• Anonym (..)

Kan soc kräva detta av mig?

Jag ska snart få mitt första barn och jag är ensamstående, arbetslös, utan utbildning m.m och har fått beviljat ekonomiskt bistånd denna månaden. I beslutet står det att för att jag ska ha rätt till ekonomiskt bistånd så ska jag sköta kontakten med arbetsförmedlingen och delta på de möten/utbildningar de erbjuder. Men hur sjutton ska detta va möjligt sen när jag får ett litet barn?! Har noll tid i världen att åka fram och tillbaka till arbetsförmedlingen och delta på möten och utbildningar när jag samtidigt är ensamstående mamma till ett spädbarn. Pappan kan inte hjälpa mig ekonomiskt heller då han lever på 5000 i månaden och missbrukar upp alla pengar. Är jätte rädd att soc ska neka mig bidrag om jag inte kommer kunna delta i arbetsförmedlingen för det kommer jag ju inte kunna. Får soc neka bidrag då? Man borde väl få va mammaledig från arbetsförmedlingen? Vad gör ni andra småbarnsföräldrar som lever på bidrag för att ha rätt till bidrag?

• Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?
  • Anonym (X)

Varför skulle du inte kunna åka på möten med Arbetsförmedlingen? Blir du automatiskt handikappad för att du får barn? Självklart kan du ta hand om alla samhällskrav även om du fått barn!

• Anonym (..)
    Anonym (X) skrev 2018-07-15 01:06:39 följande:

Varför skulle du inte kunna åka på möten med Arbetsförmedlingen? Blir du automatiskt handikappad för att du får barn? Självklart kan du ta hand om alla samhällskrav även om du fått barn!

Kommer inte ha tid. Barnet kommer ta upp all min tid , det finns ju en anledning till varför nyblivna mammor är mammalediga.
  • Tiina87

Som mammaledig/föräldraledig får du ta ut fp som alla andra och ev ekonomiskt bistånd upp till normen. Dpck måste du ta ut fp 7 dagar i veckan och söka om underhållsstöd/underhållsbidrag men behöver så inte åka till arbetsförmedlingen etc eftersom du är föräldrarledig.

• Anonym (Peter)

Är du f-ledig och ingen annan kan ta över det?
     Fråga isf soc var du ska göra av barnet; ingen fsk tar in nyfödda...
    Tror du missförstått nån del i det hela.

• Djurvän03

Soc har sina krav så varför skulle du vara ett undantag? Det du kan göra är att ta ut FP och sedan placera ditt barn på förskolan. Då kan du fortsätta få ekonomiskt bistånd från soc. Men ett annat alternativ skulle kunna vara att du börjar studera (kanske på distans) och får CSN samtidigt som du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden efter utbildningen?

• Anonym (Emma)
    Djurvän03 skrev 2018-07-15 01:14:11 följande:

Soc har sina krav så varför skulle du vara ett undantag? Det du kan göra är att ta ut FP och sedan placera ditt barn på förskolan. Då kan du fortsätta få ekonomiskt bistånd från soc. Men ett annat alternativ skulle kunna vara att du börjar studera (kanske på distans) och får CSN samtidigt som du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden efter utbildningen?

Vad vinner du på att vara elak mot TS? Jag tror hon sitter i en tillräckligt jobbig situation ändå...

TS, ta ut föräldraledighet under barnets första år och återkom till af senare...
  • Zinken

När du kan ta ut föräldrapenning så kommer du inte ha kontakt med Arbetsförmedlingen så det är inget du behöver oroa dig för. Behöver du ändå hjälp ekonomiskt av socialen så kommer du få det utan kravet att söka jobb eftersom du är föräldraledig och det räknas som heltidssysselsättning. Däremot kommer de nog kräva att du tar ut full föräldrapenning, gör du inte det kommer de kräva att du sköter kontakt med Arbetsförmedlingen och söker jobb.

Kravet är att du till din bästa förmåga försöker fixa egen ekonomi men eftersom du ännu inte har föräldrapenning räknas du som vilken vanlig arbetslös som helst även om chansen att du får jobb nu som gravid typ noll så måste du sköta kontakten med Arbetsförmedlingen.

Det är bara hur deras rutiner ser ut, de måste följa det i alla situationer även om de inte alltid är logiska.

Glöm inte bostadsbidrags- och underhållsstödsansökan om du inte redan kan få det nu så kommer du ha rätt till det när barnet fötts och det är bra att ha ansökningarna gjorda så snart du kan innan soc kommer neka dig hjälp för att du inte sökt det.

Lycka till med den lilla när den kommer och hoppas du slipper soc så snart som möjligt.

• Anonym (..)
    Tiina87 skrev 2018-07-15 01:09:42 följande:

Som mammaledig/föräldraledig får du ta ut fp som alla andra och ev ekonomiskt bistånd upp till normen. Dpck måste du ta ut fp 7 dagar i veckan och söka om underhållsstöd/underhållsbidrag men behöver så inte åka till arbetsförmedlingen etc eftersom du är föräldrarledig.

får inte mycket till föräldrapenning eftersom jag aldrig jobbat. Om man ens får någon fp då?

Accepterar soc att man är föräldraledig från arbetsförmedlingen då? Eftersom det stod i beslutet att jag ska gå till arbetsförmedlingen för att ha rätt till ekonomiskt bistånd
  • Djurvän03
    Anonym (Emma) skrev 2018-07-15 01:17:39 följande:

Vad vinner du på att vara elak mot TS? Jag tror hon sitter i en tillräckligt jobbig situation ändå...

TS, ta ut föräldraledighet under barnets första år och återkom till af senare...

Vad är det som är elakt i mitt svar? Soc är hårda. Jag gav bara TS lite tips på vad hon skulle kunna göra.
  • Anonym (..)
    Anonym (Peter) skrev 2018-07-15 01:11:15 följande:

Är du f-ledig och ingen annan kan ta över det?

Fråga isf soc var du ska göra av barnet; ingen fsk tar in nyfödda...

Tror du missförstått nån del i det hela.

Men va? Vad snackar du om?
Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?