• nihka

SD varför är du för / emot?

Ture888 skrev 2018-08-04 00:53:55 följande:
    Har inte nämnt traditioner, det är du som tagit upp dem i ett försök att dels styra narrativet och dels förklara hur alla våra traditioner kommer från andra länder. Men det är inte det som är den svenska kulturen.

Sedan verkar du också vara en sån där tönt som har behov att använda onödigt svåra ord (rudimentär istället för simpel eller primitiv) för att försöka skaffa dig ett psykologiskt övertag i debatten. Sån skit kan du sluta med direkt för det har du ingenting för.

Istället för att jämföra med din brasilianske vän kan du ju jämföra landet Sverige med landet Brasilien för att få en bättre helhetsbild på kulturskillnaderna. Ser du några skillnader, eller är du helt blind?
    Så traditioner är inte en del av kulturen. Ja, där skiljer vi oss återigen åt.

Du menar att jag ska använda ett förenklat språk så du ska slippa slå upp svenska ord 

Det var inga större skillnader mellan Brasilien och Sverige faktiskt. Det fanns olika grupper där med, men de flesta var hyggliga människor som försökte leva sina liv. Jobb, familj, vänner, handla, laga mat. Jag du vet sånt där rudimentärt man man gör överallt 
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Ture888 skrev 2018-08-04 01:04:46 följande:
    Jag kan bara observera att du inte svarar på det jag skriver, utan börjar prata om något annat (som jag dessutom inte har sagt). Skärp dig, eller så svarar jag inte på det du skriver heller.
    Förlåt. Jag får vara mer övertydlig och använda samma ord som dig eftersom ditt register verkar vara lite begränsat och din självkänsla så sargad att du tror att när andra pratar som de gör är det för att försöka sätta sig på dig. Ytterligare skillnader mellan din svenska kultur och min svenska kultur.

"Jag känner mig väldigt svensk, men du vill alltså att jag ska bli mer lik dig medan jag tycker det är OK att vi tänker olika", var en respons på ditt "Men det är väl detta som media lyckats med, att få många svenskar att bli identitetslösa superindividualister där alla drar åt olika håll så det skapas splittringar i samhället. Jag tycker det är sorgligt.

Jag är alltså inte identitetslös utan känner mig svensk. Jag drar visserligen inte åt samma håll som dig, fast du uppenbarligen vill att jag ska göra det, men jag ser inget sorgligt eller splittrande i att alla inte är lika.
  • nihka
    Ture888 skrev 2018-08-04 01:24:24 följande:
    Ursäkta, jag menade högtider. Och poängen var att det inte var högtiderna jag syftade på när det gäller kulturen.

Nej, jag menar att:

1) Sluta vansinnestolka det jag skriver
    2) Sluta lägg ord i munnen på mig
    3) Sluta använd onödigt svåra ord bara för sakens skull (jag vet varför du gör det, så sluta fjanta dig)

Så du menar på fullaste allvar att det inte finns några större skillnader på Brasilien och Sverige? Om det är så är du ett troll som ska ignoreras.
    "Vansinnestolka"? Hur ska du ha det? Är eller är inte traditioner som utövas vid högtider en del av kulturen?

"Rudimentär" är inte ett mer avancerat ord än "narrativet" (vilket för övrigt inte passade in i sammanhanget) så du kan släppa det och önska dig en ordbok i julklapp och sluta hålla andra ansvariga för hur du känner gällande dina kunskapsluckor. 

Nej, ingen större skillnad, faktiskt, fast det beror på hur man ser på saken. Här har vi exempelvis dansband är där har de samba. Dans som dans egentligen. I grund och botten är det mer som förenar än skiljer människor åt, fast jag har förstås lika svårt för nynazister oavsett om de kommer från Sverige eller något annat land.

Men nu är mitt tålamod slut. Du har gått till personangrepp och kallat mig tönt, blind, fjant och troll. Skärp dig, eller så svarar jag inte på det du skriver.
  • nihka
    Anonym (Olle.P) skrev 2018-08-05 02:27:20 följande:

Bara jag som tycker att bilden är smått patetisk? Tror aldrig att Jimmie skulle ställa upp på ett sådant fjäskande.

