• Anonym (Orolig blivande husägare)

Tiden mellan köpekontrakt och tillträde, bolån.... hjälp!

Hej alla, vi fick ett lånelöfte av banken, jag informerade att jag kommer att behöva låna från annat håll till kontantinsatsen, det var inga problem. Allt är klart, vi har skrivit köpekontrakt, kollade med banken igen att allt var ok innan vi skrev på.

Men kom på nu att jag valde en annan bank och lite högre summa, 35,000:- kr mer än vad vi sagt, detta då vi ville kunna buda det där lilla extra för att få huset, banken skrev tidigare att de lånar ut 85% av 1,3 miljoner och vill vi buda mer så får vi gå in med egna medel.

Jag meddelade min personliga bankkontakt detta ovan 2 ggr i vår e-post konversation, vi har en tät kontakt, bad att hon skulle säga till om detta var något problem, men hon sa aldrig något fast jag påtalat detta 2 ggr, kan detta bli ett problem? Jag vill inte ta upp det igen nu när alt är klart med risk att det blir strul, jag har ju ändå meddelat att vi lånade lite mer och även varför.

Sedan undrar jag hur vanligt det är att banken inte medger bolån även fast man fått ett lönelöfte, skrivit köpekontrakt och allt. Inget i vår ekonomiska situation är försämrat utan snarare tvärtom, ja förutom att blancolånet blev lite högre med en annan långivare.

Snälla kan någon svara på mina funderingar, jag oroar ihjäl mig, vill bara skriva på alla papper nu så att det blir klart, jobbigt att vänta.

• Svar på tråden Tiden mellan köpekontrakt och tillträde, bolån.... hjälp!
  • annabellelee

Buda kan man ju göra med ett ganska löst lånelöfte, för vinner man budgivningen har man ändå rätt att tacka nej. MEN man bör kolla noga med banken att lånelöftet gäller den specifika summan och det specifika hus man budar på INNAN man skriver papper, för har man väl skrivit på kontraktet är man bunden till köpet och kan inte dra sig ur utan dyra straffavgifter.

Och ja, banken kan säga att "just det huset tror vi inte är värt de 3 miljoner du bjudit, så vi vill inte ge lån till dig", så man bör kolla innan.

• Anonym (Orolig blivande husägare)
    annabellelee skrev 2018-07-13 08:51:30 följande:

Buda kan man ju göra med ett ganska löst lånelöfte, för vinner man budgivningen har man ändå rätt att tacka nej. MEN man bör kolla noga med banken att lånelöftet gäller den specifika summan och det specifika hus man budar på INNAN man skriver papper, för har man väl skrivit på kontraktet är man bunden till köpet och kan inte dra sig ur utan dyra straffavgifter.

Och ja, banken kan säga att "just det huset tror vi inte är värt de 3 miljoner du bjudit, så vi vill inte ge lån till dig", så man bör kolla innan.

Jo banken har godkänt huset och köpeskillingen, vi har haft kontakt hela tiden, men min fråga är om de extra 35.000:- som vi lånade till kontantinsatsen kan påverka något? Jag har meddelat banken detta 2 ggr men kom på att de återkopplade aldrig på just det.

Kontantinsatsen skulle lånas hos Coop Med Mera bank men vi ändrade till Collector och en lite högre summa, 260.000 istället för 225.000:- 
  • Anonym (Förstår jag rätt)

Du vill köpa ett hus för 1,3 och låna 260k av annan bank för kontantinsats?

Dvs ni vill låna 100% på huset och har inget sparat?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Förstår jag rätt) skrev 2018-07-13 09:36:44 följande:

Nja, de lånar ju mer än 100 %. Först 85 % av 1.3 miljoner (1105 000), sedan 260000 extra = 1365000. De lånar alltså ca 60000 mer än vad huset kostar och har, som sagt, ingen buffert alls.

Ts, hur tänker ni??
  • Anonym (Hm 2)
    annabellelee skrev 2018-07-13 08:51:30 följande:

Håller med
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Förstår jag rätt) skrev 2018-07-13 09:36:44 följande:

Ja det undrar jag också? Varför har ni inget sparande? Ni skall alltså maxa alla lån i taket?

Banken kommer antagligen göra en kreditupplysning innan dom beviljar lånet, lånelöftet kan enkelt brytas om banken väljer att göra en kreditupplysning och ser att ni lånat mer än vad ni kommit överens om.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hm) skrev 2018-07-13 10:02:24 följande:
    Nja, de lånar ju mer än 100 %. Först 85 % av 1.3 miljoner (1105 000), sedan 260000 extra = 1365000. De lånar alltså ca 60000 mer än vad huset kostar och har, som sagt, ingen buffert alls.

