• nihka

SD varför är du för / emot?

tobbe01 skrev 2018-07-22 08:05:22 följande:
    Så du tänker att om SD får makten så är det slut med samerna? De får ta av sig kolten och sluta jojka? Jag har väldigt dålig koll på samernas liv och det tror jag inte jag är ensam om(?) Hörde på radion häromsistens att de flesta svenska samerna bor i Stockholm så de är ju rätt bra integrerade i majoritetssamhället.
    Jag tänker mig att du inte är insatt i SDs politik och att SD i praktiken velar i sin politik.

Eftersom SD aldrig kommer få någon makt är det inte intressant att spekulera i var de kan landa i sitt velande.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Gabbe76 skrev 2018-07-22 02:12:04 följande:
    SD har garanterat ett stort folkligt stöd för sin assimileringspolitik. Uttryck som att man ska ta seden dit man kommer håller många med om.

Övriga riksdagspartier brukar förorda integration, vilket då skulle innebära att det blir någon slags blandning. Att svenskar ska integreras med invandrare och exempelvis börja bära huvudduk, be mot Mecka, införa Sharia-lagar och gud vet allt.

Jag tycker att bägge synsätten är lite vrickade. Jag stödjer främst AFS inställning att såväl assimilering som integration är förkastligt. Det som borde till är en återvandringspolitik. AFS vill ju också lägga ned Migrationsverket och starta ett Återvandringsverk. På denna punkt är de väldigt tydliga.
    SD har garanterat inte något stort folkligt stöd för sin assimileringspolitik uttryckt som mänskliga rättigheter och att människor själva ska få bestämma över sina liv.

Ja, med integration får man den svenska julen som är ett hopkok av en man från mellanöstern och en från Holland samt en träd från Tyskland. Enligt gammal svensk tradition kom julbocken med presenter. Är bockar stort hemma hos dig?

Ska vi förpassa Jesus till mellanöstern, tomten till Holland och julgranen till Holland?

Var ska du skickas enligt AFS återvandringsplan?
  • nihka
    tobbe01 skrev 2018-07-22 08:23:24 följande:
    Vi får väl vänta till EFTER valet åtminstone innan vi räknar ut SD? Jag är rätt säker på att de kommer göra ett KANONVAL och visst kommer de andra töntarna att leka vidare och låtsas att SD inte finns men det blir ju pinsamt.
    Jaha. SD ska tala om var de kanske landar i sitt velande EFTER valet.

Det är ingen som låtsas att SD inte finns, man vill bara inte ha något med dem att göra. Det är en demokratisk rättighet att välja politisk samarbetspartner och om ALLA väljer bort SD så beror ju det på SD.

Det finns dock goda chanser att SDs väljakår splittras upp iom att ett antal nya högerstukade partier bildats och gör entré i det svenska riksdagsvalet. Det kanske hjälper SD med sitt velande.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2018-07-22 08:49:50 följande:
    Ja vi får helt enkelt vänta och se. AFS tar säkert en del röster och vi får se hur de klarar sig i valet. Jag tycker inte SD velar hit och dit faktiskt utan där har väl vår statsminister rekordet? Svetsarn från Ö-vik imponerar inte på mig.
    Klart SD velar. Man kan ju inte ha assimilation som en grundpelare i sin politik  - det enda som SD egentligen är helt ensamma om eftersom det definierar resten av deras politik och sedan börja tycka att vissa kanske ska slippa assimileras.

Politiska debattörer kallar folk vid deras rätta namn och inte diverse öknamn som "Tråkesson", "Åkersorken"och "Gimme Hakkors, men så är du väl ingen debattör utan ytterligare en som gnäller och skäller och utdelar smädenamn.

Löfven är perfekt som statsminister dels för att han ägnar sig åt (blocköverskridande) politik istället för att försöka skapa en personkult runt sig och dels för att han är så pass grå att vilken som helst av alliansens ledare med undantag av EBT kommer att göra ett bättre PR-jobb.
  • nihka
    xMKx skrev 2018-07-22 09:27:36 följande:
    Tycker att SD har varit extrema vad gäller att ändra sig i frågor, till exempel rörande vinster välfärden, jobbskatteavdrag, sjukförsäkringen och brutna löften till pensionärer.
    Visst är det så.

Senaste är att Åkesson "nog" kommer att ändra sig om sänkt gräns för aborter och samhönade adoptioner. Efter valet.