Bilden visar att våra politiker ställer sig bakom svensk lag. Men var är Åkesson?
  • nihka
    Padirac skrev 2018-08-05 13:23:11 följande:
    Hatet mot SD är inte en höger/vänster-fråga, det är en fråga om SDs rasism och bakgrund i nazism. Det är inte höger att gilla rasister och nazister  

SD är inte ett parti som alla andra, det handlar inte om deras populism utan om deras ständiga samröre med rasister och kontakter med nazister i samtid.

Men ja, SD behöver en motvikt och en utmanare, men finns den bara på deras planhalva? Tyvärr tror jag det. Jag tror inte att det är frågan de driver i sig som ger dem framgången. Det är sättet de driver opinion och hur de framställer sig själva och verkligheten. SDs opinionsarbete driver de lika skickligt som en psykopat får andra att tro att de är skyldiga till oredan som psykopaten ställer till med i allas liv. SD är det enda parti som kan komma undan med sin senaste propagandafilm utan att offentligt tappa ansiktet tex. 

Finns det en fungerande taktik mot de som agerar som SD? Ja, det finns det , men den är svår - det är inte att spela med i galenskapen, titta på Danmarks och politiken där.   

Tillräckligt många måste se att kejsaren är utan kläder och se vad SD egentligen är och vad de vill.

Men det finns strömningar i tiden och just nu gå extremhögern framåt i hela västvärlden - Sverige är inget undantag annat än i det att det har tagit längre tid innan den fick fäste här än i andra länder.
    Det är ju bara att fortsätta säga detta uppenbara och inte resignera av SD-propagandaflödet.
  • nihka
    Anonym (My SD-soul) skrev 2018-08-05 13:41:21 följande:
    Han var inte inbjuden. De valde att ha en leksak istället på hans plats.
    Det känns ju som något RFSL står för, allas lika värde...??? Eller hur det nu var.

Inte mobbas, nänä, han är ju där. *pekar på leksaken*

*Dubbel ridå*
    Varför var han inte inbjuden?
  • nihka
    Anonym (Olle.P) skrev 2018-08-05 14:12:02 följande:

Bara för SD att tacka RFSL för ännu fler röster och offerkoftan sitter om möjligt ännu bättre på det numera troligen snart största partiet.

Det är intressant att notera varje gång någon anser att SD har någon annan att tacka för att folk röstar på deras parti.

Låter som ett ganska värdelöst parti som inte själva kan locka väljare till sig.
  • nihka
    Padirac skrev 2018-08-08 20:02:15 följande:
    I andra länder görs det 2 timmar långa filmer om meningsmotståndare där filmen är en historieförfalskning och  propagandan är Goebbelsk enligt experter inom historia och politiskhistoria . Nej just det  - det var inte ett annat land. Det var ju i vårat Sverige detta görsDöd

När argument inte räcker så ljuger vi Svenska folket rakt upp i ansiktetKräks

SDs politik handlar i grunden inte om migration, den handlar om rasism - att alla utom de nationellt erkända minoriteterna ska få leva sina liv som de vill med egna traditioner, vanor och till och med sätt att röra sig eller hur man tänker

www.aftonbladet.se/ledare/a/Kv7gk7/vem-ska-tysta-sdare-nar-zlatan-slutat

"Jimmie Åkesson vill inte beskriva Zlatan Ibrahimovic som svensk. "Alla människor som bor i Sverige är inte per automatik svenska", har han hävdat när frågan ställts. Sverigedemokraternas Mattias Karlsson, numera gruppledare i riksdagen, har i sin tur sagt att han inte ser Zlatans kroppsspråk som svenskt."

Eller om man tänker på olivträd eller björkar

www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-vagrade-beskriva-zlatan-som-svensk

"Sedan fortsatte diskussionen om ?svenskhet? och Jimmie Åkesson exemplifierade genom att  citera författaren Theodor Kallifatides. Enligt Åkesson ska Kallifatides ha sagt att det tog honom 15-20 år innan han började associera ordet träd med en björk istället för ett olivträd.

