Inlägg från: isaswe |Visa alla inlägg
  • isaswe

Jag vill ta tjänstledigt

Problemet är väl om arbetsgivaren vill ge tjänstledigt för att åka som au-pair. Jag är inte så insatt i just den biten men är det inte så att det bara går att ?kräva? tjänstledigt om det handlar om studier? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. Alla andra anledningar handlar om välvilja från arbetsgivaren.

Så i värsta fall får du ju säga upp dig om du absolut vill åka.

Har själv varit au-pair men var yngre än dig, 21 år, och tyckte det var väldig lärorikt.

• isaswe
    Js93 skrev 2018-07-10 11:01:04 följande:

Ja, men de är så det är. Det är bara om min chef vill vara schysst liksom. Hon har ingen skyldighet att ge mig tjänstledighet... De är därför jag undrar om det är dumt att ens chansa

Du kan ju självklart ta upp frågan och ha en diskussion, men fundera över om det är värt en eventuell uppsägning. Det beslutet kan ingen ta för dig.

Varför vill du vara au-pair? Det ger ju ingen annan arbetserfarenhet än den du redan har. Så avancerat är det inte och lönen är generellt sätt inget är hurra över.

Vad händer om familjen du hamnar hos är något annat än vad de utmålar sig för att vara? Och att du då gett upp ett jobb för något du avskyr? Säger inte att det kommer bli så men har själv råkat ut för det.

Ellerär det själva resandet som är lockande?
  • isaswe
    Fins Mamma skrev 2018-07-10 11:34:23 följande:

Fast som bitr. Rektor hade jag sett det som en fördel. Man har fått se andra delar av världen och fått lite inblick i hur det är att komma ny till en plats. I dagens skola/förskola behövs de ögonen.

Det är absolut en fördel att ha jobbat och pluggat utomlands! Det har dom sagt själv gjort och ångrar det absolut inte.

Eftersom TS är osäker på hur hen skall göra är det viktigt att fundera över vad man är beredd att offra.

Jag tycker definitivt att bo utomlands är att rekommendera och kommer ge alt mitt stöd till mina barn om de vill göra det som äldre.
  • isaswe
    Js93 skrev 2018-07-10 11:29:24 följande:

Jag har alltid velat bo i USA, men när jag fick min fasta anställning så gav jag upp idén och åkte till Kalifornien på semester. När jag kom hem blev jag nästan deprimerad för att jag så gärna vill bo och uppleva USA ordentligt. Känner mig så töntig haha

Om du verkligen vill åka, så kör på det. Så länge man tänker igenom allt ordentligt och har back-up-plan om saker skiter sig.

Jag tror på att man oftare ångrar det man INTE gjort än det man faktiskt gjorde.

Det är inte alls töntigt att vilja uppleva en annan kultur och land. Om du känner så starkt så kör på. Jobb finns alltid. Jag lärde mig att skilja på att flytta TILL något och att flytta FRÅN något. Det första är ju att föredra eftersom att om du flyttar från något spelar det ingen roll var du hamnar.
Svar på tråden Jag vill ta tjänstledigt