• hallos­an
    Äldre 13 Jul 21:08
    8760 visningar
    9 svar
    9
    8760

    Vad säger vildvittrorna i Ronja??

    Jag satt och tittade på Ronja Rövardotter i veckan och tänkte på, vad säger egentligen vildvittrorna?

    När Ronja gömmer sig i forsen låter det som "Syns inte, finns inte"

    Men sen när hon fastnar med foten i snön är det svårt att höra vad de säger. Nånting om "skravaravi" osv eller är det bara rotvältska?

  • Svar på tråden Vad säger vildvittrorna i Ronja??
  • Äldre 13 Jul 21:18
    #1

    Vid något tillfälle säger de i alla fall "nu ska blodet flyta"...

  • Äldre 13 Jul 21:18
    #2

    "Lilla vackra människa" säger de väl i ett parti iaf men det var nog inte det du syftade på...

  • compli­cit
    Äldre 13 Jul 21:21
    #3

    Var länge sedan jag såg Ronja, men vad jag minns så säger hon också "Nu ska jag hämta systrarna mina."

  • Äldre 13 Jul 21:30
    #4
    +1

    Nu  blev jag nyfiken och var tvungen att kolla efter.

    I stycket med Ronja i skidbacken säger/skriker vildvittran följande meningar:
    "Lilla vackra människa"
    "Lilla vackra människan"
    "Ligger här och vilar sig" (det är den här meningen som är svår att höra. Jag lyssnade efter 3 gånger och var ändå tvungen att ta fram boken och dubbelkolla för att vara säker på att det kunde vara det, men när man väl vet så hörs det)
    "Nu ska jag hämta systrarna mina"
    "Nu ska jag hämta systrarna mina"
    "Sen får hon aldrig vila mera"
    "Aldrig mera, aldrig mera"


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • hallos­an
    Äldre 13 Jul 22:47
    #5

    Så det är taget direkt ur boken de där replikerna?

    Låter som hon skriker typ "nu skå skaravari vika" i nån replik.

    Men stort tack för upplysningen. Jag har faktiskt aldrig läst boken om jag ska vara ärlig. Jag är väldigt dålig på att läsa böcker. Det ligger en här som jag läst 25 sidor ur, 331 sidor lång så det lär ta några veckor.

  • Äldre 13 Jul 23:15
    #6
    hallosan skrev 2018-07-13 22:47:10 följande:

    Så det är taget direkt ur boken de där replikerna?

    Låter som hon skriker typ "nu skå skaravari vika" i nån replik.

    Men stort tack för upplysningen. Jag har faktiskt aldrig läst boken om jag ska vara ärlig. Jag är väldigt dålig på att läsa böcker. Det ligger en här som jag läst 25 sidor ur, 331 sidor lång så det lär ta några veckor.


    Väldigt mycket av replikerna i Astrid LIndgrens filmer är lyfta direkt ur böckerna. Inte exakt allt, men väldigt, väligt mycket.

    Läs Astrids böcker. Det är ju barnböcker så de är lättlästa samt att de är illustrerade. Just sidan i boken med Ronja och vittran i skidbacken är en hel sida bild och en halv sida text i min upplaga och det är ganska stor text. Eller ännu hellre, hitta ljudböckerna inspelade av henne själv. Det är verkligen fantastisk läsning.

    PS 25 sidor in i Ronja Rövardotter (25 sidor in från där texten börjar, då) så har Ronja precis upptäkt Birk vid Helvetesgapet för första gången och Astrid ger ett av mina favoritexempel på hur barn tänkter:

    Sedan tittade hon upp för att se var man bäst skulle kunna göra det där språnget. Och då såg hon något som nästan kunde ha fått henne att trilla i Helvetsgapet av häpnad.
               Lite längre bort på andra sidan klyftan satt någon, någon ungefär så stor som hon själv, och dinglade med benen över Helvetesgapet.
              Ronja visste att hon inte var det enda barnet i världen. Bara i Mattisborgen var hon det, och i Mattisskogen. Men Lovis hade sagt att på andra håll fanns det gott om ungar och av två olika sorter, såna som skulle bli Mattisar när de blev stora, och såna som skulle bli Lovisar. Själv skulle Ronja bli en Lovis. Men hon kände på sej, att den där som satt och dinglade med benen över Helvetesgapet, han skulle bli en Mattis.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • hallos­an
    Äldre 13 Jul 23:24
    #7
    +1

    Oj oj, det där tänker man sig inte när man ser filmen. Jag ska ta ändan u vagnen nån gång. När det där förbannade höstrusket dyker upp igen så får jag sätta mig vid en DVD med inspelad brasa och läsa...

  • hallos­an
    Äldre 13 Jul 23:29
    #8

    Nu hör jag att det är sÖstrarna inte sYstrarna hon säger. Sen i andra meningen lägger hon en väldigt konstig betoning där mot slutet, är nog därför det blir svårt att höra.

    Men alltså, rumpnissarna, VÅFFÅ DÅ DÅ.... xD

  • Äldre 13 Jul 23:37
    #9
    hallosan skrev 2018-07-13 23:29:10 följande:

    Nu hör jag att det är sÖstrarna inte sYstrarna hon säger. Sen i andra meningen lägger hon en väldigt konstig betoning där mot slutet, är nog därför det blir svårt att höra.

    Men alltså, rumpnissarna, VÅFFÅ DÅ DÅ.... xD


    Jo, Astrid skrev mycket av dialogerna på "småländska" eller såg till att skädespelarna använde i alla fall en del småländska ord, uttryck eller uttal (hon var väldigt involverad i filmatiseringarna). Särskilt de som var äldre eller var tjänare av något slag. I Emil-filmerna till exempel så står fattighjonen och en del andra som "en hoper äkta smålänningar" i rollistan, Linus-Ida i Madicken talar med mer utpräglad smålands-dialekt än Madicken, (och samtidigt är bondpojken Emils småländska mer utpräglad än stadsbarnet och medelklassungen Madicken) osv.

    Undantaget så klart de böcker och berättelser som uttryckligen utspelar sig i Stockholm.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Vad säger vildvittrorna i Ronja??