• klyban

SD varför är du för / emot?

Anonym (suck) skrev 2018-08-16 15:49:57 följande:
    Men du, sen när består svenska folket av enbart 20-30 %? Med ditt tankesätt så kan vi ju då lägga ner alla andra partier och låta S styra i sann diktatur.

Annars så har vi demokrati i Sverige och en liten del av folket har naturligtvis inte mer att säga till om än majoriteten, detta förstår ju även lågstadieklassare.

Egen majoritet eller en samrbetsregerning är vad som krävs oavsett parti, varför är det så svårt för vissa att förstå *suck*

25-30% är väldigt mycket, men om man inte anser en tredje del av befolkningen säger de ska rösta på SD är väldigt mycket.
    Om man inte vaknar vid dessa siffror inser att folket vill(nej aldrig 100% som pratas om där, synd man måste skriva detta för man ska förstå den).
    Så när ska man vakna?

Jag hör ofta nu hur folk berättar att nu är det nog, nu röstar jag på skit partiet SD.

hur många meter var det?
  • klyban
    Johannako skrev 2018-08-16 17:17:12 följande:
    Har aldrig tänkt och kommer aldrig rösta på SD, vill inte ha ett främlingsfientligt parti som leder Sverige
    Inte jag heller, men förstår folk som gör och pga alla problem det blev med denna kraftiga ökning av invånarna i landet.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-16 18:51:05 följande:
    Folkets vilja måste vara det samlade stödet utifrån de representanter som röstats fram av alla röstberättigade.

20% eller vad det nu blir är inte folkets vilja.

Och alla som mig som vägrar SD då, hur många av dessa kommer inte flippa.

Ni har fatal missbedömt hela frågan och den viktighet som uppstått med SD.

hur många meter var det?
  • klyban

Som jag bedömer min omgivning, så låter det som en hel del kommer ändra sin röst till SD.
    Dock ett för litet urval för ha någon som helst betydelse.

Men hur ser det ut för andra och era omgivningar, ser ni om någon flyttar sin röst till SD?
    Men vet detta brukar man inte prata om så mycket, då Bradleyeffekten är väldigt stark på denna.

hur många meter var det?
  • klyban
    Flerbarnsmamman80 skrev 2018-08-17 21:47:42 följande:

Det finns ingen som knappt vågar säga att dom kommer att rösta på SD, min man vågar inte yppa att hans röst hamnar på Sd, inte många av hans kompanjoner eller samarbetspartners heller. Vi har hamnat i ett läge där ingen vågar säga att dom ska rösta på SD för det kommer straffa deras affärer...det kommer finnas ett stort mörkertal som röstar på SD.

Jo, Bradleyeffekten är mycket tydlig på området.
    Så det finns en risk att en del kommer bli överraskade på hur mycket röster sen SD fick.

Men jag säger bli inte förvånade, då detta är precis vad ni arbetat så hårt för som ogillar SD.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-18 19:49:18 följande:
    Jag anser ju till exempel att du missbedömt frågan då du har förenklat SDs påverkan och tror på en mycket enkel lösning. 

Det brukar vara vanligt ni säger att SD är en enfrågeparti, men nu helt plötsligt är det mer än så.

Sen ja en enkel lösning, dock som alla vägrar.
    Taktiken man har är  ju så lyckad ju.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-18 20:46:48 följande:
    Ja, SD är ett enfrågeparti, men det hindrar inte att SDs enda fråga har implikationer på många olika plan. 

Det är åter igen det där med fler tankar samtidigt - det är betydligt mer långtgående än att det går att lösa med en enda förändring.

Då måste ju svaret vara lika enkelt som en fråga, den frågan som gjorde de kom dit från början.
    Men det lustiga är att denna förkastas per automatik varje gång, för då är frågan helt plötsligt väldigt komplicerad.

Känns som förutsättningarna ändras efter agendan, känns är nog för försiktigt sagt.

hur många meter var det?
  • klyban
    Flerbarnsmamman80 skrev 2018-08-17 21:47:42 följande:

Det finns ingen som knappt vågar säga att dom kommer att rösta på SD, min man vågar inte yppa att hans röst hamnar på Sd, inte många av hans kompanjoner eller samarbetspartners heller. Vi har hamnat i ett läge där ingen vågar säga att dom ska rösta på SD för det kommer straffa deras affärer...det kommer finnas ett stort mörkertal som röstar på SD.

Jag tror det kommer en väldigt otrevlig överraskning senare i höst.
    Jag hoppas på att jag har fel.

Bradleyeffekten förklarar detta fenomen, fenomenet att man väljer PK framför ärlighet.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-19 00:16:10 följande:
    Ja, ditt svar är lika enkelt som din fråga är enkel. Det betyder dock inte att SDs ENDA politiska målsättning har en enkel konsekvens, förklaring  eller lösning.

Om du tycker att förutsättningarna förändras så beror de kanske på att du ser för enkelsidigt på de svar jag gett dig.
    Men ändå ser vi samma taktik mot SD som vanligt, den är väldigt lyckad tydligen.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Affe) skrev 2018-08-19 00:22:39 följande:
    SD är inget enfrågeparti. Dock har inte SD den politiska erfarenheten av att leda Sverige.

MEN när det handlar om invandring har man haft rätt från första början.

Det har man ifrån vänstersidan varit mycket tydlig och upprepa ofta.
    Men nej, de är inget enfrågeparti, men ingen annan fråga tar dit folk som IP.
    Och de flesta som går till SD, de bryr sig inte om deras andra dåliga extremhögeridéer.
    Så svaret på den frågan är inte så enkel som man kan tro.

hur många meter var det?
Svar på tråden SD varför är du för / emot?