• doktorl0ve

Vad tycker ni om kvoterad föräldraförsäkring?

Hej! 

Jag genomför en undersökning för ett skolarbete, och jag undrar vad ni på Familjeliv tycker om kvotering i föräldraförsäkringen. 

Själv är jag negativt inställd till alla former av kvotering, men jag är intresserad av att höra argument för/mot.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om kvoterad föräldraförsäkring?
  • OlgaElvira
    misil skrev 2018-07-13 18:45:31 följande:

Helt absurt att staten ska bestämma,tyvärr finns det många politiker som anser att vuxna människor(föräldrar)snarare är som barn vilka man måste uppfostra och bestämma över dvs ni föräldrar vet inte vad som är bäst för er familj det vet politikern bättre.

Staten bestämmer inte alls. Du får visst själv bestämma hur du vill göra. Men vill du att jag med mina skattepengar ska finansiera din föräldraledighet så vill jag vara med och bestämma. För mig är det ok att finansiera om ni delar. Om ni inte vill det, ert val, så får du betala själv. Som det mesta man vill ha, kan man inte betala får man avstå.
  • Drottningen1970
    OlgaElvira skrev 2018-07-13 18:58:49 följande:

Staten bestämmer inte alls. Du får visst själv bestämma hur du vill göra. Men vill du att jag med mina skattepengar ska finansiera din föräldraledighet så vill jag vara med och bestämma. För mig är det ok att finansiera om ni delar. Om ni inte vill det, ert val, så får du betala själv. Som det mesta man vill ha, kan man inte betala får man avstå.

Du glömmer nu att du inte är ensam om att vara skattebetalare. Även andra (de flesta) skattebetalare har en åsikt och verkar inte anse att det är en bra idé att kvotera.
  • Anonym (M)

Jag är för att dela. Och det har gått jättebra att dela lika ända sen 1974. Så det är bara att dela på. Men jag vet också att folk arbetar skift, studerar, just har studerat och ska börja arbeta, går på tillfällig anställing, är arbetslösa, har småföretag , har många olika skäl varför de hellre fördelar sina dagar olika inom familjen. Och att vissa kan tillbringa väldigt mycket tid med sina barn utan att det syns i statistiken medan andra kan ta sina sex månader, och sen inte vara jämställd resten av de tjugo åren.

Tyvärr tror jag inte heller att det är så att om man bara delar lika så kommer kvinnolöner att stiga inom en viss tid. Då skulle kvinnor utan barn ha betydligt högre löner även i kvinnodominerade yrken. Och kvinnors löner skulle återhämta sej under livet, de flesta byter arbetsgivare några gånger och den tredje arbetsplatsen vet ju inte hur länge man var barnledig för 15 år sedan.

Däremot tror jag att om kvinnors löner i stora kvinnodominerade yrkesgrupper steg, så att fler familjer hade lika stora inkomster så skulle uttaget bli mera jämnt. Det är mycket begärt av en familj med låga löner, eller en lön och studiemedel/ a-kassa, att hjältemodigt offra sin privatekonomi för att kvinnors löner kanske ska öka i framtiden. Man måste börja i andra änden.

Men för alla som har varsin tjänst och kan avvara ev ekonomisk förlust så är det som sagt bara att dela på!

• Anonym (123)

Sämst.

Allas liv är olika och olika lösningar passar olika par. Tycker Paolo Roberto slår huvudet på spiken.

• misil
    OlgaElvira skrev 2018-07-13 18:58:49 följande:

Runt 80% av svenska folket är emot kvotering,du menar att dessa 80% som betalat för föräldraförsäkringen inte ska ska ha någon rättighet att få bestämma hur den ska nyttjas,utan det ska en liten minoritet göra.
  • Anonym (Tvåbarnsmor)

Jag är emot all form av kvotering, oavsett vad det handlar om.

• PH76
    OlgaElvira skrev 2018-07-13 18:58:32 följande:

Jo men det där går ju åta båda hållen. Jag är inte villig att vara med och betala om vi inte kan välja själva. Alternativt att vi tar bort taket på föräldrarpengen.

Det passar inte alla familjensituationer att dela den rakt av.
  • Anonym (Gh)

Du kanske inte ska skriva vad du själv tycker om du försöker göra en undersökning.

• OlgaElvira
    Drottningen1970 skrev 2018-07-13 19:11:01 följande:

Du glömmer nu att du inte är ensam om att vara skattebetalare. Även andra (de flesta) skattebetalare har en åsikt och verkar inte anse att det är en bra idé att kvotera.

Nej, jag är inte ensam skattebetalare. Men jag och flera med mig har valt att rösta på de partier som förordar delad föräldraförsäkring med den modell vi har idag. Vad man då kan göra är att driva opinion för en förändring. Det är så politiska beslut kommer till i en demokrati. Uppenbarligen anser inte tillräckligt många att man vill förändra eller att det inte är en tillräckligt viktig fråga för att driva verkligt opinionsarbete.
  • OlgaElvira
    PH76 skrev 2018-07-13 19:56:54 följande:

Jo men det där går ju åta båda hållen. Jag är inte villig att vara med och betala om vi inte kan välja själva. Alternativt att vi tar bort taket på föräldrarpengen.

Det passar inte alla familjensituationer att dela den rakt av.

Då är det bara att genom opinionsarbete påverka politiken.
Svar på tråden Vad tycker ni om kvoterad föräldraförsäkring?