• Js93

    Jag vill ta tjänstledigt

    Jag är 25 år, utbildad barnskötare och har jobbat på olika vik inom barnomsorgen de senaste 5 åren och har äntligen fått fast anställning!

    Jag är extremt glad över mitt jobb. Grym chef, underbara kollegor och en fantastisk grupp med barn.

    Problemet jag har är att jag hela mitt liv har drömt om att åka som aupair. Jag har hela tiden tänkt att så fort mitt vik går ut så ska ja söka. Jag har "tyvärr" blivit förlängd hela tiden och nu har jag en fast anställning på 100%. Det är som sagt inget negativt, tvärt om! Men det gör ju också att min dröm kanske inte går att göra till verklighet. Jag har sparat pengar och har råd att åka typ imorgon. Men jag vill åka nästa sommar. Jag har inte sagt till varken kollegor eller chef att jag ens tänkt tanken då jag böt till en ny förskola i augusti förra året. Därför ville jag inte säga något just för att kunna få fast anställning. Men nu känner jag mig så otroligt dum och ful som gjort det. Jag vill träffa min chef efter sommaren och diskutera detta och vara ärlig. Jag vill läsa till förskollärare, men jag vill verkligen åka 1 år som aupair till USA innan jag "blir vuxen" och satsar på jobbet.

    Tycker ni att jag är helt dum i huvudet?

  • Svar på tråden Jag vill ta tjänstledigt
  • isaswe

    Problemet är väl om arbetsgivaren vill ge tjänstledigt för att åka som au-pair. Jag är inte så insatt i just den biten men är det inte så att det bara går att ?kräva? tjänstledigt om det handlar om studier? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. Alla andra anledningar handlar om välvilja från arbetsgivaren.

    Så i värsta fall får du ju säga upp dig om du absolut vill åka.

    Har själv varit au-pair men var yngre än dig, 21 år, och tyckte det var väldig lärorikt.

  • Js93
    isaswe skrev 2018-07-10 10:58:03 följande:

    Problemet är väl om arbetsgivaren vill ge tjänstledigt för att åka som au-pair. Jag är inte så insatt i just den biten men är det inte så att det bara går att ?kräva? tjänstledigt om det handlar om studier? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. Alla andra anledningar handlar om välvilja från arbetsgivaren.

    Så i värsta fall får du ju säga upp dig om du absolut vill åka.

    Har själv varit au-pair men var yngre än dig, 21 år, och tyckte det var väldig lärorikt.


    Ja, men de är så det är. Det är bara om min chef vill vara schysst liksom. Hon har ingen skyldighet att ge mig tjänstledighet... De är därför jag undrar om det är dumt att ens chansa
  • Alesis

    Det kan väl inte skada att lyfta att det är en fundering du har burit på ett tag, skulle hen nu bli upprörd så säger det väl en hel del om den personen om inte annat. 

  • isaswe
    Js93 skrev 2018-07-10 11:01:04 följande:

    Ja, men de är så det är. Det är bara om min chef vill vara schysst liksom. Hon har ingen skyldighet att ge mig tjänstledighet... De är därför jag undrar om det är dumt att ens chansa


    Du kan ju självklart ta upp frågan och ha en diskussion, men fundera över om det är värt en eventuell uppsägning. Det beslutet kan ingen ta för dig.

    Varför vill du vara au-pair? Det ger ju ingen annan arbetserfarenhet än den du redan har. Så avancerat är det inte och lönen är generellt sätt inget är hurra över.

    Vad händer om familjen du hamnar hos är något annat än vad de utmålar sig för att vara? Och att du då gett upp ett jobb för något du avskyr? Säger inte att det kommer bli så men har själv råkat ut för det.

    Ellerär det själva resandet som är lockande?
  • Js93
    isaswe skrev 2018-07-10 11:08:42 följande:

    Du kan ju självklart ta upp frågan och ha en diskussion, men fundera över om det är värt en eventuell uppsägning. Det beslutet kan ingen ta för dig.

    Varför vill du vara au-pair? Det ger ju ingen annan arbetserfarenhet än den du redan har. Så avancerat är det inte och lönen är generellt sätt inget är hurra över.

    Vad händer om familjen du hamnar hos är något annat än vad de utmålar sig för att vara? Och att du då gett upp ett jobb för något du avskyr? Säger inte att det kommer bli så men har själv råkat ut för det.

    Ellerär det själva resandet som är lockande?


