• riboflavin

    Vi borde förbjuda halalslakt!!!

    Deceree1 skrev 2018-07-12 09:55:17 följande:

    Även om djuret bedövas så lever det när man skär halsen av den. Och dör sakta medan blodet rinner ur. Bravo SD som kom med ett sånt förslag !!


    Hur tror du att det skiljer sig från en vanlig slakt?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Fjäril Vingad skrev 2018-07-12 10:28:30 följande:

    Det ENDA som skiljer halalslakt från vanlig slakt i Sverige är att en muslim är närvarande och djuret vänds mot Mecka. I övrigt går det precis likadant till! Och djuret skiter nog fullständigt i vem som är närvarande eller hur den vänds.


    Det är till och med så att det finns ett regelverk som påminner om det som gäller vid kravcertifierad slakt som säger att djur vid halalslakt inte får se andra djur slaktas. Detta krav finns inte vid konventionell slakt så på ett flertal slakterier förekommer fortfarande de att konventionella djur slaktas så att efterföljande djur ser detta. Äter man konventionellt slaktat svenskt kött ska man vara helt medveten om att det kan vara slaktat på ett mindre djuretiskt sätt än vad det halalslaktade köttet man vänder sig emot är.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 12:02:09 följande:

    Nej halalslakt utan bedövning är det allra vanligaste och den ska även utföras utan bedövning enligt sed. Det är skillnad på slakt och slakt. Vet du ens vad halal är? Kan du överhuvudtaget ens föreställa dig vilken olidlig smärta det är? Nej precis så kom inte med undanflykter


    Vilket redan är förbjudet i Sverige i och med förbudet mot obedövad slakt. Varför inför ytterligare ett förbud mot något som redan är förbjudet?

    Är det något i den typ av halalslakt som utförs i enlighet med svensk lag du vänder dig mot? Om inte, varför vill du då ha ett förbud mot halalslakt? Räcker inte nuvarande lagstiftning till och på vilket sätt gör den i så fall inte det enligt dig?

    Det finns säkert aktörer i Sverige idag som bryter mot förbudet, de kommer skita lika mycket i ett förbud specifikt mot just halalslakt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 12:21:04 följande:

    Även om det skulle va förbjudet hur ofta tror du ens att det följs? Och tror du ens någon skulle bli eller ens har blivit dömd för något sånt? Nej någon blir sällan dömd för djurplågeri och blir dom det så är det ett bötesbrott.


    Alla stora godkända slakterier följer lagen, om inte så får de böta och riskerar att förlora sitt verksamhetstillstånd. Enskilda anställda kan om de medvetet brutit mot rutiner och regelverk ställa till svars och straffas som privatpersoner. Kan inte tänka mig att de får behålla jobben heller. Små aktörer och privatpersoner kan säkert idag komma undan förbudet, det är absolut ett välfärdsproblem, men tittar man på andelen uppfödd nötboskap, får och fåglar som slaktas utanför de stora slakterierna är antalet djur litet. De som idag bryter mot lagen skulle inte lyda ett förbud mot halalslakt heller. Vore det inte bättre om de pengarna lades på att få fler att efterföljs det befintliga förbudet mot slakt utan bedövning.

    Däremot tycker även jag att straffen för djurplågeri bör ökas men för det behövs inget förbud specifikt mot godkänd halalslakt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 12:38:20 följande:

    Jag har inte läst den nej och den är orellevant eftersom bedövning ändå inte tar bort ens en pyttedel av smärtan vid en halalslakt och att det finns många som slaktar på fester t.ex som inte jobbar på slakteri


    Så det är vid just halalslakt som bedövningen inte hjälper? I andra fall är bedövningen tillfredsställande eller? Och för hemmaslaktaren skulle en förändring av förbudet till att gälla just halalslakt leda till att det efterlevs?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 14:24:10 följande:

    Men snälla du kan inte jämföra en slakt där djuret lider i över 30 minuter med en snabb och smidig slakt med ett skott i huvudet och djuret dör direkt. Är du smart nog så förstår du att ett sånt smärtsamt övergrepp på djuret inte lindras speciellt mycket med bedövning


    Vad är det du inte förstår? Så går precis all jävla slakt av nötkreatur i Sverige till. Bedövning, oftast med bultpistol mot huvudet, sen avblodning medan hjärtat fortfarande slår. För andra djurslagvser processen likadan ut, någon form av bedövning innan halspulsådern skärs av, allt detta medan djuret fortfarande rent biologiskt är vid liv.

