• Anonym (Mat)

Jag somnar hungrig ikväll

Lång historia kort blivit ensam med tre barn, har fast jobb men betar av skulder mitt x tog på mig så det går verkligen inte runt. hursomhelst sen han lämna oss har vi ännu inte fått hjämp med billigare boende. Jag och barnen går knappt runt. dom har mat och allt nödvändigt men ikväll hade jag inget att äta. Så tragiskt och overkligt. Jag har ingen närstående här heller. Barnen vill så gärna till badet på lördag och jag hoppas jag får lite grejer sålt lokalt innan dess. Trodde aldrig jag skulle ligga här ensam med tre små och somna riktigt hungrig. Förlåt för snyft inlägg men jag behövde bara skriva av mig.

• Svar på tråden Jag somnar hungrig ikväll
  • Anonym (Mat)
    Anonym (Förstår) skrev 2018-07-13 21:42:16 följande:

Har suttit i samma sits. Folk som inte har pengar kan aldrig i vidaste fantasi förstå känslan.

Blir de långsiktigt så blir det dessutom socialt utanförskap. Folk säger A... men du har ju så mycket, fina kläder bla bla bla. Asså man behöver inte se fattig ut för att vara fattig. Men folk fattar nada!

Alltså, jag håller med dig där, man tar faktiskt avstånd för man orkar inte..

har en vän som ofta säger men vart badar ni då? det käns som att hon fattar men inte vågar fråga rakt ut, ibland käns det som ett hån..men det är egentligen oviktigt för mig, jag försöker bli 100% frisk och bra för att vara en bra förälder, just nu är jag både mamma och pappa liksom.. jag är helt slut och skulle kunna sova i evigheter.. men nu är det som det är.. vad folk tycker och tänker är oviktigt.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Mat) skrev 2018-07-13 22:13:12 följande:

har en vän som ofta säger men vart badar ni då? det käns som att hon fattar men inte vågar fråga rakt ut, ibland käns det som ett hån..men det är egentligen oviktigt för mig, jag försöker bli 100% frisk och bra för att vara en bra förälder, just nu är jag både mamma och pappa liksom.. jag är helt slut och skulle kunna sova i evigheter.. men nu är det som det är.. vad folk tycker och tänker är oviktigt.

• Anonym (Stark)

Vad stark du är. Fortsätt med din positiva syn.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Mat) skrev 2018-07-13 22:13:12 följande:

Sorry, mobilen råkade halka. Därför blev det ett tomt inlägg innan.

Allt kostar pengar. Verkligen allt! Man måste prioritera och inse att ingen kommer hjälpa en. Ibland är det lättare att vara två än en. Kommer FK pengar försent pga deras handläggningstider så drabbas man enskilt. Jag kan inte vara sjuk för 80% av lönen är kass.... ja de är extremt svårt att vara ensam.

Jag prioriterar inte mat till mig själv på samma vis som till barnet men ändå behöver man äta. Tur att jag kan äta samma sak i en vecka i streck...hahaha
  • Anonym (Mat)
    Anonym (Förstår) skrev 2018-07-13 22:28:59 följande:
    Sorry, mobilen råkade halka. Därför blev det ett tomt inlägg innan.

Allt kostar pengar. Verkligen allt! Man måste prioritera och inse att ingen kommer hjälpa en. Ibland är det lättare att vara två än en. Kommer FK pengar försent pga deras handläggningstider så drabbas man enskilt. Jag kan inte vara sjuk för 80% av lönen är kass.... ja de är extremt svårt att vara ensam.

Jag prioriterar inte mat till mig själv på samma vis som till barnet men ändå behöver man äta. Tur att jag kan äta samma sak i en vecka i streck...hahaha
    ingen fara, haha känenr igen mig, jag kan äta VAD som men igår kväll var jag  faktiskt hungrig..

MIn ena son är lite speciell med mat, äter i princip bara korv köttbullar och rostmackor med smör. 

Men man vill ju försöka variera lite åt dom små iaf..! mina älskar grönsaker och grytor!
  • Anonym (Mat)
    Anonym (Stark) skrev 2018-07-13 22:23:30 följande:

Vad stark du är. Fortsätt med din positiva syn.

tack! jag försöker, blev bättre sen jag fick ett bra jobb och utbildning i jobbet
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Mat) skrev 2018-07-13 22:52:11 följande:

tack! jag försöker, blev bättre sen jag fick ett bra jobb och utbildning i jobbet

Grattis!
  • Anonym (Livsfattig)

Känner med dig. Måste vara fasansfullt om man har barn också att ta hand om. Jag har själv blivit fattig pga ohälsa och skilsmässa. Det är surrealistiskt. Varje minut går bara åt att tänka på hur man ska skaffa pengar och vad man kan spara i på. Det är så ovärdigt för att vara Sverige. Det värsta är skammen som finns omkring det hela och att man skonar alla man känner genom att inte berätta. Iallafall jag. Vågar inte ens be min familj, för jävligt! Och socialbidrag är nästan omöjligt att få + att de kostar att de helt äger ditt liv och du ska redovisa vaarje kvitto du handlat för. Fasansfullt har folk berättat. De har blivit mer sjuka av att gå dit.

Ett tips jag fått är att söka fonder. Finns några som man kan söka som fattig, eller så är det kyrkan som gäller som brukar vara generösa mot ensamstående mammor.

Har du inga närstående där du bor eller nån god vän att dela middagar med?

Hoppas du hittar en lösning snart. Kram på er.

• EmberEyes

Nu vill jag inte vara okänslig, så jag ber om ursäkt i förväg om jag uttrycker mig klumpigt.

Har du personer i din fysiska närhet som känner till din situation? Nu menar jag inte att du ska gå runt och tigga i din bekantskapskrets. Jag tänker snarare att om jag visste att min vän/kompis/kollega hade det svårt att få det att gå runt hade jag (well, förutom givit ett ekonomiskt bidrag) kunnat föreslå att "Vi går till badet tillsammans, jag bjuder på inträde och glass!", eller "ska vi ta en fika på stan, jag bjuder" eller andra aktiviteter som kan ge barnen lite guldkant.

• Anonym (Livsfattig)
    Anonym (Förstår) skrev 2018-07-13 21:42:16 följande:

Har suttit i samma sits. Folk som inte har pengar kan aldrig i vidaste fantasi förstå känslan.

Blir de långsiktigt så blir det dessutom socialt utanförskap. Folk säger A... men du har ju så mycket, fina kläder bla bla bla. Asså man behöver inte se fattig ut för att vara fattig. Men folk fattar nada!

Samma här. Kunde inte i min vildaste fantasi förstå konsekvenserna av det. Livet upphör helt för att bara bli överlevnad. Hur kom du ur det?
Svar på tråden Jag somnar hungrig ikväll