    Jag har alltid velat bo i USA, men när jag fick min fasta anställning så gav jag upp idén och åkte till Kalifornien på semester. När jag kom hem blev jag nästan deprimerad för att jag så gärna vill bo och uppleva USA ordentligt. Känner mig så töntig haha
  • Fins Mamma
    isaswe skrev 2018-07-10 11:08:42 följande:

    Du kan ju självklart ta upp frågan och ha en diskussion, men fundera över om det är värt en eventuell uppsägning. Det beslutet kan ingen ta för dig.

    Varför vill du vara au-pair? Det ger ju ingen annan arbetserfarenhet än den du redan har. Så avancerat är det inte och lönen är generellt sätt inget är hurra över.

    Vad händer om familjen du hamnar hos är något annat än vad de utmålar sig för att vara? Och att du då gett upp ett jobb för något du avskyr? Säger inte att det kommer bli så men har själv råkat ut för det.

    Ellerär det själva resandet som är lockande?


    Fast som bitr. Rektor hade jag sett det som en fördel. Man har fått se andra delar av världen och fått lite inblick i hur det är att komma ny till en plats. I dagens skola/förskola behövs de ögonen.
    ?
  • Js93
    Fins Mamma skrev 2018-07-10 11:34:23 följande:

    Fast som bitr. Rektor hade jag sett det som en fördel. Man har fått se andra delar av världen och fått lite inblick i hur det är att komma ny till en plats. I dagens skola/förskola behövs de ögonen.


    Hur hade du velat att jag lyfte frågan till dig?
  • isaswe
    Fins Mamma skrev 2018-07-10 11:34:23 följande:

    Fast som bitr. Rektor hade jag sett det som en fördel. Man har fått se andra delar av världen och fått lite inblick i hur det är att komma ny till en plats. I dagens skola/förskola behövs de ögonen.


    Det är absolut en fördel att ha jobbat och pluggat utomlands! Det har dom sagt själv gjort och ångrar det absolut inte.

    Eftersom TS är osäker på hur hen skall göra är det viktigt att fundera över vad man är beredd att offra.

    Jag tycker definitivt att bo utomlands är att rekommendera och kommer ge alt mitt stöd till mina barn om de vill göra det som äldre.
  • Fins Mamma
    Js93 skrev 2018-07-10 11:35:06 följande:

    Hur hade du velat att jag lyfte frågan till dig?


    Kom in och prata bara. Och så långt före som möjligt!
    ?
  • Js93
    Fins Mamma skrev 2018-07-10 11:45:04 följande:

    Kom in och prata bara. Och så långt före som möjligt!


    Ja, tänkte prata nu i augusti och vill åka i juni!
  • isaswe
    Js93 skrev 2018-07-10 11:29:24 följande:

    Jag har alltid velat bo i USA, men när jag fick min fasta anställning så gav jag upp idén och åkte till Kalifornien på semester. När jag kom hem blev jag nästan deprimerad för att jag så gärna vill bo och uppleva USA ordentligt. Känner mig så töntig haha


    Om du verkligen vill åka, så kör på det. Så länge man tänker igenom allt ordentligt och har back-up-plan om saker skiter sig.

    Jag tror på att man oftare ångrar det man INTE gjort än det man faktiskt gjorde.

    Det är inte alls töntigt att vilja uppleva en annan kultur och land. Om du känner så starkt så kör på. Jobb finns alltid. Jag lärde mig att skilja på att flytta TILL något och att flytta FRÅN något. Det första är ju att föredra eftersom att om du flyttar från något spelar det ingen roll var du hamnar.
  • Hilde3000

    Som andra sagt så behöver chefen inte ge dig tjänstledigt men har du en välvillig chef så kanske du får det iaf. Min chef skulle inte gå med på det eftersom det innebär en rekrytering av en vikarie, men frågan är ju fri.

  • Js93
    isaswe skrev 2018-07-10 11:48:58 följande:

    Om du verkligen vill åka, så kör på det. Så länge man tänker igenom allt ordentligt och har back-up-plan om saker skiter sig.

    Jag tror på att man oftare ångrar det man INTE gjort än det man faktiskt gjorde.

    Det är inte alls töntigt att vilja uppleva en annan kultur och land. Om du känner så starkt så kör på. Jobb finns alltid. Jag lärde mig att skilja på att flytta TILL något och att flytta FRÅN något. Det första är ju att föredra eftersom att om du flyttar från något spelar det ingen roll var du hamnar.


    Tack! Känner mig mer och mer trygg i det jag vill!
Svar på tråden Jag vill ta tjänstledigt