    Bedövningsmetoderna som används är godkönda just för att de ska vara effektiva och orsaka full medvetslöshet när de används på rätt sätt. Är du emot halal av det skälet så bör du vara emot att äta kött överhuvudtaget.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-12 18:47:26 följande:

    Djuret lever när den får halsen avskuren.


    Ja det gör det, att bedöva med slaktmask eller bultpistol dödar i regel inte djuret direkt, det ska det inte göra. Man vill att hjärtat ska slå för att hjälpa avblodningen. Bedövningen består i att djuret slås medvetslös. Detta gäller vid både konventionell slakt, halalslakt och kravslakt.

    Alla djur avblodas på samma sätt under ganska lång tid, varför har du så svårt att acceptera det?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 19:09:10 följande:

    Det är faktiskt vanligt att skottet är så nära direkt dödande man kan komma. Det påverkar inte avblodningen för större djur, t ex nöt. För mindre djur kan det göra det, därför används oftare icke penetrerande bultpistoler eller el/gas för dessa. El och gas är svårjobbad eftersom bedövningen kan släppa helt utan bestående skador om avblodningen inte utförs mycket raskt.


    Precis, så nära dödande som möjligt, och ibland också dödande. Men syftet är inte att döda djuret, laddningarna är anpassade så. Själva avlivningen ska ske med avblodningen. Det påverkar avblodningen även hos nöt men inte såpass att köttet blir otjänligt, som hos flera andra djurslag. Det optimala ur köttsynpunkt för nöt är att hjärtat slår under flera minuter efter öppnande av större blodkärl antingen i bröstet eller halsen.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2018-07-12 19:22:00 följande:

    Precis, så nära dödande som möjligt, och ibland också dödande. Men syftet är inte att döda djuret, laddningarna är anpassade så. Själva avlivningen ska ske med avblodningen. Det påverkar avblodningen även hos nöt men inte såpass att köttet blir otjänligt, som hos flera andra djurslag. Det optimala ur köttsynpunkt för nöt är att hjärtat slår under flera minuter efter öppnande av större blodkärl antingen i bröstet eller halsen.


    Ska kanske tillägga att jag inte pratar om vapen med fri projektil då detta är oerhört sällsynt på slakteri på grund av skaderisken.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 19:27:55 följande:

    Nej, syftet är inte att vara dödande. Helt riktigt. Vi är överens. Och även om djuret många gånger faktiskt dör, har studier visat att det är lika vanligt med misslyckade bedövningar som måste upprepas till stort lidande (särskilt tjurar om jag inte minns fel).

    Svårt att komma ifrån att det är en otäck hantering. Gårdsslakt i liten skala (utförd av någon med utbildning och vissa emotionella band till djuren) är nog det bästa ur ett djurskyddsperspektiv.


    Precis, nu ska vi inte bråka med varandra vi står ju på samma sida, men rätt ska ändå vara rätt. Jag har deltagit i en lång rad forskningsprojekt inom området och det är kanske är någon av mina artiklar du läst. Jag håller med om att det bästa för djuren är att slaktas hemmavid, men inte på grund av att den som slaktar då har ett band till djuret utan för att den delen av själva slakten som ger upphov till mest stress hos djuret är transport och väntetid samt hantering av för djuret okända människor. Själva slaktögonblicken utgör en så liten del av det totala traumat nämligen. Min upplevelse(som också stöds av mina data) är att misslyckade bedövningar är vanligare hos små aktörer än på stora slakterier. Små aktörer har oftare underdimensionerade verktyg och saknar stallar som är anpassade för just slakt. Det i samband med att man inte hanterat utrustningen lika ofta som en anställd på slakteri har ger större risk att misslyckas med bedövningen. I samband med att man sällan är en som bedövar och en som avblodar hos en liten aktör överstiger man också oftare maxtiden mellan bedövning och stick hos små aktörer.

