10kg övervikt skulle jag säga att gå ner 10kg är omöjligt och ännu mindre om du är redan normalviktig. Kanske möjligt om du väger väldigt mycket.

    Om du tränar mycket (speciellt på gym) kommer du få mer muskler vilket väger mer än fett. Så stirra inte endast på vågen, måttband är bättre. det

  • Steven01

    Rimligt är att gå ner 1kg i veckan, mer så blir det inte hållbart. Satsa långsiktigt och kom igång mer träningen så kommer du må bättre resten av livet.

  • Sayan

    Hej TS, jag vattenfastade i 10 dagar och gick ner 10 kilo på 10 dagar. Självklart är det olika hos personer men det är en väldigt effektiv metod vilket är säkert och nyttigt om gjort rätt.

    Vattenfasta är när man under en bestämd period bara dricker vatten och inget annat, inget käk, ingen frukost, inget alls.

    Det är viktigt att se till att du dricker mycket vatten.

    Många tror det är farligt men det är det motsatta.

    Fördelar:

    Snabb viktnergång

    Krymper matsäcken

    Dödar farliga celler, sägs att det är förebyggande mot cancer.

    Nackdelar:

    Man är seg första dagarna

    Man får dåligt immunförsvar och måste därmed vara försiktig.

    Och kan efter en tid få muskelvärk.

    Hur det funkar ör att de första 2 dagarna är svårast, kommer du förbi dom så klarar du dig galant, man är seg då och hungrig men efter runt 3 dagar börjar kroppen bryta ner fett och lite muskler (oroa dig inte om det, det får du tillbaks inom några dagar pga muslelminnet).

    När kroppen inser att den knte får i sig mat använder den sig av extra fett du har på kroppen för att få de vitaminer du behöver för att överleva.

    Har du några frågor så kan du skriva vidare. Lycka till.

  • Sayan

    Måste tillägga att det är viktigt att avbryta kosten rätt.

    Alltså på första dagen räcker det med en skiva vatten melon och så fortsätter du så i en vecka och gradvis tar upp dig till tyngre mat som kokta grönsaker och så vidare.

    Eftersom din matsmältningsprocess stängs av efter runt 3 dagar (så du får extra energi) så måste du sätta igång den rätt.

    Annars får du tillbaka all vikt som du har förlorat. Dessutom blir du mätt snabbt och all mat smakar gott så det är inte svårt att hålla kosten.

  • baralillatant

    Kör en combo av kondition och styrka, mest kondition skulle jag säga men är ingen expert. Plus att du tar en långpromenad morgon och kväll.

    Ät ett ägg till frukost och lite kött och mycket grönsaker lunch/middag.

    Drick mycket vatten och ta gärna en resrob varje dag (eftersom du kommer svettas mycket när du tränar mycket)

    Det svåra är att hålla uppe intensiteten i träningen och att ge fasen i att stoppa grejer i munnen :p

    Men visst går det, nästa utmaning blir att inte gå upp igen..

Svar på tråden Nu har jag 4 veckor att gå ner 10 kg på!