• AngoStura

Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

Ja du ts, min erfarenhet är att inget kommer ändras förrän du tvingar honom till det. Så länge han kommer undan med detta beteendet kommer han fortsätta med det. Det handlar om att han har makt att bete sig som han gör och att du låter honom komma undan med det. (Jag är inte ute efter att skuldbelägga dig, jag vill bara förklara hur jag tänker.) Och makt lämnar man inte så lätt i från sig som du kanske vet. Därför bör du vidta åtgärder som ger hans beteende obehagliga konsekvenser alternativt dra i väg själv och lämna honom med barn och hem.

Angående känslorna som du talar om, om jag skall vara cynisk så gillar han dig säkert, det är bara det att han inte vill göra 50 procent och att han någonstans tycker det är okej att du gör mer än 50 procent. Antagligen för att du är kvinna. Ett annat skäl till att han beter sig som han gör är att han kan. Tyvärr!

• AngoStura

Jag tror du får vara beredd på att han kommer att tycka att du domderar om du skall få fart på honom. Rent av att han kommer att tycka att du är en domderande skata ????. Men det kan det vara värt.

Allvarligt talat du kan nog glömma att han kommer att ändra beteende utan konflikt.

• AngoStura
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 16:50:26 följande:

Det klart du har rätt i det du säger men hur tvingar jag honom? Sluta laga mat? Sexstrejka? Dra iväg? Ge mig gärna tips för du är inne på en smärtsam sanning..tyvärr

Och stora hållhaken är såklart mitt dåliga samvete för barnen.

Men jag har ändå svårt att förstå hur man kan älska någon och samtidigt inte bry sig att hon mår dåligt. Man är ju ett team. Men känner mig som en singelspelare

Egentligen vet väl bara du hur du bäst vidtar åtgärder. Å andra sidan tycker jag alla dina förslag ovan låter bra, nämligen sluta laga mat, sexstrejka och dra i väg.

Framför allt att du slutar göra det han inte gör. Lämna över det till honom. Rätt i knät. Var så god här är konsekvensen av att du inte gör något och att jag inte är en hushållerska. En sak måste du också göra: Sluta vara så duktig med hög moral och dåligt samvete för barnen. Så länge du agerar så kommer han inte att göra något. För han behöver inte göra något. För du har redan gjort det, gjort det bra och antagligen bättre än han hade gjort det.

Hur man kan bete sig som han gör och ändå älska dig är även för mig ett stort mysterium. Dock vet jag att det förekommer. Ofta, tror jag. Jag tror tyvärr att det handlar om det jag skrev förut, att du är kvinna samt att han kan göra det. Angående det här med att ni är ett team. Nej, det är ni inte. Du vill att ni är ett team. Men ni är det inte. Det är bra att inse, fast väldigt plågsamt, förlåt!
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar