• Anonym (..)

Kan soc kräva detta av mig?

Jag ska snart få mitt första barn och jag är ensamstående, arbetslös, utan utbildning m.m och har fått beviljat ekonomiskt bistånd denna månaden. I beslutet står det att för att jag ska ha rätt till ekonomiskt bistånd så ska jag sköta kontakten med arbetsförmedlingen och delta på de möten/utbildningar de erbjuder. Men hur sjutton ska detta va möjligt sen när jag får ett litet barn?! Har noll tid i världen att åka fram och tillbaka till arbetsförmedlingen och delta på möten och utbildningar när jag samtidigt är ensamstående mamma till ett spädbarn. Pappan kan inte hjälpa mig ekonomiskt heller då han lever på 5000 i månaden och missbrukar upp alla pengar. Är jätte rädd att soc ska neka mig bidrag om jag inte kommer kunna delta i arbetsförmedlingen för det kommer jag ju inte kunna. Får soc neka bidrag då? Man borde väl få va mammaledig från arbetsförmedlingen? Vad gör ni andra småbarnsföräldrar som lever på bidrag för att ha rätt till bidrag?

• Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?
  • Sandraberg
    Anonym (Pinsamt) skrev 2018-07-15 07:05:07 följande:

Varför behöll du ett barn när du inte kan försörja det? Och sen gnäller du över kraven för att bli försörjd av oss skattebetalare. Så jävla pinsamt!!

Det undrar jag också. Hur kommer det sig att du väljer att skaffa barn med en narkoman när du varken har utbildningen eller jobb??
  • Anonym (Anna)

Eftersom besluten gäller månad för månad så är ju detta något som du ska ta hänsyn till i dagsläget, som arbetslös utan inkomster. Som föräldraledig på heltid får du meddela AF detta och de lägger då ditt ärende som vilande. Du som går på försörjningsstöd måste dock ta vissa hänsyn som andra föräldralediga slipper. Du måste ta ut full Fp, dvs 7 dagar per vecka för att vara berättigad hjälp upp till norm vid behov. Du måste också ha sökt alla ersättningar och bidrag du har rätt till, såsom bostadsbidrag och underhåll. Håll ordning på vilka rättigheter och skyldigheter du har, om inte allt är korrekt så finns risken att du står där utan pengar. Kontakta FK om du är osäker på hur du ska ansöka om Fp. När barnet fyllt ett år är du skyldig att ha ordnad barnomsorg (inte samma sak som att barnet måste gå heltid), måste ofta sökas flera månader i förväg och du ska återigen börja gå på AF-möten mm för att ha rätt till försörjningsstöd och andra ersättningar.

Lycka till, och kom ihåg. Fråga alltid dina handläggare när du är osäker så att det blir rätt.

• Anonym (..)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2018-07-15 07:05:07 följande:

Varför behöll du ett barn när du inte kan försörja det? Och sen gnäller du över kraven för att bli försörjd av oss skattebetalare. Så jävla pinsamt!!

Vem är du att döma andra? Skriv inget om du måste lägga onödiga kommentarer
  • Anonym (..)
    Sandraberg skrev 2018-07-15 07:26:41 följande:

Det undrar jag också. Hur kommer det sig att du väljer att skaffa barn med en narkoman när du varken har utbildningen eller jobb??

Inga kommentarer.
  • Anonym (H)
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 01:30:56 följande:

Tycker det va dumt av dom att skriva i beslutet då att det va ett krav att gå till arbetsförmedlingen..

Varför var det dumt? Det är ju det som gäller nu. Just nu är du ju inte föräldraledig.

Man söker försörjningsstöd en månad i taget, nästa gång du söker är du kanske föräldraledig och då kommer beslutet ta hänsyn till det. Men ibte denna månad eftersom du inte är fl nu.

Kontakta FK och ta reda på hur du ansöker om fl. kontakta soc i tid varje månad för ansökan och lämna in korrekt uppgifter till dem.
  • Sandraberg
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 07:38:56 följande:
    Inga kommentarer.
    Varför inte? Är väldigt nyfiken på hur du har tänkt.
  • Anonym (..)
    Sandraberg skrev 2018-07-15 07:52:12 följande:

Varför inte? Är väldigt nyfiken på hur du har tänkt.

Då får du va nyfiken det har inte du med att göra
  • nernu

Ts boka ett möte till och säg att du inte har koll på grundläggande regler så handläggaren förstår att de måste förklara allt i minsta detalj även det som verkar självklart.

Nej du ska givetvis inte gå till af med nyfödd. Det gäller nu innan bebis kommer för sen är du föräldraledig. Även om du får lite fstöd för att komma upp i normen. Handläggaren antog att du förstod det. Därför måste du förklara att du inte har någon som helst koll på det så de kan hjälpa dig.

• Anonym (Anna)
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 06:51:00 följande:

Söker man inte fp genom att skicka in moderskapsintyget som man får av mvc ? Jag har faktiskt varit på ett första möte på AF för att bli inskriven, hade en ganska bulsig tröja på mig då så man såg inte gravidmagen, ville inte säga till handläggaren att jag var gravid pga att många har fördomar om föräldrar som inte har utbildning eller jobb och jag kände mig allmänt dum när jag var där då jag märkte att handläggaren blev lite irriterad när jag sa att jag mest var där för att kunna få ekonomiskt bistånd och inte kommer kunna jobba på ett bra tag. Hon undra såklart varför jag inte kommer kunna jobba och jag sa inte varför så hon hänvisade till deras kurator. Vi bestämde iallafall ett datum om ett tag då hon ska ringa mig och kolla om jag fortfarande vill vara inskriven på AF men då kommer jag ha bara ca 2 veckor kvar till förlossningen så vet inte riktigt vad jag ska säga då..

Du ska stå kvar som arbetssökande till samma dag du går på föräldraledighet, det har du rätt att göra före barnet fötts, men då kommer dina föräldradagar räcka kortare tid. Soc kan och kommer neka dig stöd om du inte har någon slags sysselsättning. Du målar in dig i ett hörn när du inte är ärlig mot handläggarna, du ska aktivt delta i arbetsförmedlingens aktiviteter tills dess du går på föräldraledighet och från det att barnet fyllt 1 år. Att delta i jobbtorg och andra aktiviteter under månaderna innan barnet fyller 1 är frivilligt men ett bra sätt att komma in i rutinerna och förhoppningsvis ut i arbete.
  • Tiina87
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 01:19:34 följande:

får inte mycket till föräldrapenning eftersom jag aldrig jobbat. Om man ens får någon fp då?

Accepterar soc att man är föräldraledig från arbetsförmedlingen då? Eftersom det stod i beslutet att jag ska gå till arbetsförmedlingen för att ha rätt till ekonomiskt bistånd

Fp får man alltid men om ma aldrig har jobbat så är det minsta fp man får.

Ja, självklart accepterar soc att man är föräldraledig.

Just nu måste du gå till af som motkrav för försörjningsstöd. Men inte när du är föräldrarledig.
Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?