    Min slutsats i mitt examensarbete var att det bästa ur ett djurvälfärdsperspektiv är mobiyla slakterier med samma utrustning och personalkompetens som på ett större slakteri som under slakten samarbetar med djurens ordinarie skötare.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 20:27:00 följande:

    Ja kanske var någon av dina studier, i sådan fall tack för ett väl utfört arbete inom ett obehagligt men viktigt område!

    Mobila slakterier låter vettigt. Med emotionellt band tänkte jag en person bekant för djuret som dessutom är mån om dess välfärd. Minns wallraffade filmer inifrån svenska slakterier där några grobianer stod och skrattade åt felaktigt skjutna nötdjur som försökte stå på benen. Vedervärdigt.

    På samma sida står vi avseende svensk halalslakt. Jag tycker däremot SDs motioner om att helst förbjuda alternativt märka importerat kött från obedövad slakt låter vettiga (struntar i vilket parti som framlagt dessa utmärkta förslag och det ska naturligtvis gälla allt obedövad kött, även icke-rituellt). Men du kanske håller med om det?

    Lite off topic, vad tycker du om den svenska grisslakten där koldioxid används?


    Absolut, förslaget är toppen. TS har dock inte ens läst det och det är TS vilja att förbjuda halalslakt jag har diskuterat.

    Jag tycker att gasbedövning med koldioxid borde förbjudas helt, maken till vidrigt medvetet framkallande av ångest är svårt att tänka sig. Att Jordbruksverket konsekvent vänder ryggen åt en enad forskarkår är ett enormt svek.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 20:46:40 följande:

    Nu är jag petig men signaturen "va?" verkar inte vara TS, bara ett nöt av annan sort än de sympatiska fyrbenta.

    Är Jordbruksverket alltså uppmärksammade på och fullt medvetna om hur gasbedövningen går till, men vägrar förbjuda den? Varför i hela friden?


    Man får absolut vara petig, (Va?) verkar har läst förslaget lika dåligt som jag läser användarnamn.

    Upprepade gånger, många av oss som var involverade i översynen jobbar eller har jobbat där till och med men till ingen större nytta än så länge. Problemet är att alternativa metoder är dyra eller osäkra, man verkar anse att en fungerande metod med förutsägbara konsekvenser är bättre än metoder som kräver mer forskning för att bevisas effektiva. Forskningen pågår och så småningom kommer det bli ett förbud, men det går alldeles för långsamt.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (Jaja) skrev 2018-07-12 20:58:36 följande:

    Usch så ledsamt. Jag är uppväxt med ett litet gäng grisar, de blev väldigt gamla eftersom mina föräldrar inte kunde förmå sig att slakta dem. Vilka personligheter! Klipskare än hundarna.

    Vet du vilka metoder som används för grisslakt i andra länder, finns något bättre att inspireras av?


    Egentligen inte, man bultar på vissa ställen (en osäker metod på gris) eller avlivar med avblodningen utan bedövning, vissa använder el vilket är effektivt men ganska svårahanterat. Andra gaser som argon är bättre ut välfärdssynpunkt, men superdyrt tyvärr.

    Själv skulle jag vilja se en utveckling av ett system där grisen själv går mot elektroder för att komma åt en foderdispenser, elektroderna strömsätts först när grisen applicerar tillräckligt tryck mot dem. Grisen hinner inte känna något och slipper skrämmas av att någon sträcker fram elektroder. Systemet skulle kunna byggas för att efterlikna individuella utfodringssystem så att det är en för grisen bekant syn. Problemet med el är just att appliceringen är svår och själva elektroden riskerar att skrämma grisen. Elbedövningen i sig är mycket effektiv, men kortvarig. Så ennegativ faktor är att tiden från bedövning till avblodningen är kort och kräver väl inarbetade rutiner för att efterlevas eller möjligen ett automatiserat system för avblodningen.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Vi borde förbjuda halalslakt!!!