Ts, hur tänker ni??
    Precis! Och sedan som marknaden ser ut... spik rakt neråt!
  • tolvtretton

Budade ni så högt att hela blancolånet behövs? Annars är det väl bara att amortera av 35000 på blancolånet så är problemet ur världen?

Om alla pengar behövs är det väl bara att ringa banken - men om de hade satt maxgränsen vid 1.3 miljoner med blancolånet på 225kkr kan de ju neka lånet när ni nu har högre blancolån. Men det är ju inte säkert de bryr sig om 35kkr hit eller dit - det enda sättet att veta är att prata med dem.

Det är ju inte heller säkert att de tar en by kreditupplysning och ser lånet innan ni beviljas lånet, men OM de gör det är det ju inte så bra om det blir tydligt att ni ljugit i ansökan...

• Anonym (Ja)

TS kommer ha en måndaskostnad på 8500-9000kr per månad för bara lånet, på 1.3 milj, jag har nästan hälften av det, och jag kommer låna 3.3 miljoner...

• tolvtretton
    Anonym (Ja) skrev 2018-07-13 12:34:53 följande:

TS kommer ha en måndaskostnad på 8500-9000kr per månad för bara lånet, på 1.3 milj, jag har nästan hälften av det, och jag kommer låna 3.3 miljoner...

Men jag då! Jag lånar tusen miljarder och betalar bara 30kr i månaden!
  • Anonym (Ja)
    tolvtretton skrev 2018-07-13 13:01:58 följande:
    Men jag då! Jag lånar tusen miljarder och betalar bara 30kr i månaden!
    Försöker du var uppnosig?
  • tolvtretton
    Anonym (Ja) skrev 2018-07-13 13:07:52 följande:

Försöker du var uppnosig?

Jag försöker bara, som du, tillförs värde till tråden!
  • Anonym (Ja)
    tolvtretton skrev 2018-07-13 14:33:52 följande:
    Jag försöker bara, som du, tillförs värde till tråden!
    Jag förstår inte vad du skriver dessvärre.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Orolig blivande husägare) skrev 2018-07-13 08:42:15 följande:

Hej alla, vi fick ett lånelöfte av banken, jag informerade att jag kommer att behöva låna från annat håll till kontantinsatsen, det var inga problem. Allt är klart, vi har skrivit köpekontrakt, kollade med banken igen att allt var ok innan vi skrev på.

Men kom på nu att jag valde en annan bank och lite högre summa, 35,000:- kr mer än vad vi sagt, detta då vi ville kunna buda det där lilla extra för att få huset, banken skrev tidigare att de lånar ut 85% av 1,3 miljoner och vill vi buda mer så får vi gå in med egna medel.

Jag meddelade min personliga bankkontakt detta ovan 2 ggr i vår e-post konversation, vi har en tät kontakt, bad att hon skulle säga till om detta var något problem, men hon sa aldrig något fast jag påtalat detta 2 ggr, kan detta bli ett problem? Jag vill inte ta upp det igen nu när alt är klart med risk att det blir strul, jag har ju ändå meddelat att vi lånade lite mer och även varför.

Sedan undrar jag hur vanligt det är att banken inte medger bolån även fast man fått ett lönelöfte, skrivit köpekontrakt och allt. Inget i vår ekonomiska situation är försämrat utan snarare tvärtom, ja förutom att blancolånet blev lite högre med en annan långivare.

Snälla kan någon svara på mina funderingar, jag oroar ihjäl mig, vill bara skriva på alla papper nu så att det blir klart, jobbigt att vänta.

Om ni har så små marginaler att ni oroar er för 35.000 så undrar jag om ni verkligen är redo att köpa hus? Hus kostar. Lagfart kostar, nya pantbrev kostar, upplägg av lån kostar. En rasad tvättmaskin, frys eller panna kostar. Husmarknaden kan dessutom rasa så låna till 100% förstår jag inte hur man vågar, om ni nu tänkt det (jag kanske missuppfattade).
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ja) skrev 2018-07-13 12:34:53 följande:

Jaha? Vad tillför detta till TS?
  • Celaena

Undrar som övriga, hur har ni planerat egentligen? Ni vet att det tillkommer en hel del utgifter utöver själva köpeskillingen vid ett husköp? Har ni ingen buffert alls?

Svar på tråden Tiden mellan köpekontrakt och tillträde, bolån.... hjälp!