? Alltså: Den typen av associationer skapar din identitet. Hur du förstår det svenska sociala kodsystemet, formar såklart din identitet, "

SDs politik handlar uteslutande om att skapa ett samhälle där alla har det SD tycker är svenska tankar, vanor , traditioner och sätt att röra sig

www.dagenssamhalle.se/nyhet/jimmie-akesson-aeven-svenskar-behoever-assimileras-4727

"??Också många svenskar skulle behöva utsättas för assimileringspolitik, framhåller han."
    Tack för denna sakliga sammanställning av bara några av de punkter som utmärker SDs sunkiga politik och retorik.
  • nihka
    Padirac skrev 2018-08-08 20:02:15 följande:
    I andra länder görs det 2 timmar långa filmer om meningsmotståndare där filmen är en historieförfalskning och  propagandan är Goebbelsk enligt experter inom historia och politiskhistoria . Nej just det  - det var inte ett annat land. Det var ju i vårat Sverige detta görsDöd

När argument inte räcker så ljuger vi Svenska folket rakt upp i ansiktetKräks

SDs politik handlar i grunden inte om migration, den handlar om rasism - att alla utom de nationellt erkända minoriteterna ska få leva sina liv som de vill med egna traditioner, vanor och till och med sätt att röra sig eller hur man tänker

www.aftonbladet.se/ledare/a/Kv7gk7/vem-ska-tysta-sdare-nar-zlatan-slutat

"Jimmie Åkesson vill inte beskriva Zlatan Ibrahimovic som svensk. "Alla människor som bor i Sverige är inte per automatik svenska", har han hävdat när frågan ställts. Sverigedemokraternas Mattias Karlsson, numera gruppledare i riksdagen, har i sin tur sagt att han inte ser Zlatans kroppsspråk som svenskt."

Eller om man tänker på olivträd eller björkar

www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-vagrade-beskriva-zlatan-som-svensk

"Sedan fortsatte diskussionen om ?svenskhet? och Jimmie Åkesson exemplifierade genom att  citera författaren Theodor Kallifatides. Enligt Åkesson ska Kallifatides ha sagt att det tog honom 15-20 år innan han började associera ordet träd med en björk istället för ett olivträd.

? Alltså: Den typen av associationer skapar din identitet. Hur du förstår det svenska sociala kodsystemet, formar såklart din identitet, "

SDs politik handlar uteslutande om att skapa ett samhälle där alla har det SD tycker är svenska tankar, vanor , traditioner och sätt att röra sig

www.dagenssamhalle.se/nyhet/jimmie-akesson-aeven-svenskar-behoever-assimileras-4727

"??Också många svenskar skulle behöva utsättas för assimileringspolitik, framhåller han."
    Tack för denna sakliga sammanställning av bara några av de punkter som utmärker SDs sunkiga politik och retorik. Man kan inte nog många gånger påminna om exakt vad SD står för.

Att SD godkänner (vissa) nationella minoritetsfolk går ju stick i stäv med deras socialnationalism och assimileringspolitik så det är nog bara en tidsfråga innan de stramar åt retoriken där.
  • nihka
    lövet2 skrev 2018-08-07 23:51:04 följande:
    Jag har färska erfarenheter av gruppen Stå upp för Sverige. Det är närmare 180.000 SD-anhängare som glatt visar upp den rasism som SD står för. För att skriva där måste man ansöka om att få bli medlem i gruppen. Det gjorde jag, och sedan försökte jag vara en förnuftig röst i anarkin där. Efter att ha blivit kallad en massa fula ord (där jävla vänsterextremist var det snällaste), så började jag anmäla några av de värsta regelbrotten. Det var en tidningsbild på en ung svart kille som vunnit något pris. Alla - utan undantag - tog för givet att han var afrikansk flykting som ljugit om sin ålder. Han kallades äcklig neger, jävla apa åk hem till Afrika osv. För varje inlägg som skrevs, så ökade hatet. Ändå stod inget i bildtexten om att han var flykting, utan bara att han gick i den och den skolan och hade vunnit ett pris. Många inlägg avslutades med "SD forever" eller "Jag röstar SD".
    Nåja, det togs nog inte väl upp att jag anmälde inlägg. Precis när jag höll på att anmäla ett inlägg där Malena Ernman kallades äcklig afghanälskare och där någon hoppades att hon skulle bli gruppvåldtagen och lämnad att dö, då blev jag utslängd ur gruppen och helt blockerad.

Annat kul där var att visa konstiga bilder på statsministern och kalla honom apa, negerälskare, svagsint idiot mm. För att inte tala om vad de skrev om Pride. Alla bögar skulle skickas till Afghanistan där de skulle våldtas och sedan hängas.

Japp, det är vad Facebookgruppen med 180.000 SD-anhängare ägnar sig åt. Men de säger sig absolut inte vara rasister ...
    SD-mobben förnekar sig inte. Det är som om de gått samma hatkurs.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?