SDs ideologi och moraliska kompass består i att man sätter upp ett finger i luften och ser åt vilket håll det blåser och sedan tycker man "nog" så tills man får bekräftat att tillräckligt många "nog" håller med.

Hycklare, kappvändare, populistiska - "kärt" barn har många namn.

http://www.varldenidag.se/nyheter/akesson-backar-om-abort-och-samkonad-adoption/reprgi!yCrOaAy9oZgThk6w6sB3uA/
  • nihka
    Anonym (För eller emot) skrev 2018-07-22 08:39:35 följande:

Något jag tycker är fascinerande med SD är att det finns så få neutrala. Ett par borgare och kanske ett fåtal sossar är neutralt inställda till SD. Utöver det så finns ett litet antal extremhögerpersoner som tycker SD är halvt ok och använder SD som rekryteringsbas för mer rasistiska ideologier . Övriga antingen älskar dem eller hatar dem. Väldigt få är neutrala.

Både sossar och borgare kan regera Sverige och motståndarna gillar det inte, men de är ok med det (med ett fåtal undantag) och accepterar dem. Man är lite sur och gnäller, men man hatar dem inte.

Om SD skulle vinna ett val och låt oss säga ha 55%:igt stöd av väljarna, hur skulle det funka om resterande 45% hatar dem? Jag tror det är svårt, det är lite som med Trump. Man gillar Trump eller hatar honom, detta har lett till att Trump har väldigt svårt att genomföra sin politik. Man sätter sig på tvären, letar efter sätt att underminera hans beslut och visst, Trump är president och har mycket makt, men det finns ingen chans att han kommer få genomföra allt han vill genomföra, utan han få försöka med ett par grejer. Detta gör honom betydligt mindre inflytelserik än tidigare presidenter som man gillat eller ogillat istället för hatat eller älskat.

Skall då SD få någon egentlig makt, även om de vinner måste de antingen införa diktatur eller få sina motståndare att inte hata dem, för annars kommer de motarbetas alldeles för mycket för att kunna genomföra speciellt mycket.

Mycket tankvärt inlägg!

Det där inbördeskriget som SDare tjatare om ligger dem själva mycket närmare än de förstår!
  • nihka
    Anonym (aldrig SD) skrev 2018-07-22 11:35:48 följande:
    Så är min uppfattning också.

SD bygger sin politik på populism. Målet är att få tillräckligt stöd för sin (brist på) invandringspolitik.
    Detta har gjort att delarna i deras politik inte "sitter ihop", olika delar i deras åsiktsdokument säger emot varandra.
    Få SDare märker att åsiktsdokumentet är så motsägelsefullt då de inte varken vet vad åsiktsdokumentet heter och än mindre har läst det. Sedan har det ändrats så många gånger över åren för att försöka tona ner det rasistiska eller egentligen abstrahera det så det inte är lika lätt att urskilja.
  • nihka
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-22 16:16:26 följande:
    Inbördeskriget kommer garanterat starta med att IS anhängare tar över. Tror inte det är så många SDare som är IS anhängare
    Garanterat inte.

Det kommer inte att bli något inbördeskrig för SD kommer aldrig att få någon makt.
  • nihka
    Humlan88 skrev 2018-07-22 19:07:43 följande:
    Inte? Näst största partiet
    Eftersom ingen vill samarbeta med SD utan alla andra bara vill bara samarbeta med varandra blir SD utan makt.

Dessutom kommer SD-röster att försvinna till de några av de nya partierna som ställler upp i riksdagsvalet. Kanske kan SD samarbeta med MED, AFS och NMR så behöver de inte känna sig så ensamma längre.
  • nihka
    Humlan88 skrev 2018-07-22 21:48:53 följande:
    Tycker regeringen ska sluta hålla på med sina "sandlådefasoner" vi tänker inte samarbeta med dom..bla..bla Trodde vi hade demokrati i detta land, att man lyssnade på befolkningen, men tydligen inte. Socialdemokraterna har kört detta land i botten.
    I en demokrati VÄLJER man vem man vill samarbeta med och inte. Man är inte hänvisad till att samarbeta med någon även om de klagar. gapar och skriker "odemokratiskt" i brist på förstånd. SD är en MINORITET. De som inte vill samarbeta med SD är en MAJORITET.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?